سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز گفت: 35 باب کتابخانه عمومی در شهرستان اهواز فعال بوده و به عموم مردم خدمات رسانی می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهوازبا اشاره به چهار شاخص اصلی کتابخانه، زیربنا، کتاب و عضو درکتابخانه ها، گفت: برنامه کاری و افق راه کتابخانه های عمومی بر اساس این چهار شاخص فوق برنامه ریزی می شود.

 رستمی تعداد کتابخانه های عمومی اهواز را 35 باب عنوان کرد و با بیان اینکه به ازای هر 35 هزار و 369 نفر در اهواز یک کتابخانه عمومی وجود دارد، تصریح کرد: 19 هزار و 907 متر مربع زیربنای کتابخانه های عمومی است که سرانه این بخش برای هر100 نفر 1.6 متر مربع است.

 وی با بیان اینکه در افق 1404 به ازای هر 100 نفر اهوازی باید هشت متر مربع زیربنا وجود داشته باشد، افزود: در حال حاضر 439 هزار و 686 جلد کتاب در کتابخانه های اهواز موجود است و به ازای هر 100 نفر 36 جلد کتاب وجود دارد که این شاخص در افق 1404 باید 400 جلد افزایش یابد.

 سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز، با اشاره به عضویت 36 هزار و 901 نفر در کتابخانه های عمومی، اضافه کرد: تنها 3 درصد مردم اهواز عضو کتابخانه هستند و این یکی از نکات چالش برانگیز در این حوزه است و طبق افق 1404 در این شاخص باید به 35 درصد ارتقا یابیم.

رستمی گفت: بر اساس بررسی های بعمل آمده و کارشناسی شده بعضی از مناطق مختلف شهرستان اهواز نیاز به کتابخانه عمومی دارند و باید در این مناطق کتابخانه عمومی راه اندازی شود که این کار در برنامه این اداره قرار داده شده است.

رستمی، از تامین اعتبار سه کتابخانه در اهواز توسط فرمانداری این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و شناسایی مناطق فاقد کتابخانه و حاشیه، این کتابخانه ها در مناطق منبع آب، شهرک رزمندگان یا ملاشیه و کوی نبوت و رسالت احداث می شوند. و در حال حاضر در حال تامین زمین برای این سه کتابخانه عمومی می باشیم.

 وی افزود: تاکنون 10 بای کتابخانه عمومی در شهرستان اهواز به سامانه سامان متصل شدند و با عضویت در این سامانه امکان دسترسی و استفاده از یک هزار و 300 کتابخانه عمومی در سراسر کشور مهیا می شود و این فرصت خوبی است برای عموم مردم شهرستان که با عضویت در این کتابخانه ها بتوانند از دیگر کتابخانه های عمومی کشور بهره مند شوند.

رستمی در ادامه گفت: شبکه کتابخوانان حرفه ای بزرگترین شبکه اجتماعی کتاب ایران است که 35 هزار نفر عضو دارد و معرفی کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله امکاناتی است که در کتابخانه های عمومی شهرستان راه اندازی شده و عموم مردم شهرستان می توانند از این شبکه استفاده نموده و در مسابقات مختلف شرکت نموده و با منابع مفید آشنا شوند.

 وی در خصوص پایگاه نمایه نشریات، یاد آور شد: نمایه نشریات، بزرگترین پایگاه مقالات علمی_ تخصصی و علمی_پژوهشی است که یک میلیون و 600 هزار نفر عضو دارد و همه اعضا می توانند به صورت رایگان از این سامانه استفاده کنند.ش

                                                                                               
برچسب ها: فعالیت ، کتابخانه ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.