باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید در تلاش‌های صلح غزه شرکت داده شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوباما گفت: محمود عباس باید در گفتگوهای آتش‌بس شرکت داده شود. وی این اظهارات را در یک کنفرانس خبری در پایان نشست سران آفریقا و آمریکا عنوان کرد.

این اظهارات تلویحا نشان از ترس آمریکا از قدرت‌گرفتن حماس در اثر نبرد غزه است.

اوباما گفت تشکیلات خودگردان به خاطر به رسمیت شناختن اسرائیل و پیگیری طرح تشکیل دوکشور "مسئولانه" عمل کرده است.

وی با اشاره به مستعار محمود عباس گفت: "ابومازن در نیت خود برای صلح صادق است اما تشکیلات خودگردان در طول این فرایند ضعیف شده است."

باراک اوباما در نشست موسوم به رهبران آمریکا و آفریقا گفت: من از ابتدا گفته ام که هیچ کشوری نمی تواند حملات موشکی به شهرهایش را تحمل کند.در نتیجه من از حق اسرائیل در دفاع از خود از جمله هر اقدامی که برای جلوگیری از اصابت موشک به مناطق جمعیتی اش، صورت دهد ،پشتیبانی کرده ام.

وی افزود:به نظرم لازم است که به خاطر آوریم حماس زمانی که سامانه های شلیک موشک را در مناطق دارای جمعیت قرار می دهد به طور قابل توجه غیرمسئولانه رفتار می کند.

اوباما در ادامه گفت: من مراتب نگرانی خود را درباره آنچه که درباره غیرنظامیان بیگناه از جمله زنان و کودکان روی می دهد ابراز می دارم و بسیار خوشحالم که حداقل به طور موقت به آتش بس رسیدیم.سوالی که مطرح است این است که چگونه بر روی این توقف موقت خشونت راهی با ثبات و رو به جلو ایجاد کنیم. ما از اقداماتی که در مصر در جریان است ،حمایت می کنیم. به نظرم هدف کوتاه مدت باید این باشد که تضمین شود شلیک موشک دوباره از سرگرفته نشود و حالا در آستانه جریان بازسازی غزه هستیم که حقیقتا به خاطر عواقب این درگیری به شدت آسیب دیده است. 

اوباما گفت:در بلند مدت باید بر روی این موضوع تاکید شود که غزه خود را از جهان جدا نکند و بتواند فرصت های شغلی و رشد اقتصادی برای مردمی که در آنجا زندگی می کنند،ایجاد کند. باید به تراکم جمعیت در این منطقه و جوان بودن آن توجه شود.ما می توانیم شاهد تغییر در فرصت ها برای مردم غزه باشیم.من هیچ ابراز همدردی برای حماس ندارم. ابراز همدردی من برای مردم عادی است که در غزه حضور دارند.مسئله ای که وجود دارد این است که بتوانیم فرمولی پیدا کنیم که اسرائیل اطمینان بیشتری داشته باشد که غزه به سکوی موشک برای حملات بیشتر و شاید خطرناک تر با پیشرفت فن آوری بدل نشود.در این حال مردم عادی فلسطینی انتظاراتی درباره بازگشایی غزه دارند به طوریکه آنها بتوانند نیازهای اصلی خود را دنبال کنند.

اوباما گفت: هم اکنون هدف آمریکا تضمین آتش بس و آغاز بازسازی غزه است و باید ترتیباتی اتخاذ شود که مردم غزه احساس امید کنند و مردم اسرائیل احساس اطمینان کنند که شاهد تکرار حملات موشکی که در هفته های اخیر شاهد آن بودیم نباشند. جان کری وزیر خارجه با طرف های درگیر در تماس است و ما همه تلاش خود را برای حرکت به جلو صورت خواهیم داد.این موضوع همچنین به رهبری فلسطینی ها در کرانه باختری بستگی دارد.من هیچ ابراز همدردی برای حماس ندارم اما ابراز علاقه عمیقی با برخی اقداماتی که مقامات فلسطینی با جامعه بین المللی و اسرائیل داشته اند،دارم.آنها نشان داده اند که مسئولیت پذیر هستند.آنها خود را برای راه حل دو کشور آماده کرده اند.


وی افزود: "مردم کرانه باختری نیز یا اعتماد خود را (نسبت به پیشرفت مسیر صلح) از دست داده‌اند و یا حس امیدی به نحوه پیشرفت ندارند."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار