سال‌هاست که شاهد تبلیغات و رخنه فرهنگ غرب در تمام ابعاد زندگی جوامع شرقی هستیم که باید این فرهنگ اسلامی و ایرانی شود.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛ مراسم رونمایی از دومین مجموعه نوشت افزار ایرانی و اسلامی با حضور علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روشه پارسا نژاد، سرپرست گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر هنری طرح مهدی باقری، معاونت تولید نوشت افزارها ایرانی- اسلامی و کامیار مدیر امور بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.   
 
پس از تلاوت آیاتی روح بخش از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از خوش‌آمدگویی گفت: هویت هر ملتی برگرفته از فرهنگ آن ملت است و این موضوعی است که در نظام اسلامی اهمیت زیادی دارد. ما باید نسبت به این مقوله و هویت فردی و اجتماعی تحلیل و تجزیه داشته باشیم.  

وی افزود: فرهنگ خاستگاه هر ملیت باورها و ارزش‌های هر ملت است که با آنها زیست می‌کند، باید گفت فرهنگ مایه حیات اجتماعی و هویت ملت‌هااست.   
 
حاجیان‌زاده هم‌چنین خاطر نشان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب باید از  رخنه‌های فرهنگی درجامعه پرهیز کرد و مراقب آنها بود که یکی از مصادیق رخنه‌های فرهنگی در جامعه تغییر ذائقه تدریجی مردم توسط فرهنگ غرب و بیگانه است.  

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: غرب این تأثیرگذاری و نفوذ را از دوران کودکی افراد آغاز می‌کند و ذائقه ملت‌ها و جوامع را تغییر می‌دهد. کودکی سنی است که تأثیرپذیری او قوی و شدید است.   
 
حاجیان‌زاده در ادامه بیان کرد: ما معتقدیم که هویت هر ملتی در فرهنگ و میراث تاریخی آن ملت نهفته است در واقع هویت فرهنگی و میراث تاریخی درهم تنیده است که از طریق نماد ، خط و اسطوره‌ها و قهرمانان و .... نمود می‌یابد و هنرهای سنتی در عرصه‌های مختلف نمادهایی برای به نمایش گذاشتن هویت فرهنگی و میراث تاریخی کشور ما دارد.
 
وی با ابراز تأسف از نفوذ عمیق فرهنگ غرب گفت: استفاده از نمادهای غربی در وسایل کودکان، کارتون‌ها و سرگرمی‌ها، نرم افزارها و اسباب بازی‌ها، و عروسک‌ها و... دیده می‌شود که بسیار هدفمند برنامه‌ریزی شده است. ما باید با تمام ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی و با همکاری تمام دستگاه‌های جامعه، به ترویج نمادهای فرهنگی خودمان در داخل و حتی در عرصه بین‌المللی بپردازیم.   
 
حاجیان‌زاده با برشمردن معیارهای مدنظر در تولید محصولات گفت: ما در تولید و طرح این محصولات به دو شاخصه توجه بسیار داشته‌ایم که این در معیار حفظ ارزش‌های جامعه و زیبایی و جذابیت و مورد علاقه واقع شدن بوده و ما باید نیازهای مخاطب را رصد کنیم و براساس نیازها و علایق و سلایق مخاطبان، محصولات را تولید و عرضه کنیم، ما باید الگوسازی داشته باشیم، نه اینکه بخواهیم تولید کننده صرف باشیم.
 
وی افزود: قطعا در سال آینده و سال‌های آتی با ارزیابی شرایط این دو سال، کیفیت بهتری را در ارائه محصولات خواهیم داشت، لازم به ذکر است محصولات امسال در 40 طرح و نقش تولید شده‌اند.
 
سپس از سخنرانی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روشه پارسانژاد، سرپرست گرافیک و مدیر هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به واسطه تجربه تدریس در رشته گرافیک همیشه در مواجهه با دانشجویان و همکارانم یک دل‌مشغولی داشتم و آن این بود که به چه چیز اثر گرافیکی می‌گویند و آیا گرافیک ایرانی متمایز است و شناخته می‌شود یا خیر؟
 
وی هچنین افزود: با کنجکاوی در مورد این پرسش و مطالعاتی که انجام دادند تصور این را داشتم که استفاده ازنمادهای فرهنگ ایرانی آن اثر را ایرانی می‌کند و در این راستا به نظریات مورخان یونانی برخوردم که هنر شرقی و ایرانی را مورد مطالعه قرار داده بودند.

پارسا نژاد در ادامه عنوان کرد: هنر شرقی برعکس هنر غربی ، هنر ماکسیمال است و هنر غرب به بخشی از زمینه هنر توجه می‌کند و گوشه‌ای از چارچوب را می‌گیرد و هنر شرقی تمام ابعاد را درنظر می‌گیرد.
  
هنر غربی به یک نقطه محدود می‌شود و سطحی است و دارای لایه‌های مختلف نیست، هنر شرقی هنری است که در آن هنرمند به تمام زوایا و ابعاد آن توجه دارد. در هنر شرقی فلسفه‌ای وجود داشته که می‌گفته‌اند هرجا که خلوت و خالی است محل ورود شیطان است و به همین خاطر سعی آنها برپرکردن نقش و طرح از اعتقادات آنها بوده است.  

وی افزود: وقتی می‌گوییم هنر ایرانی، این هنر حتما اسلامی نیز هست چون با سابقه ورود 14 قرنی اسلام به ایران تفکیک هنر قبل و بعد از اسلام دشوار است. به عنوان مثال نقش" بته جقه" که معمولا در پارچه‌های محصول اصفهان دیده می‌شود یک نقش انتزاعی از درخت سرو است که سمبل مقاومت ایرانیان است و همچنین در طراحی‌های گرافیکی نیز نمادی از سرو و درخت سرو در پوسترها دیده می‌شود.   
 
مدیر هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین بیان کرد: در طراحی‌های ما صفت ماکسیمال بودن در نظر گفته شده است و ما به کلی از المان‌های غربی دوری می‌کنیم اما به مقابله مستقیم نپرداخته‌ایم و شک در مقابل شخصیت" باربی" یا" بن تن" یا "باب اسفنجی" جایگزینی نداشته‌ایم ولی بطور کلی با نقوش و طراحی‌های ایرانی و اسلامی به مقابله با این فرهنگ پرداخته‌ایم.
 
پارسانژاد گفت: با مقایسه ظرف چیپس و پفک و نخود و کشمش و انتخاب کودک می‌توانیم درک کنیم که نیاز وی چیست. اما باید فرهنگ استفاده از نخود و کشمش را به جای چیپس جای گذاریم و تغییر ذائقه کودک موجب سلامتی او شویم.
 
وی در پایان اظهار داشت: مخاطبان را به استفاده از دفترهایی که طرح عروسکی شخصیت عروسک‌های ایرانی را دارند ترقیب  و تشویق کنیم. پس از پخش نماهنگی از طراحی جلد دفاتر جدید مهدی باقری معاونت تولید نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی گفت: وقتی اما اقدامات و فردیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را رصد می‌کنیم می‌بینیم که در سال 63 یک نوع دفتر به نام دفتر نقش طراحی شده بوده است که می‌فهمیم عقبه و مقدمه این طرح امروزی که در این 2 سال اجرا می‌شود در آن سالها بوده است.

وی بیان کرد: طراحی جلد دفترها را در 5 گروه سنی الف، ب، ج، د، و، ه و بخش بزرگسالان داشته‌ایم که در بخش طراحی جلد بزرگسالان طراحی به شکل سنتی است.

ما در طراحی نوشت‌افزار به مسئله جنسیت و تناسب بودن طراحی با روحیات دختران و پسران و مسئله سنی دقت کرده‌ایم.
 
باقری خاطر نشان کرد: ما در طراحی نقوش باید از کثرت به وحدت برسیم و فرزندانمان را با این نقوش آشنا کنیم مثلا ما بیش از 200 نوع عروسک محلی داریم که بسیاری از آنها را کمتر کسی دیده است و یا هیچ کس ندیده که از این طریق آشنا می‌شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: مسلما این طرح‌ها و اقدامات نقص‌ها و کمبودهایی دارد که انشاءالله در سال‌های آتی آنها را جبران خواهیم کرد و کیفیت را بالاتر خواهیم برد.  

پس از بخش پرسش و پاسخ مدیر عامل و مدیران فرهنگی کانون از مجموعه دوم نوشت افزار تولید شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی کردند.  

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.