کانال دیپلماتیک ایران و آمریکا که در توافق موقت ‍‍‍‍ژنو تاثیر بسزایی داشته‌اند پیامی را از طرف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایران منتقل کرده‌اند. براساس این پیام آمریکا حاضر به پذیرش غنی‌سازی محدود ایران به عنوان بخشی از توافقی شده است که در آن ایران گام‌های استوار و قابل تایید جهت تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود بردارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از روز گذشته با حضور وزرای خارجه کشورهای اروپایی و انجام گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه، بویژه گفتگوی طولانی‌مدت وزرای خارجه ایران و آمریکا شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

گرچه مقامات عالی‌رتبه حاضر در مذاکرات از وجود اختلافات عمیق خبر داده‌اند اما همه طرفین برای رسیدن به توافق جامع قبل از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده جدی هستند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته پس از دیدار یک ساعته خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هنوز به توافقی نرسیده‌ایم، اما بحث‌ها، بحث‌های خیلی خوبی بوده و احساس می‌کنم همه طرف‌ها با علاقه و تلاش برای یافتن راه حلی جلسه حاضر شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفتگوها را بسیار خوب توصیف کرده بود.

پایگاه خبری المانیتور گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن مدعی شده است، در دیدار دوجانبه‌ای که ایران و آمریکا در ماه مارس سال 2013 (اسفندماه سال 1391)در عمان داشته‌اند اوباما پیامی را به ایران داده است که براساس آن ایران می‌تواند غنی‌سازی در سطح محدود و کاربردی را ادامه دهد.

در این دیدار که ریاست گروه آمریکایی را ویلیام برنز بر عهده داشته است، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، اینهورن"Einhorn" و پانیت تالوار Puneet Talwar، مشاور امور ایران در کاخ سفید نیز حضور داشته‌اند.

به گزارش المانیتور، کانال دیپلماتیک ایران و آمریکا که در توافق موقت ‍‍‍‍ژنو تاثیر بسزایی داشته‌اند پیامی را از طرف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایران منتقل کرده‌اند. براساس این پیام آمریکا حاضر به پذیرش غنی‌سازی محدود ایران به عنوان بخشی از توافقی شده است که در آن ایران گام‌های استوار و قابل تایید جهت تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود بردارد.

رابرت اینهورن مذاکره کننده سابق گفتگوهای ایران و آمریکا به المانیتور گفته است آمریکا حاضر است برنامه غنی‌سازی محدودی را در متن توافق قابل قبولی بپذیرد.

المانیتور در ادامه گزارش خود، مدعی می‌شود این پیشنهاد آمریکا می‌تواند ایران را قانع کند اشتیاق خود برای غنی‌سازی در سطح گسترده را در ازای رسیدن به توافق جامع، به تاخیر بیاندازد.

یک مقام آگاه دولتی امریکا که خواسته نامش فاش نشود روز گذشته به خبرنگاران گفته است: آمریکا قبلا هم از اینگونه تصمیمات دشوار اتخاذ کرده است.

وی تاکید کرد: اوباما با پذیرش غنی سازی محدود ایران برای برطرف کردن نیازهای کاربردی این کشور تصمیم شجاعانه‌ای اتخاذ کرده است،خبر خوب برنامه اقدام مشترک این است که همه می‌توانیم برای رسیدن به توافق جامع تصمیمات دشواری اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۴ تير ۱۳۹۳
اوباما کیه که بخواد برامون تعیین تکلیف بکنه. مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار