سخنگوی پنتاگون گفت آمریکا درباره موضوع پروازهای شناسایی بر فراز سوریه با دولت این کشور هماهنگ نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت دفاع آمریکا؛ جان کربی در نشست خبری روز سه شنبه در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گفت: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا بیانیه ای درباره تلاش های بین المللی برای حمایت از نیروهای کرد درشمال عراق صادر خواهد کرد.اگر به یاد داشته باشید من قبلا در این باره صحبت کردم. چند هفته پیش بود که وزیر دفاع آمریکا یک گروه ضربت به فرماندهی آمریکا را تشکیل داد تا تلاش ها برای تامین تدارکاتی(کردها) را علاوه بر حمایت های آمریکا و دولت مرکزی عراق  تسریع بخشند. وزیر دفاع آمریکا امروز اعلام کرد که هفت کشور دیگر شامل آلبانی، کانادا، کرواسی، دانمارک، ایتالیا، فرانسه و انگلیس متعهد شدند تا نیازهای تسلیحاتی فوری و تجهیزاتی را در اختیار نیروهای کرد قرار دهند.عملیات تا این لحظه آغاز شده است و در روزهای آینده با کمک کشورهای بیشتری، تسریع خواهد یافت.

وی افزود: وزیر دفاع آمریکا از تک تک این همپیمانان تشکر می کند که در کنار ارتش آمریکا کار می کنند.

جان کربی در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

جان کربی در واکنش به پرسشی گفت: بسیاری از این شرکای بین المللی در انبارهای خود تسلیحاتی دارند که ممکن است ضرورتا این تسلیحات ساخت آمریکا نباشد اما شامل طیف کاملی از مهمات سلاح سبک و دیگر تسلیحات می شود. من فهرست کامل این تسلیحات را ندارم که اکنون برای شما نام ببرم.

خبرنگاری پرسید: اگر آمریکا پهپادهای شناسایی را به کشوری می فرستد که هم اکنون مشغول جنگ با آن نیست مثلا سوریه، آیا این اقدام یک اقدام جنگی است؟
جان کربی پاسخ داد: من درباره فرضیات صحبت نخواهم کرد. من کارشناس قانون بین الملل هم نیستم. چیزی که من به شما خواهم گفت این  است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در این باره موضع روشنی داشتند. تهدید داعش یک تهدید جدی است. ما باید مراقب باشیم که چه چیزی برای محافظت از اتباع آمریکایی، چه در داخل کشورآمریکا و چه در خارج از این کشور، لازم است؟ همانطور که قبلا هم گفته شد ما برای تکمیل کردن این کار ، خود را محدود به مرزهای جغرافیایی نخواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید: آیا رئیس جمهور آمریکا به پنتاگون مجوز ماموریت های شناسایی بر فراز سوریه را داد؟ گام بعدی چه خواهد بود؟
جان کربی گفت: از اطلاعات صحبت نکنید که من درباره اش صحبت نمی کنم. ما یک سازمان طراح و برنامه ریز هستیم. ما گزینه های مختلف را مطرح می کنیم. من وارد جزئیات نخواهم شد.

خبرنگاری پرسید: آیا پنتاگون اطلاعات کافی و تصویری واضح درباره میزان نیروهای داعش و توانایی های آن در داخل سوریه دارد؟

سخنگوی پنتاگون در پاسخ گفت: ما ماهها است که داعش را زیر نظر داریم. ما می دانیم که داعش رشد و توسعه داشته است و توانایی های آن افزایش یافته است.این رشد یک شبه رخ نداد بلکه در یک منطقه رخ داده است. آنها آزادانه بین عراق  و سوریه در رفت و آمد بوده اند.آیا ما درباره ی داعش و توانایی های آنها در داخل مرزهای عراق و سوریه اطلاعات کامل داریم؟ خیر نداریم! ما درحال بدست آوردن اطلاعات بهتری در داخل عراق درباره داعش  هستیم چون تعداد پروازهای شناسایی ما در عراق زیاد بوده است البته ما به درخواست دولت عراق این پروازهای شناسایی را انجام داده ایم. از آنجا که ما اکنون تماس بهتر و بیشتری با نیروهای کرد و نیروهای عراقی داریم اطلاعات ما از داعش در داخل عراق بیشتر و بهتر است.

در ادامه ی این کنفرانس خبری یکی از خبرنگاران پرسش بسیار جالبی پرسید و گفت: آمریکا بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور مشروع در سوریه به رسمیت نمی شناسد پس طبق این منطق، آمریکا هرگز نمی تواند پروازهای شناسایی را در سوریه انجام دهد چون دولت سوریه هرگز از آمریکا دعوت نمی کند که پروازهای شناسایی در این کشور انجام دهد!

جان کربی در واکنش به این پرسش گفت: ما درباره ی عملیاتی که در عراق انجام می دهیم با اسد هماهنگ نمی کنیم ، یا درباره ی هرگونه تلاش برای نبرد با داعش هم با آنها هماهنگ نمی‌کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار