در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که قرار است همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در ایران و کشورهای مختلف جهان برگزار شود.

به گزارش حوزه  سینما باشگاه خبرنگاران ؛ حبیب الله بهمنی از فیلمسازان حوزه دفاع مقدس و مقاومت معتقد است جشنواره بین المللی فیلم مقاومت زمانی مفهوم پیدا می کند که تولیدات زیادی در این زمینه وجود داشته باشد یعنی جریان تولید طوری برنامه ریزی کرده باشد که فیلم های مقاومت و دفاع مقدس هم در آن وجود داشته باشد.
 
وی در ادامه می دهد: لازم است تا جریان سینمای ایران گرایش خود را نسبت به مضامین مقاومت و دفاع مقدس نشان دهد و مدیریت فرهنگی کاری کند تا سینماگران درگیر این نوع فیلم ها شوند و در این زمان است که می توان جشنواره برگزار کرد.
 
کارگردان « سیب و سلما» با اشاره به پایین بودن سطح  تولیدات در زمینه مقاومت و دفاع مقدس تاکید دارد باید فضای لازم برای تولید فیلم ها در این زمینه ایجاد شود تا بتوانیم جشنواره ای با مضامین مربوطه برگزار کنیم.
 
بهمنی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نظارت کافی بر توزیع بودجه در حوزه سینمای دفاع مقدس ند اشته است خاطرنشان می سازدذ: زمانیکه علاقمندان به سینمای دفاع مقدس و مقاومت از مجلس تقاضای کمک می کنند نشان می دهد که مجلس نظارت خوبی بر بودجه نداشته است زیرا زمانیکه مجلس بودجه را برای فرهنگ تقسیم می کند ابتدا باید اولویت ها را درنظر بگیرد.
 
وی اضاف می کند: بخشی از بودجه ای که برای دستگاه ها مصوب می شود برای پرداختن به مضامین مقاومت و دفاع مقدس است . ای کاش مجلس نظارت های خود را آنقدر قوی می کرد تا بودجه ای را که برای ساخت آثار تصویب می کند آیا واقعا در این راه هزینه می شود؟ مجلس باید دستگاه هایی را ناظر قرار دهد تا به تولید این نوع آثار بپردازند و اگر پاسخگو نیستند باید قوه ناظره آنها را بررسی کند و دلیل آنرا جویا شود تا اگر در این زمینه توان ندارند به کسانیکه خودشان را در این زمینه متعهد می دانند بسپارند
 
مدیرعامل موسسه تصویر شهر از اختصاص ردیف بودجه مشخص برای فیلم های دفاع مقدس و جشنواره مقاومت سخن می گوید و می افزاید: اگر جشنواره دبیرخانه دائمی داشته باشد در طول سال می تواند برای بودجه سال بعد جشنواره اقداماتی انجام دهد البته مجلس شورای اسلامی نیز باید در بودجه فرهنگی برای تولید آثار دفاع مقدس و جشنواره مقاومت ردیفی را درنظر بگیرد تا جشنواره بتواند بر اساس آن سیاست گذاری کند.تصویب بودجه در مجلس روند طولانی دارد به همین دلیل باید از طریق دبیرخانه جشنواره مقاومت این بودجه رسیدگی شود تا در زمان برگزاری جشنواره به ثمر برسد.
 
عبدالرضا اکبری بازیگر باسابقه سینما هم بر این باور است باید در کمیسیون فرهنگی مجلس بودجه ای را برای ساخت فیلم های فاخر و درخور توجهی برای حضور در این جشنواره درنظر گرفته شود زیرا با استفاده از همین جشنواره است که می توانیم مقاومت و رشادت های رزمندگانمان را به رخ جهانیان بکشانیم.
 
نرگس آبیار از فیلمسازان حوزه دفاع مقدس معتقد است موضوع جنگ موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را نادیده گرفت زیرا ما 8 سال درگیر آن بوده ایم و تا به امروز هم داریم از تبعات آن رنج می بریم. ما باید به جهانی که از ما تصویری جنگ طلب به دنیا معرفی کرده است نشان دهیم که ما خودمان هم قربانی جنگ بوده ایم.
 
وی ادامه می دهد: باید دستگاه های ذی ربط مخصوصا کمیسیون فرهنگی مجلس بودجه ای را برای ساخت این نوع فیلم ها و این جشنواره که تنها جشنواره مختص به جنگ است اختصاص دهد.
 
جمال شورجه حتی تاکید دارد با توجه به اهمیت موضوعی که این جشنواره دارد باید کمیسیون فرهنگی مجلس بودجه ثابتی را در ردیف بودجه سالانه برای آن قرار دهد زیرا اهمیت این جشنواره با اهمیت انقلاب اسلامی مرتبط است.
 
وی در ادامه می دهد: هیچ کدام ازجشنواره ها به اهمیت جشنواره فیلم مقاومت نیستند به همین دلیل اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادها و سازمان های مربوطه و متولیان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.
 
شورجه با بیان اینکه جشنواره مقاومت نیز باید خودش را ثابت کند گفت: هرچقدر این جشنواره فراگیرتر و متناسب با اهداف کلان نظام برگزار شود به مراتب کمیسیون فرهنگی مجلس هم به این امر اهتمام ویژه و خاصی خواهد داشت.
 
محمد قهرمانی از مدیران فرهنگی با بیان اینکه حمایت از جشنواره باید در جهت حمایت از تولید باشد می گوید: اگر در زمینه تولید فیلم در این حوزه حمایت هایی را از طرف متولیان داشته باشیم قطعا جشنواره فیلم مقاومت در برگزاری موفق خواهد شد ضمن اینکه بخشی از بودجه ای که هرساله به فرهنگ داده می شود باید برای ساخت تولیداتی در این زمینه و برگزاری جشنواره مقاومت اختصاص داده شود.
 
قهرمانی خاطرنشان می کند: بنیاد روایت فتح با توجه به هدفی که دنبال می کند باید بودجه سینمایی اش را خرج این حوزه کند.به طور کلی همه دستگاه ها باید به هم کمک کنند و عزم ملی وجود داشته باشد تا در این امر یاری رسان باشند.
 
وی در ادامه می دهد: زندگی شهدا و دلاوری های رزمندگان ما در جنگ سوژه هایی هستند که می توانند دستمایه فیلمسازان در این نوع ژانر قرار گیرد. باید توجه داشته باشیم که این نوع فیلم ها و پرداختن به این موضوعات می توانند برای نسل آینده چراغ راه باشد.
 
محسن علی اکبری از تهیه کنندگان سینما و تلویزیون هم معتقد است  برای جشنواره فیلم مقاومت فکر اساسی شود، گفت: باید نهادهایی همچون صدا و سیما، سازمان سینمایی و سازمان تبلیغات اسلامی از این جشنواره در ساخت تولیدات بیشتر حمایت کنند.
 
وی با بیان اینکه تا زمانیکه تعداد تولیدات در این زمینه بالا نرود نمی شود انتظار زیادی داشت، می افزاید: امسال تعداد تولیدات در  زمینه دفاع مقدس و مقاومت به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. فیلم های ما در این زمینه تنها « شیار143» به کارگردانی نرگس آبیار و فیلم سینمایی«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی و سه فیلم درباره انقلاب  و حماسه لبنان است.
 
وی همچنین خاطرنشان می کند: نداشتن بودجه متمرکز در بخش فرهنگ از موارد مهمی است که باعث آسیب فرهنگ در طول سال های اخیر شده است. درحالیکه ما باید برای جشنواره مقاومت که از جمله جشنواره های مهم  کشور محسوب می شود بودجه مستقلی داشته باشیم.
 
تهیه کننده« بلمی به سوی ساحل» ادامه می دهد: عدم تمرکز روی سرمایه و بودجه از جمله مشکلات جشنواره فیلم مقاومت محسوب می شود و اینکه تعداد آثار تولید شده در این رابطه کم است به همین موضوع برمی گردد بنابراین باید این مشکل از سوی مسئولین و کمیسیون فرهنگی مجلس رسیدگی شود و بودجه ای مجزا برای جشنواره فیلم مقاومت تصویب شود.
 
به گفته وی متاسفانه علیرغم تاکیدات رهبری مدیریت کلان دغدغه شان کمتر مقاومت و دفاع مقدس بوده است و در طول این سال ها بیشتر به سینمای اجتماعی پرداخته اند و همان اندک بودجه ای را که برای فرهنگ داشتند صرف این نوع ژانرها کردند که بنده معتقدم مجلس در این زمینه باید تذکراتی را به آنها بدهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار