ششمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور  ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره و دانشجویانی که با حضور خود بر غنای این مراسم افزودند، موضوع مورد بحث در این جشنواره را با عنوان سبک زندگی با نگاه به زندگی پیامبر اعظم (ص)، محور اصلی سخنانش قرار داد و اظهارداشت: چگونه زیستن از مسایل مهمی است که همیشه دغدغه انسان بوده و هر انسان هوشمندی در اندیشه بهتر زندگی کردن است.

وی این نکته که رسالت قرآن و پیامبر اکرم معطوف به آن است که انسان بهترین زندگی را داشته باشد، بیان حقی دانست و افزود: ما به هر کمالی که بخواهیم برسیم در سایه بهتر زندگی کردن میسر است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در ادامه اظهار داشت: بیان امام بزرگوار این است که فقه و تمامی ابواب فقهی برنامه ای است برای چگونه زیستن از آغاز تا پایان حیات. فقه کاملا معطوف به چگونه زیستن دراین دنیا است از قبل از انعقاد نطفه تا مرگ و آداب بعد از مرگ. لذا موضوع سبک زندگی موضوع فقه و حوزه گسترده ای از پژوهش های علمی در معارف اسلامی است.

وی با طرح این سوال که اصلی ترین و مهمترین محور برای داشتن زندگی انسانی و اسلامی چیست، توضیح داد: تنها مقوله ای  که اسلام آن را مبنای زندگی انسانی می داند علم است. 
عقلانیت و خردورزی و تدبر همه و همه راه را برای دست یافتن انسان به علم هموار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره این آیه شریفه که «ای انسان در زندگی خود سبک زندگیت را به گونه ای تنظیم کن که هیچ حرکت و هیچ جهت گیری بدون پشتوانه علمی نداشته باشی» گفت:‌ بنابراین زمانی سبک زندگی ما انسانی است که علم ما را هدایت کند و اگر معاد یا توحید مطرح می شود همه در پرتو سلوک علمی است. سلوک علمی است که انسان را آراسته به اخلاق می کند. لذا اندیشمندان و محدثان دینی ما تمامی ابواب کتاب روایی برای سبک زندگی دینی را با ترتیب باب عقل و باب علم نامگذاری کرده اند یعنی در سایه عقل باید به علم برسیم و بعد از این مرحله باب سوم باب توحید است یعنی عقل پرورده شده با علم به توحید می رسد.

وی در تشریح این آیه شریفه توضیح داد که این آیه در ادامه می افزاید: گوش چشم قلب و تمام اعضا و جوارح انسان باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد یعنی تمامی سرمایه هایی که برای کسب علم به ماداده شده در پیشگاه خداوند مسوول است یعنی اگر انسان اعتقاد به خدای متعال و پاسخگویی در برابر خداوند نباشد، سلوک علمی سخت می شود چراکه نفسیات نمی گذارند  انسان عالمانه حرکت کند و این است که امام ما می فرماید عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت خدا را نکنید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر دوست داریم سبک زندگی ما سبک مبتنی بر علم باشد بر ایمانمان بیافزاییم چرا که ایمان مسیر علم را هموار می کند و ایمان انسان های وارسته ای همچون امام، شهیدان و آزادگان را ساخت.

وی همچنین با یادآوری شرایطی که آزادگان هشت سال دوران دفاع مقدس در زندان های بعثی داشتند به ذکر خاطرات این آزادگان پرداخت و به نقل از همین آزادگان بزرگوار اینچنین روایت کرد که ماموران صلیب سرخ در بازدید از زندان بعث متعجب بودند که چرا در این زندان ها با این شرایط ناگوار مشکلات رایج در تمامی زندان های دنیا مثل مشکلات روانی، اقدام به خودکشی وجود ندارد و در عوض فضا همه شور و نشاط و نوع دوستی و ایثار است. لذا باید در سایه ایمان و در پرتو علم سبک زندگی انسانی را بدست آوریم و بدانیم این سبک زندگی که جهنم را بهشت می کند تنها در سایه ایمان بدست می آید
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سخنانش را این چنین خاتمه داد که امیدوارم شما دانشجویان بتوانید در سبک زندگی مبتنی بر علم و ایمان هم استاد امثال بنده و دیگران باشید.
دکتر جوانمرد مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه نیز در این مراسم اظهار داشت: اختتامیه  ششمین جشنواره به معنای پایان این کار بزرگ فرهنگی نیست بلکه به معنای تداوم این جشنواره است. جشنواره در شش دوره گذشته از تمامی جهات در زمینه آثار، کیفیت آثار و تعداد دانشجویان روندرو به رشدی داشته است.

وی ضمن ارایه گزارشی از روند اقدامات انجام شده برای جشنواره گفت: برای برگزاری ششمین جشنواره فرهنگی دانشجویان از آذر ماه سال 92 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی خود را برای میزبانی این دوره از جشنواره اعلام کرد و در بهمن ماه از میان پنج دانشگاه به میزبانی انتخاب شد.

در پایان مراسم با حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد، دکتر فراهانی، دکتر پیوندی، حجت الاسلام  و المسلمین حاج عبدالجباری، دکتر نیک ضمیر و سیدجواد هاشمی از رتبه های برتردانشجویی رشته های عکاسی، خوشنویسی، نقاشی، طراحی، کاریکاتور، تذهیب، نگارگری، تاتر صحنه ای، صنایع دستی، فیلم کوتاه، نماهنگ، فیلم نامه نویسی و کتاب خوانی با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است اجرای موسیقی، اجرای تئاتر دانشجویی، نماهنگ، معرفی خلاقیت های دانشجویی و تقدیر از رتبه های برتر از جمله برنامه های متنوع این مراسم باشکوه بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار