هیئت دیپلماتیک سفرا و کارداران سفارتخانه ۱۰ کشور آفریقایی مقیم تهران از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس بازدید و با مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان دیدار کردند.

 به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران سفرا و کارداران کشورهای مصر ، تونس ، جمهوری گینه ، لیبی ، کومور ، کنیا ، سیرالئون ، بوروندی ، گینه بیسائو و اوگاندا از اعضای این هیئت بودند.

در ابتدای این نشست ، مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : مجتمع بندری شهید رجایی با ظرفیت ۱۰۰میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در سال ، بزرگترین بندر تجاری ایران است که ۶۰ درصد تجارت کشور را پشتیبانی می کند.

ایدنی افزود : این بندر ۲۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با اضافه شدن اراضی جدید علاوه بر عملیات تخلیه و بارگیری ، فعالیت های ارزش افزوده مانند بسته بندی و مونتاژ کالاها و صادرات مجدد نیز در این بندر انجام خواهد شد.

وی گفت : کشور ایران به صرفه ترین مسیر بین المللی برای ترانزیت غلات تولید شده در کشورهای آسیای میانه به مقصد کشورهای آفریقایی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود : به دلیل آنکه این بندر از مزایای منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است ، هیچگونه منعی برای جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی کشورهای خارجی وجود ندارد.

ایدنی از اعلام آمادگی این بندر برای انعقاد پیمان خواهر خواندگی با بنادر آفریقایی ، ارایه خدمات فنی و مهندسی در ساخت بنادر و همچنین انتقال تجربیات متخصصان ایرانی در زمینه آموزش های دریانوردی خبر داد.

وی گفت: هم اکنون با برخی از این کشورها موافقت نامه کشتیرانی داریم و می توان با تدوین موافقت نامه های جدید و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی سطح همکاری ها را ارتقا داد.

ایدنی در پایان پیشنهاد داد که کمیته ای ویژه تحت نظارت وزارت امور خارجه به منظور یافتن نقاط مشترک برای همکاری دوجانبه ایران و کشورهای آفریقایی در زمینه های دریایی و بندری تشکیل شود.

سفیر اوگاندا در تهران گفت : ما به این سفر به عنوان نقطه شروعی برای آغاز همکاریهای کشورهای آفریقایی با جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم.

محمد احمد کیسول افزود : دغدغه کشورهای منطقه شرق قاره آفریقا برای افزایش سطح همکاری با کشور جمهوری اسلامی ایران یکی است.

وی گفت : با عملی شدن همکاریهای مشترک در زمینه های اقتصادی از جمله توسعه ارتباطات بندری و گسترش فعالیت های دریانوردی ، موقعیت ایران در منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.

سفرا و کارداران ۱۰ کشور آفریقایی در ادامه حضور خود از بخش های مختلف اراضی پشتیبانی ، ترمینال های ۱ و ۲ کانتینری ، ترمینال کالاهای عمومی و بندر نفتی خلیج فارس بازدید کردند.

منبع: واحد مركزي خبر

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.