بیانیه بریکس در حمایت از مذاکرات هسته‌ای ایران

گروه کشورهای نوظهور بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) اعلام کردند موضوع هسته ای ایران باید از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران بریکس در بیانیه ای که در نشست روز سه شنبه سران این گروه در فورتالزا به تصویب رسید، اعلام کردند: ما با تأکید بر دیدگاه خود در این باره که هیچ جایگزینی به جز مذاکره  برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران وجود ندارد، بار دیگر بر حمایت خود در یافتن راه حلی از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک تأکید می کنیم .

در این بیانیه همچنین آمده است: در چنین شرایطی ما از روند مثبتی که بر اثر برگزاری مذاکرات بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک ایجاد شده است، استقبال می کنیم و خواهان اجرای طرح مشترک اقدام - که در روز 24 نوامبر 2013 حاصل شده است - با رویکرد دست یابی به راه حلی جامع و طولانی مدت برای این موضوع هستیم.

کشورهای عضو بریکس از ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته اند تا به تقویت همکاری ها و گفتگوها یشان بر اساس بیانیه مشترک روز 11 نوامبر 2013 ادامه دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما حق مسلم ایران را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای منطبق با تعهدات بین المللی اش به رسمیت می‌شناسیم.

بریکس در عین حال در بیانیه ششمین نشست خود که در فورتالزای برزیل برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی عمیق از ادامه خشونت ها و وخامت اوضاع بشر دوستانه در سوریه، افزایش موارد نقض حقوق بشر توسط همه طرفها را محکوم کردند. 

کشورهای گروه بریکس همچنین بر موضع خود مبنی بر اینکه درگیری نظامی در سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد بر لزوم خودداری از  ارسال بیشتر تسلیحات نظامی به این درگیری تاکید کردند. 

در این بیانیه همچنین آمده است بریکس از اقدامات عملی که گروههای سوری در اجرای ملزومات این قطعنامه از جمله توافق درباره برقراری آتش بس های منطقه ای میان نیروهای سوری و نیروهای مخالف صورت داده اند، حمایت می کند. 

کشورهای بریکس هر گونه اقدام تروریستی را محکوم و نگرانی خود را درباره تهدید های تروریستی در سوریه اعلام کردند. این گروه اعلام کرد ما از همه طرفهای سوری می خواهیم که به پایان دادن به اقدامات تروریستی که القاعده صورت می دهد متعهد شوند. 

سران بریکس همچنین از تصمیم سوریه برای پیوستن به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی حمایت و اعلام کردند براساس تصمیم های شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی و قطعنامه 2118 شورای امنیت ملل متحد، این گروه بر اهمیت حذف و نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه تاکید دارد. 

این گروه اعلام کرد ما از پیشرفت های صورت گرفته در این باره استقبال می کنیم و از اعلام حذف کامل مواد شیمیایی اظهار شده توسط جمهوری عربی سوریه استقبال می کنیم. ما از همه گروههای سوری و بازیگران مرتبط خارجی می خواهیم با یکدیگر سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی همکاری کنند تا امنیت فرایند نظارت و مرحله نهایی نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تکمیل شود. 

سران اقتصاد های نوظهور همچنین از نقش میانجیگری سازمان ملل برای حل و فصل اوضاع در سوریه حمایت کردند. آنها همچنین ضمن تقدیر از اخضر ابراهیمی فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوریه از انتصاب "استفان دی میستورا" به عنوان جانشین وی استقبال و ابراز امیدواری کردند تلاش های فعال وی موجب از سرگیری هر چه سریعتر گفتگوهای فراگیر شود. 
سران بریکس اعلام کردند گفتگو و آشتی ملی کلید حل وفصل سیاسی بحران سوریه است. 

آنها تاکید کردند تنها یک فرایند سیاسی فراگیر توسط خود طرفهای سوری ، همانطور که در بیانیه نهایی گروه اقدام سوریه پیشنهاد شده است ، می تواند منجر به صلح، حفاظت موثر از غیرنظامیان ، تحقق اهداف قانونی جامعه سوری برای آزادی، پیشرفت و احترام به استقلال سوریه، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور شود. 

سران بریکس در بیانیه خود اعلام کردند فرایند آشتی ملی در سوریه با هدف دستیابی به وحدت ملی در این کشور باید هر چه سریعتر آغاز شود. به این منظور این گروه از همه گروهها در سوریه می خواهد که اراده سیاسی نشان دهند،  درک متقابل را تقویت کنند، خویشتن داری از خود نشان دهند و برای برطرف کردن اختلافاتشان به دنبال راه حلی میانه باشند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار