برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از آغاز کاشت دانه روغنی کلزا در این استان خبر داد.

سیروس بیک بکان اظهار داشت: در سال زراعی جاری، سطحی معادل 156 هکتار از اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته و پیش بینی می شود 250 تن محصول از این میزان برداشت شود.

به گفته وی؛ در راستای حمایت از تولید کنندگان دانه روغنی کلزا، دو مرکز خرید ثابت در شهرستان های شهرکرد و لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، دانه های تولیدی کلزا کاران را به قیمت هر کیلوگرم 19 هزار ریال، خریداری می کنند.

بیک بکان با اشاره به آغاز برداشت محصول کلزا در استان چهارمحال و بختیاری از اوایل تیرماه، گفت: برداشت این محصول تا اوایل مرادماه ادامه دارد.

مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، بهترین زمان کاشت دانه روغنی کلزا را نیمه اول شهریور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری دو منطقه معتدل کوهستانی مانند شهرستان لردگان و منطقه سرد مانند شهرستان شهرکرد وجود دارد، آخرین زمان کاشت دانه روغنی کلزا، اواسط مهرماه می باشد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش میزان و کیفیت محصول کلزا، در مرحله کاشت از کودهای پایه مانند ازت، فسفر و پتاس، و در زمان داشت از کودهای ریز مغذی حاوی روی و گوگرد استفاده کنند.

بیک بکان، همچنین از کشاورزان خواست برای حفظ و افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک و کنترل علف های هرز، در تناوب با کشت غلات بویژه گندم و جو، نسبت به کشت گیاه راست ریشه کلزا اقدام کنند.

کلزا (Brassica napus) گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدله رشد می کند و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

کلزا یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسيد اروسيک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست می باشد.

محل رویش این گیاه در ابتدا در کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه بوده است، گر چه استفاده از آن، سابقه ای بسیار طولانی داشته و برای سده های پی در پی کشت می شود.

بر اساس شواهد موجود، این گیاه و روغن آن، در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در هند مورد استفاده قرار می گرفته و از قرن چهاردهم میلادی در اروپای میانه، و از قرن هفدهم میلادی، در مقیاس‌های بزرگ در اروپا کشت می شود.

کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله و خسارت آفات و بیماری های مختلف قرار می گیرد که شدت و ضعف آن ها در مناطق گوناگون متفاوت است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.