عدم انگیزه و عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شده کفه فروش سنگینی کند و متاسفانه اولویت رونق بازار سرمایه در انتها قرار گرفته است.

 عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص شرایط فعلی بازار سرمایه بیان کرد: درحال حاضر به‌علت وجود رکود در اقتصاد و تاثیر آن در فضای بازار سرمایه نمی‌توان انتظار زیادی از این بازار داشت.

وی درادامه گفت: برای خروج اقتصاد از رکود بسته حمایتی دولت برای این امر مطرح شد و در مرحله اجرایی قرار گرفته و در صورت اجرایی شدن آن می توان انتظار پیشرفت در این بازار را داشت.


ثابت با اشاره به کاهش ارزش پول ملی و حباب‌های قیمتی در بازار سرمایه توضیح داد: کاهش ارزش پول ملی و حباب شدید در قیمت اوراق در بازار سرمایه باعث شده تا تاثیر قابل توجهی بر روی معاملات گذاشته شود و روند بازار نزولی ادامه پیدا کرده است.


کارشناس بازار سرمایه در این‌باره ادامه داد: شرایط خوراک پتروشیمی و مسائلی که بعد از هدف‌مندی یارانه‌ها و جلوگیری از افزایش قسمت سود شرکت‌ها و حاشیه سود آنها پیش آمده توانسته تاثیر بسزایی بر روند بازار سرمایه داشته باشد.


وی در رابطه با تاثیرات صنعت خودرو بر بازار سرمایه تصریح کرد: صنعت خودرو با بالا کشیدن خود و قرار گرفتن جزء صنعت برتر سال باعث شد افزایش قیمت‌های سال 91  لحاظ نشده و به‌همین خاطر رقابت افزایش یافته و بیش‌تر زی ذره‌بین قرار گرفته است.


ثابت درمورد علت کمبود منابع در بازار سرمایه توضیح داد: از گذشته تا به حال بیشتر منابع به سمت بانکها روانه می‌شد و علت آن هم پرداخت سود 20 درصد کمتر یا بیشتر به سپرده‌گذاران است.


کارشناس بازار سرمایه در این‌باره ادامه داد: پرداخت سود به سپرده‌گذاران بانک‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاران  تمایل زیادی به وارد کردن منابع خود به بازر سرمایه نداشته باشند و در نتیجه در بازار سرمایه فضای منفی ایجاد گردد.


وی در مورد شرایط بحرانی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر از لحاظ اصلاح قیمت‌ها بازار سرمایه وضعیت بحرانی را طی می‌کند و حدود 5 هفته متوالی است که شاخص بورس روند منفی خود را ادامه داده است.


ثابت با اشاره به عدم انگیزه به سرمایه گذاری در بازار بورس توضیح داد: عدم انگیزه و عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شده کف فروش سنگینی کند و متاسفانه اولویت رونق بازار سرمایه در انتها قرار گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه در این‌باره ادامه داد: عدم توجه به بازار سرمایه باعث سردرگمی در بازار سرمایه شده و کاهش سود بانکی می تواند رونق را به بازار سرمایه با تزریق نقدینگی باز گرداند.


وی با اشاره به تاثیر افزایش سرمایه بر روند عملیات بازار بورس گفت: اگر بتوان برای بازار بورس افزایش سرمایه ایجاد کرد و این سرمایه را  به سمت تولید سوق داد نقدینگی در بانکها با کاهش نرخ سود بانکی به سمت بازار سرمایه روانه خواهد شد.


ثابت با اشاره به شرایط روبه بهبود بازار سرمایه توضیح داد: امیدواریم نیمه دوم سال شرایط بهتر شود و محرک‌های لازم در جهت کاهش نرخ سود بانکی ایجاد گردد و به صنایع توجه بیشتری شود.

کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: امیدواریم در سال آینده تکلیف نرخ گاز پتروشیمی و بحث مربوط به پالایشگاهها سامان‌دهی شود و در یک بازه زمانی خاص به سود برسد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رونق ، سرمایه ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار