مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران برحسب وظیفه قانونی مسوولیت جلوگیری از تکدی را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حسین زارع صفت با بیان این که مسائل اجتماعی سختی ها و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و به راحتی نمی توان در مورد آنها قضاوت کرد، گفت: معمولا زمانی که مردم مساله ای را می بینند ممکن است به ظاهر آن موضوع را قضاوت کنند، اما به طور قطع و یقین آن موضوع لایه های متفاوت و متعددی دارد. از آن جمله بحث تکدی گری است که به هر حال چشم انداز شهر را دچار مشکل می کند و بعضا سلامت اجتماعی را به خطر می اندازد و معضلات اقتصادی هم ایجاد می کند.

زارع صفت در ادامه افزود: متاسفانه شاهد هستیم که در برخی از موارد، باندهای تکدی گری هم شکل می گیرد و افراد مورد سوء استفاده قرار می گیرند. این امر در موضوع کودکان و در مورد افراد کهنسال بیشتر مشاهده می شود .

وی با بیان این که در ماده 712نص صریح قانون، تکدی گری جرم است و باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد گفت: شهرداری برحسب وضعیت قانونی مسوولیت جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به غیر تکدی گری و درواقع رسیدگی به وضعیت آنها را برعهده دارد و همراه با ضابط قضایی با استفاده از مامورین دارای تحصیلات مرتبط با موضوعات اجتماعی که عمدتا مددکاران اجتماعی هستند انجام وظیفه می شود.

زارع صفت اضافه کرد: در ابتدای امر به جهت این که رعایت شئونات انسانی و احترام انسان ها هم انجام شود، مامور انتظامی یا ضابط قضایی به صحنه تکدی گری مراجعه نمی کند بلکه ماموران ما با لباس مشخص و با عنوان فوریت های خدمات اجتماعی به فرد مراجعه می کنند و او را راهنمایی می کنند. بعد از تشکیل پرونده به رویت قاضی محترم رسیده می شود و احیانا رسیدگی های بعدی در امر بهداشت، درمان، خدمات اجتماعی برای فرد صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در انجام وظایف قانونی مان، گاهی اوقات مشاهده می شود که بعضی افراد از سر دلسوزی و با انگیزه های انسانی در کار ماموران مداخله می کنند و این خود موجب ایجاد مشکلاتی می شود که مانع از انجام وظایف قانونی ماموران مربوطه می شود.

وی اضافه کرد: ما نه تنها در برخورد با افراد آسیب دیده حق ضرب و شتم ایجاد نکرده ایم بلکه درواقع اجازه این کار را به آنها نداده ایم. ضمن اینکه تاکید داریم که حتما رسیدگی های انسانی صورت بگیرد، رعایت حرمت آنها شود و اساسا شهرداری تهران افتخار می کند که در طول سنوات اخیر، فعالیت های اجتماعی خود را کاملا با رویکرد انسانی وانسان دوستانه انجام داده است.

زارع صفت اظهار داشت: مردم ما می دانند که ما در روزهای سرد و غیرسرد سال خدمات گرمخانه ای به مددجویان ارائه می دهیم. بعضا افراد در روزها هم نگهداری می شوند و به آنها پوشاک، خدمات بهداشتی، درمانی و اسکان موقت داده می شود. ضمن این که خانواده های بی سرپناه را از سطح شهر جمع آوری می کنیم. به طوری که گاهی برای ترک اعتیاد آنها نیر کارهای مهمی انجام می شود. همه این کارها با نگاه انسانی و ارائه خدمت به انسان ها صورت می گیرد.

وی با اعلام این که ما در سازمان چند وظیفه برعهده داریم، گفت:ازجمله وظایف ما رسیدگی به مخاطبان آسیب دیده، سالم سازی شهر تهران و پیشگیری از بروز و ظهور آسیب های اجتماعی و از همه مهم تر جلوگیری از این که مردم در معرض این آسیب ها قرار گیرند، است.

زارع صفت ادامه داد: با توجه به مسوولیتمان سعی می کنیم که در چارچوب قانون با رعایت اصول حرفه ای خودمان که مددکاری اجتماعی است وظایف مان را انجام دهیم، اما متاسفانه شهرداری تهران در این موضوع تنهاست و سایر دستگاه ها- دستگاه های که باید خدمات اجتماعی به آسیب دیدگان ارائه دهند- حضور بسیار کمرنگی دارند.

وی با بیان این که در فرایند اجرای این وضعیت ما و همکاران ما دچار معضلات و مشکلاتی می شویم، گفت: فردی که در حال تکدی گری است و امکان درآمدزایی از این طریق برای او فراهم شده است، حاضر نیست دست از این کار بکشد. معمولا باندهایی در مجاورت آنها وجود دارند و با مامورین ما برخورد می کنند. مواردی گزارش شده که مامورین ما حتی آسیب دیده اند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. به طوری که گاهی با تیم های موتوری خودشان واحدهای گشت ما را تعقیب می کنند و شیشه های ماشین آنها را می شکنند و به افراد واحد های گشتی ما آسیب می رسانند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران همچنین افزود: ما محدودیت های قانونی داریم هر کاری را نمی توانیم انجام بدهیم. کارمان باید در چارچوب قانون باشد و لذا همکاری مردم بسیار مهم است. مردم باید به متکدیان کمک نکنند و با ماموران ما همکاری کنند.

زارع صفت با بیان اینکه یکی از موارد مورد انتظار و تقاضای مکرر مردم رسیدگی به موضوع تکدی گری در سطح شهر است، گفت: پیام های فراوانی از 137 به ما می رسد و تقاضا می کنند که این متکدیان را جمع آوری کنیم.

وی به موضوع اخیر مترو ایستگاه خیام اشاره و بیان کرد: این موضوع یک مطالبه اجتماعی بوده است و به ما اعلام شده بود که تکدی گری در این منطقه وجود دارد که مامور ما هم به این نقطه از شهر تهران مراجعه می کند. پیرمردی را در حال تکدی می بیند، مامور با واحدهای گشت ما که دو نفر هستند (یک مددکار اجتماعی و یک مامور انتظامی و پلیس) تماس می گیرد و این موضوع که تعداد مامورین ما 5-6 نفر بودند، صحت ندارد.

او ادامه داد: پس از آن این فرد را به واحد جمع آوری ارجاع می دهند. این متکدی پس از پرس و جوهای تکمیلی به واحد قرنطینه ابتدایی برده می شود و تشکیل پرونده می دهند و نیازهای جسمی و روحی و اقتصادی فرد احصا و به رویت قاضی می رسد و بعد از آن حکم قضایی صادر می شود.

زارع صفت تصریح کرد: گویا در موضوع اخیر یکی از شهروندان در مساله مداخله می کند و جرو بحثی بین این دو شکل می گیرد، ما به محض اطلاع از این موضوع تیم ویژه ای را تشکیل و کمیته ویژه بررسی هم برای این مساله تشکیل شد. پس از مراجعه به بیمارستان مندرج در خبر اعلام شده، مطلع شدیم که آن فرد از بیمارستان ترخیص شده است. ضمن این که در مدارک بیمارستانی آن فرد هم نشان از مواردی که در روزنامه ایران درج شده بود مشاهده نکردیم که مثلا کمرش آسیب دیده ، مهره اش از بین رفته یا تا یک قدمی مرگ پیش رفته و یا ضرب و جرح شدید داشته و مدتی بیهوش بوده است. هیچ گونه از این موارد نبوده است. با خود او هم ملاقاتی داشتیم و او بیان کرده که این مواردی که این روزنامه مطرح کرده را من تایید نمی کنم.

زارع صفت در ادامه گفت: اما اگر ما به این نتیجه برسیم که تخلفی صورت گرفته به طور قطع با متخلفان برخورد می کنیم زیرا رویکرد سازمانی ما برخورد جدی با متخلفان و پیمانکارانی است که رعایت شرایط ابلاغی پیمان هایی که سپرده اند و درواقع قراردادهایی که با یکدیگر منعقد کرده ایم و در آنجا همه این موارد به صورت مشخص تعریف شده است را نمی کنند. ما بر این موارد نظارت می کنیم و گزارشات مستمر و نوبه ای ارائه می شود.

وی اظهار داشت: حتما با مقصر چه در سیستم پیمانکاری و چه غیرپیمانکاری برخورد خواهد شد و در کمیته انضباطی رسیدگی می کنیم.

او ادامه داد: حتما در برخوردهای بعدی پیمانکار این موضوع تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است خلع پیمان شود و اساسا من این اطمینان را به مردم عزیز می دهم که شهرداری تهران در این موضوعات نگاهش این است که تمام قد در خدمت مردم باشد. و شهرداری تهران خود را خدمتگزار مردم می داند.

وی خاطر نشان کرد : شهرداری تهران بیش از ظرفیت های سازمانی و بیش از وظیفه قانونی اش در رفع مشکلات شهر ورود پیدا کرده و امروز خدمات شهرداری به الگوی کاری برای کلانشهرهای کشور تبدیل شده است.

زارع صفت ادامه داد: انتظارمان از روزنامه ها و رسانه ها این است که در موضوعات اجتماعی با احساسات و سطحی ورود پیدا نکنند. زیرا مسائل اجتماعی مسائل پیچیده ای است و ذهنیتی که در جامعه شکل می گیرد؛ ذهنیت مسوولانه ای باید باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: شهرداری ، تکدی گری ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار