رئیس اتحادیه صوت و تصویر و گوشی تلفن همراه با اشاره به اینکه در حال حاضر 75 درصد تلفن های همراه در بازار قاچاق است گفت: اگر تعرفه تلفن همراه صفر شوداین کالا از مبادی قانونی به کشور وارد می شود و در جایی که تولید این کالا در کشور مقرون به صرفه نیست بالا بردن تعرفه‌ها فقط میل به قاچاق را زیاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ابراهیم درستی رئیس اتحادیه صوت و تصویر و گوشی تلفن همراه در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه برترین‌های تلفن همراه،‌ تبلت و لوازم جانبی گفت: با توجه به اینکه تولید تلفن همراه بسیار کم و مصرف آن در کشور فراوان است قاچاق تلفن همراه در کشور سود سرشاری دارد.

وی افزود: به دلیل حجم کوچک این کالا و همچنین گستردگی مرز آبی و خاکی نمی‌توان این امر را کنترل کرد.

درستی تصریح کرد: البته با تعرفه شش درصدی تلفن‌های همراهی که قیمت آن بیش از 500 هزار تومان است اکثرا قاچاق می‌شود و می‌توان گفت 80 تا 85 درصد این گوشی‌ها قاچاق است.

رئیس اتحادیه صوت و تصویر اظهار داشت: اگر تعرفه شش درصدی صفر شود درآمد دولت افزایش می‌یابد چرا که خریدار هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده را می‌دهد و بازار کنترل و ساماندهی و نظارت بیشتری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در سال گذشته اگر 2 میلیارد دلار کالای قاچاق داشتیم فقط 2 میلیارد دلار مربوط به تلفن همراه می‌شد پس نیاز است که در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.

رئیس اتحادیه صوت و تصویر گفت: هم‌اکنون تعرفه تلفن همراه شش درصد و مالیات بر ارزش افزوده آن 8 درصد است و 3 درصد نیز مخارج کلی دارد که در کل 17 درصد تمام می‌شود.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در حال حاضر کشور ما در تولید هیچ سهمی را ندارد که نیاز مصرف کننده را برطرف کند و سهم ناچیزی که تک رقمی است در کشور تولید می‌شود.  

وی تأکید کرد: بارها اعلام کردیم برای اینکه ثباتی در بازار ایجاد شود و جلوی قاچاق کالا گرفته شود تعرفه‌ها را اصلاح کنید تا قاچاق به صفر برسد.

درستی ادامه داد: در سال 84 تعرفه چهار درصد را به 60 درصد افزایش دادند، رانت در این حوزه به وجود آمد و این یک کار غیراصولی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 75 درصد تلفن همراه در بازار قاچاق است و اگر تعرفه واردات صفر شود تلفن همراه از راه قانونی وارد کشور می‌شود و در حالی که مقرون به صرفه نیست تلفن همراه در داخل کشور تولید شود بالا بردن تعرفه‌ها نیز فقط میل به قاچاق را زیاد می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، تولید ، تعرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
یادگار
۱۲:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
متاسفم چرا کنترل نمی کنند
آخرین اخبار