کریستین ساینس مانیتور نوشت پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که طرف های مذاکره در مورد تمدید دوباره مذاکرات به مدت شش ماه دیگر به توافق خواهند رسید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "هوارد لافرانچی" در مقاله ای برای "کریستین ساینس مانیتور" نوشت: در حالی که مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور حاشیه خلیج فارس به ضرب الاجل اواخر ماه نوامبر نزدیک می شود،از همه جا درخصوص این مذاکرات، سیگنالهای متفاوتی را می توان دریافت که عبارتند از: "پیشرفتهایی در مذاکرات به دست آمده است. هنوز در خصوص موضوعات دشوار توافقی به دست نیامده است. احتمال رسیدن به توافق تا زمان ضرب الاجل وجود دارد. دستیابی به توافق در هفته های آینده واقع بینانه نیست. "

به نوشته این روزنامه آمریکایی،جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار این هفته خود با همتایان ایرانی، روسی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات هسته ای بحث و گفتگو کرد. مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در پایان دور دیگر از گفتگوها در وین گفتند، مذاکرات شش قدرت با ایران همچنان بر یک چیز تمرکز دارد و اگر آن مورد حل شود، احتمال رسیدن به توافق تا ضرب الاجل 24 نوامبر وجود دارد و برای این که این هدف به دست آید، کار قابل توجهی باید انجام شود. 

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، از این قبیل اظهارات در خصوص مذاکرات بسیار شنیده می شود. اما دو عاملی که به طور مستقیم هم ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد، در این روند وارد شده است. به باور برخی از تحلیلگران منطقه ای، ظهور سریع داعش در تابستان و بویژه گسترش آن از سوریه تا عراق و نیز سقوط قیمت نفت در نتایج تصمیم گیری کشورهای اصلی شرکت کننده در مذاکرات، تاثیرگذار است.
  
"هوارد لافرانچی" در ادامه می نویسد: در حالی که رسیدن به یک توافق جامع تا 24 نوامبر به طور فزاینده‌ای بعید به نظر می‌رسد، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که طرف های مذاکره در مورد تمدید دوباره مذاکرات به مدت شش ماه دیگر به توافق خواهند رسید. 

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، شکست در مذاکرات هسته ای می تواند بالقوه آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق دهد، ولی این بحرانی است که دولت آمریکا از آن احتراز می جوید. اوباما مکررا گفته است که همه گزینه ها برای توقف ایران روی میز است. این یک حقیقت است، اما آنچه که بیشتر واقعیت دارد، این است که ایران هر چند یک عضو رسمی در ائتلاف بین المللی اوباما برای شکست داعش نیست، اما به اندازه آمریکا در شکست داعش در عراق موثر است.  

به نوشته کریستین ساینس مونیتور، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران متعهد به بهبود وضعیت اقتصاد برای مردم این کشور شده است. مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع تا ماه آینده ادامه خواهد داشت، ولی برخی نشانه ها حاکی از این است که در حال حاضر احتمال تمدید توافقنامه موقت وجود دارد که براساس آن،بخشی از برنامه هسته ای ایران در مقابل برداشتن برخی از تحریم ها متوقف می شود. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار