نمایشنامه‌ی «لئوناردا» نوشته بیورنستی‌یرنه بیورنسون، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات سال 1903، با ترجمه محمدرضا شکاری از سوی انتشارات افراز به بازار کتاب راه یافت.

به‌گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات افراز، این کتاب که درباره مشکلات اجتماعی زمان نویسنده‌ی نروژی است در قالب 112 صفحه منتشر شده است.

در تاریخ ادبیات نروژ، بعد از استقلال یافتن از دانمارک،به چهار نویسنده لقب «چهار بزرگ ادبیات» داده شده است: جوناس لی، الکساندر کیه‌لان، هنریک ایبسن و بیورنستی‌یرنه بیورنسون. در ایران به‌نسبتِ نام ایبسن کمتر فردی اسم بیورنسون را شنیده است و برای اولین باری است که نمایشنامه ای از او در ایران چاپ شده است.

این نویسنده کار ادبی خود را با داستان های کوتاه شروع کرد و بعد به نوشتن رمان و نمایشنامه روی آورد. بعضی از مهم ترین نمایشنامه های او که در آن ها به مشکلات اجتماعی زمان خود اشاره می‌کند "ورشکستگی"، "درباره بحران اقتصادی"، "سردبیر"، "درباره فساد در مطبوعات و تأثیر و نفوذ آن در اذهان عمومی"، " پادشاه"، "دروغ و فریبکاری"، "درباره دشواری‌های رسیدن به دموکراسی"، "نظام جدید" و "لئوناردا" هستند.

به‌گفته‌ی ادوارد به‌یر، تنها کارهای ادبی بیورنسون برای بزرگی اوکافی است؛ چه در زمان خودش و چه حالا. همچنین بنا بر گفته‌ی منتقد برجسته دانمارکی، گئورگ براندس، او به‌دلیل استعداد فراوان و اصیل خود بالاتر از همه نویسندگان اسکاندیناویایی قرار می‌گیرد. ایبسن یک نمایشنامه‌نویس فطری بود، اگرچه در جوانی شعر هم می‌گفت اما بیورنسون در تمام عمرخود هم نمایشنامه می نوشت، هم رمان و داستان کوتاه. از همان اول هم این بیورنسون بود که با وجود این‌که از دوست و رقیب خود چهارسال کوچک‌تر بود، سردمدار گروه شد و هم او بود که درام مدرن و درام حماسی نروژ را به‌وجود آورد...

نمایشنامه «لئوناردا»، در 1100 نسخه و با قیمت 6800 تومان به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت انتشارات افراز به نشانی www.afrazbook.com مراجعه کنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار