رئيس سازمان توسعه تجارت حجم تجارت خارجی در 6 ماه نخست سال را بيش از 53 ميليارد دلار برآورد کرد و گفت: اين مقدار نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از (شاتا) از سازمان توسعه تجارت، «ولي‌الله افخمي‌راد» با اعلام اينکه بيش از 49 ميليارد دلار تجارت خارجي مربوط به کالا بوده و باقي آن هم به صادرات خدمات فني و مهندسي و ترانزيت کالا مربوط بوده است پيش‌بيني کرد در 6 ماه دوم سال اين رقم افزايش و به 110 ميليارد دلار ارتقا يابد.

وي با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبيين و توسعه صادرات غيرنفتي گفت: در سند چشم‌انداز 20 ساله، سياست هاي اقتصاد مقاومتي و بسته خروج از رکود بر اهميت نقش صادرات غيرنفتي تاکيد شده است و رسانه‌ها مي‌توانند در افزايش صادرات غيرنفتي و هماهنگي دستگاه‌ها در اين امر موثر باشند.

رييس سازمان توسعه تجارت افزايش صادرات را در گرو تحريک تقاضاي خارجي دانست و گفت: با تحريک تقاضاي داخلي تورم افزايش مي‌يابد در حالي که با تحريک خارجي، ضمن افزايش توليد و اشتغال‌زايي بيشتر به رونق اقتصادي خواهيم رسيد و تورم نيز ايجاد نخواهد شد.

وي صادرات را امري فرابخشي خواند و گفت: نمي‌توان تنها يک بخش را متولي صادرات دانست و اين امر به هماهنگي سازمان‌ها و ارگان‌هايي از قبيل بانک مرکزي، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادي و دارايي، مرزباني، گمرکات و اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي رسانه‌ها نياز دارد.

وي ادامه داد: وقتي صادرات خوب داريم که توليد خوب، با کيفيت، رقابتي و قابل عرضه در بازرهاي جهاني داشته باشيم و رسانه‌ها مي‌توانند نقش قابل توجهي در اين جهت ايفا کنند.

افخمي‌راد تعامل و تبادل اطلاعات را عاملي در بهبود ماموريت دستگاه‌ها و شفافيت در ارائه اطلاعات دانست و افزود: نقش رسانه و روابط عمومي در جامعه مغفول مانده است در حالي که رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها مي‌توانند در انجام وظايف دستگاهي و توفيق در انجام وظايف آنها موثر باشند.

رييس سازمان توسعه تجارت با اشاره به نقش رسانه در سالم‌سازي فضاي فعاليت‌هاي اقتصادي ادامه داد: رسانه‌ها به دليل رسالت اطلاع‌رساني به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي مي‌توانند فضاي باز و شفافي را ايحاد کنند و مسئولان را وادار کنند که درست و دقيق صحبت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار