محمدی با بیان این که بیش از 400 بیمارستان، درمانگاه و مرکز درمانی به صورت وقفی در کشور وجود دارد،‌ گفت: از جمله این اقدامات احداث بیمارستان تخصصی سرطان در شیراز و تهران است که زمین این بیمارستان‌ها اوقافی بوده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام دکتر علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، امروز 5 آبان در نشست امضای تفاهم‌نامه‌ی مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف گفت: یکی از اقدامات مهم در سازمان اوقاف ایجاد بانک اطلاعات موقوفات به صورت جامع است که در سطح کشور در بیش از 600 نقطه از این ابزار برای ثبت موقوفات استفاده می‌شود. در واقع تمام وقف‌ها با سند و مدارک آن به صورت جمع‌بندی شده اسکن شده و در این بانک جامع ثبت گردیده است. 
 
وی ادامه داد: بیش از 500 صفحه وقف‌نامه و مدارک مربوط به گذشتگان و سال‌های دور باقی مانده که تمام این مدارک اسکن و ثبت شده است. باید توجه داشت که موقوفات بر اساس نیت وقف‌کننده دسته‌بندی شده است که یکی از این بخش‌ها حوزه‌ی بهداشت و درمان است. در حوزه‌ی سلامت، درمان و بهداشت سرمایه‌ی خوبی به عنوان وقف داریم به طوری که بیش از 400 بیمارستان،‌ درمانگاه و مرکز درمانی در کشور توسط خیرین وقف شده است. 
 
محمدی با بیان این که ما آمادگی خود را به وزارت بهداشت در حوزه‌ی سلامت و درمان اعلام کردیم، تأکید کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های رهبری از اواخر سال 92 اقدامات خوبی در این زمینه به حوزه‌ی سلامت صورت گرفته است. به عنوان مثال وقف دو هکتار زمین در شیراز برای احداث بیمارستان تخصصی سرطان که در حال حاضر بیمارستان در حال احداث است. ساخت بیمارستان جامع تخصصی سرطان در شهرری با متراژ 25 هزار متر مربع، ساخت بیمارستان سلول‌های بنیادی برای مؤسسه رویان در زمین اوقافی به متراژ 15 هزار متر مربع از جمله این اقدامات است. 
 
وی ادامه داد: همچنین یک زمین اوقافی که از اول انقلاب به دنبال اخذ مجوز برای ساخت بیمارستان در این زمین بودیم،‌ خوشبختانه چندی پیش مجوز احداث بیمارستان سوانح و سوختگی توسط وزارت بهداشت داده شد. 
 
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید موقوفات درمانی اول شناسایی، بعد ساماندهی و بعد به مردم ارائه خدمت کنند که این امر با همکاری دستگاه‌های ذیربط انجام می‌گیرد، تأکید کرد: ما آمادگی داریم که از آن چه بالفعل و بالقوه داریم برای حوزه‌ی سلامت هزینه کنیم. البته باید توجه داشت که عرصه وقف، عرصه‌ی بین‌المللی است و می‌توانیم از ایرانیان خارج از کشور هم استفاده کنیم و انگیزه همکاری را در آن‌ها ایجاد کنیم. 
 
محمدی تصریح کرد: باید فرهنگ وقف جمعی را در کشور ایجاد کنیم. عده‌ای عقیده دارند که وقف تنها مربوط به ثروتمندان است. در صورتی که چند نفر با هم می‌توانند با هم جمع شوند و وقفی جمعی را انجام دهند. همچنین ما باید دنبال موقوفات کلان به جای خرده‌ریز باشیم که در همین راستا اوراقی با کف 100 هزار تومان و سقف بی‌نهایت ایجاد کردیم که نتایج خوبی هم گرفتیم. 
 
وی با اشاره به این که باید به دنبال موقوفاتی باشیم که درد جامعه را حل کند، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم برای گسترش فرهنگ وقف این است که تابلو بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقوفه را که به نام افراد بوده و برداشته شده، برگردانیم چرا که این کار اصلاً پسندیده نیست. چرا که ترویج و اعلام یک مرکز درمانی به نام فرد وقف‌کننده خود یک تشویق برای جلب مشارکت مردم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار