مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی علمی وزارت فرهنگ گفت: صلح در فرهنگ ما ایرانی‌ها همیشه مورد توجه و احترام بوده است چون فرهنگ می‌تواند به بهترین وجه تندی‌ها را بگیرد.

به گزارشخبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ افتتاحیه دومین جشنواره بزرگ "هنر برای صلح" شب گذشته با حضور مجید ملانووزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی علمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر،حسن مهرجردی مشاور و دبیر شورای مدیران معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، شهرام ناظری خواننده و جمعی از هنرمندان در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.   
 
در ابتدای مراسم مجید نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی بیان کرد:خوشحال و خرسندم که در جمع صمیمی شما دوستان هنرمند هستم و بخش خصوصی و دوستان هنرمند خارج از سیستم و نظام دولتی دست به کار شدند و جشنواره و نمایشگاهی با عنوان "هنر برای صلح" را ترتیب داده‌اند.   
 
وی ادامه داد:موضوع صلح در زیباترین کلمات محتوایی و در فرهنگ آدمی همیشه دغدغه انسان‌ها بوده است و در فرهنگ دیرینه ما همیشه مورد توجه و احترام بوده است.   
 
ملانوروزی ضمن بیان این مطلب که فرهنگ و هنر می‌تواند به زیباترین جلوه، تندی‌ها را بگیرد تصریح کرد: فرهنگ ایرانی صلح، آرامش و عشق را در خود داشته است، فرهنگ و هنر ما رشد کرده همان طور که در نگاره‌ها صلح و آرامش بوده است.   
 
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن بیان این مطلب که امیدوارم چنین برنامه‌هایی تداوم داشته باشد خاطر نشان کرد: در بخش خصوصی هنرمندان با نگاه و نگرش خودشان به این نتیجه می‌رسند که در مورد صلح برنامه‌ای را برگزار کنند. هنرمندان با روی باز، بهتر از مسئولان دولتی همکاری و حمایت کردند، در ادامه مراسم کلیپ صدای صلح ایرانیان با صدای شهرام ناظری پخش شد.   
 
مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: خرسندم که جشنواره "هنر برای  صلح" برای دومین سال متوالی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و از دوستانی که این جشنواره را برگزار کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.   
 
وی افزود: همیشه این مطلب را بیان کردم که خانه هنرمندان باید مکانی باشد برای گفتمان و افراد با نقطه نظرات مختلف جمع شوند و در کنار هم با آرامش با یکدیگر گفتگو کنند.
 
مدیر عامل خانه هنرمندان ضمن بیان این مطلب که مسئله جنگ، مسئله بشری است و از زمان هابیل و قابیل تا به امروز بشریت شاهد آن بوده است، تصریح کرد: مسئله جنگ بین اندیشمندان غربی نهادینه شده و آن را لازمه وجود بشری می‌دانند.   
 
سرسنگی بیان کرد: این مراسم در خصوص صلح است با توجه به اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم، چند نکته را عرض می‌کنم، نکته اول اینکه پرداختن به صلح نباید فراموش شود برای من و نسل من که جنگ را دیدیم،صلح بدون توجه به آن چیزی که بر سر ملت ما آمده قابل فهم و پذیرش نیست.   
 
وی ادامه داد: صلح یک واژه نسبی است و ملت‌های مختلف نگاه‌های متفاوتی دارند. اگر شما صلح را از منظر یک کشور بزرگ و توسعه یافته نگاه کنید، طرح از منظر آن‌ها این است که منافع‌شان در دنیا مطرح شود و سلطه‌ی خودشان در همه دنیا و در تاریخ پا بر جا بماند، اما صلح در کشورهای کوچک که مورد ظلم قرار گرفتند، به این معنی است که ما چگونه می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم تا به آن تجاوز نشود.

مدیر عامل خانه هنرمندان افزود: صلحی که با بمب اتم، بمب شیمیایی و لشکر کشی حاکم شود، همانطور که در این سال‌ها نمونه‌های آن را دیدیم، به معنای صلح نیست.

سرسنگی عنوان کرد: شاید کشورها و افرادی به دنبال صلح باشند، اما صلح از نوع غربی هیچوقت نتوانسته آرامش و ثبات پایدار را عطا کند.

در ادامه مراسم فریدون فربود، دبیر دومین جشنواره‌ی هنر برای صلح گفت: ما در پروژه هنری برای صلح به دنبال جنگ نمی‌گردیم و نگاه ما صلح است.

وی افزود: هیچ سازمان و نهادی حاضر نشد یک سریال هم در راه صلاح بدهد و موسسه خیریه زنان نیکوکار مهتاب، حامی ما در این پروژه بود و همینطور موسساتی چون موزه هنرهای معاصر تهران، برنامه تلویزیونی "رادیو هفت"، موسسه فرهنگی هنری رهنما، خانه هنرمندان ایران، کانون انفورماتیک، گالری محسن، انجمن حمایت از حقوق کودکان، مدرسه سیکل ایران، گالری محسن در برگزاری جشنواره همراه ما بودند.

وی اظهار داشت: از مجید ملا نوروزی، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد، مجید سر سنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، حمیدرضا اردلان معاون هنری خانه هنرمندان و بقیه دوستان که در برگزاری این جشنواره همراه ما بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

فربود تصریح کرد: انسان‌ها در یک ساعتی از روز، زمان آرامش و صلح دارند  که بنا براین موضوع علاقه مندان می‌توانند ساعت  صلح خود را در قالب یک فیلم کوتاه برای ما به وب سایت جشنواره هنر برای صلح به آدرس www.artforpeace.ir ارسال کنند.

در ادامه مراسم به شهرام ناظری خواننده، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مجید ملا نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی زم، حمید عجمی و امیرعلی نبویان نشان هنر برای صلاح اهدا شد.

شهرام ناظری گفت: دوستان با اهدای این نشان من را غافلگیر کردند؛ من خود را شایسته دریافت نشان صلح نمی‌بینم، چرا که کار زیادی انجام ندادم.

وی افزود: هنرمندان یک دوران سختی را گذراندند تا بتوانند یک پیام انسانی و صلح را به جامعه و جهان عرضه کنند و هرکس در حد خودش این کار را انجام داده است.

ناظری اظهار داشت: من از این برنامه بی خبر بودم و دوستان گفتند که برنامه آزاد است و علاقه مند شدم که در این مراسم حاضر باشم با هنرمندان بزرگ کشور از جمله استاد کامکار آشنا شوم. همچنین، نماینده وزارت امور خارجه نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد و نشان صلح وزیر امور خارجه روز شنبه برای وی ارسال خواهد شد.

گفتنی است، در پایان مراسم نمایشگاه هنر برای صلح در رشته‌های گرافیک، چیدمان، تجسمی در گالری‌های تابستان، پاییز و زمستان و استاد ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و علاقه مندان می‌توانند از 28 شهریور تا 5 مهر از ساعت 14 تا 21 از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/



برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، خانه ، هنرمندان ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.