انقطاع مدیریت‌های فرهنگی و بی توجهی به لزوم مدیریت‌های پایدار، فقدان انباشت تجارب را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی که امروز در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد؛ سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی توصیف خصوصیات یک مدیر فرهنگی است افزود: تجربه‌های طولانی محمدرضا وصفی در سمت مدیریت دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی نگاهی را به وی داده که به واسطه آن می توان در فضاها و شرایط خاص گره‌گشایی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت پایدار ضرورت حوزه فرهنگ است افزود: انقطاع مدیریت‌های فرهنگی باعث فقدان انباشت تجارب و عدم دسترسی ما به این تجربه‌ها می‌شود.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مدیریت‌های پایدار در حوزه فرهنگ ما را به سوی یک عرصه فرهنگی استوار بر پایه تجربه‌ها سوق می‌دهد.

صالحی ترکیب نگاه های داخلی و بین‌المللی را از خواص منحصر بفرد وصفی دانست و گفت: وی هرگز در واقعیت‌ها در نمانده و در حرکت‌ها نیز بلند پروازی نکرده به این معنا که هرگز انتظار نداشت که ایران به یک باره در حوزه فرهنگ مصداق لندن شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نیازمند نگاه واقع‌گرایانه در حوزه دولت و ملت هستیم و برخورداری از این نوع نگاه یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد "وصفی" است. "وصفی" در حوزه دولت و مردم هرگز از واقعیت‌گرایی فاصله نگرفت.

صالحی در قسمت دیگری از سخنان خود به نیاز عرصه فرهنگ به خصلت‌های شخصی، انسانی و وجودی اشاره کرد و گفت: ما نیاز به مدارا و احترام متقابل میان انسان‌ها در عرصه‌های سیاسی، مذهبی و... داریم.

وی ادامه داد: به طور طبیعی هر که این خصلت‌ها را در وجودش داشته باشد تجلیل می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که در دنیای امروز یادآوری خاطرات خوب به ما امید می‌دهد ادامه داد: فاصله‌گیری از "وصفی" برای ما سخت بود اما به‌ طبع باید خودخواهی‌ها را کنار بگذاریم.

صالحی همچنین با اشاره به ارتباطات وصفی با تمامی فعالان عرصه فرهنگ کشور گفت: ما به واسطه این حضور و ارتباط، وصفی را همچنان عضو معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌‌دانیم.

صالحی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این مطلب که علی فریدونی مدیر آینده دفتر  مجامع ، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد نیز نگاه اخلاقی، انسان‌گرا و اخلاق‌گرا را در زمره خصوصیات خود قرار داده افزود: این بنا را می‌شود در آینده پرفروغ‌تر از امروز دید.

وی خاطر نشان کرد: ما امیدواریم که ورقی که امروز می‌خورد ورقی باشد که از دلش دفترها برآید.

همچنین علیرضا ربانی مدیر عامل انجمن ناشران بین‌المللی در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه محمدرضا وصفی و علی فریدونی در سمت مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت ها فرهنگی گفت:  وصفی را همه افراد فعال در بخش بین‌الملل از نزدیک می‌شناسند. من به عنوان عضو انجمن ناشران بین‌المللی فکر می‌کنم ناشران عضو انجمن می دانند که وصفی زحمات بی شماری در جهت بهبود وضعیت این ناشران کشیده و همه قدردان زحمات وی هستند.

ربانی ادامه داد: یکی از معضلات انجمن ناشران بین‌الملل در سال‌های اخیر پرداخت وجوه ناشران در این چند سال بوده که به همت وزارت ارشاد و وصفی این مشکل مرتفع شد.

وی افزود:امیدوارم بعد از این هم بتوانم با ارتباط تنگاتنگی میان انجمن ناشران بین‌الملل و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اهداف جمهوری اسلامی و تامین منابع دانشگاهی گام برداریم.

همچنین در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر مجامع ، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ابراهیم شریعتی رئیس شرکت تعاونی ناشران کابل، وصفی را فردی برخوردار از نگاه اخلاقی دانست و گفت: آسیب‌دیدگانی همچون مهاجران افغانی، بیشتر از نگاه قانونی به نگاه اخلاقی نیاز دارد.

وی به نزدیکی ملت‌های ایران و افغانستان و توانایی‌های جامعه مهاجر افغانستان اشاره کرد و گفت: وصفی هرگز آیین‌نامه و بخش‌نامه‌ای را در مسیر راه ما قرار نداد.

سیامک مره‌صدیق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیبگری از مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به احاطه و آگاهی وصفی نسبت به تاریخ یهود و کلیه‌ ادیان آسمانی اشاره کرده و گفت: وسعت دیدگاه علمی و اطلاعات از ویژگی‌های وصفی به حساب می‌آید.

وی افزود: وصفی هیچگاه تسلیم جوزدگی‌های موجود نشد، وی با قرائت اخلاق‌مدارانه از قوانین و آیین‌نامه‌های موجود در زمانی که سیاست‌ها آنچنان که باید و شاید باز نبود ، بازترین برخوردها را در مقابل ما از خود نشان داد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود کثرت‌گرایی را از ویژگی‌های دیگر وصفی برشمرد و گفت: وصفی معتقد است که همه در کشور ما از حقوق برابر شهروندی برخوردار هستند و همواره برای وحدت‌ها تلاش می‌کنند و همچنین به تفاوت‌ها نیز احترام می‌گذارند.
 
حامد میرزا بابایی نماینده انجمن ناشران بین‌الملل در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی پشت گردن آدمی را نقطه یوتوپیا دانست و گفت: به قول ما ایرانیان مسئولیت‌ها سوار بر پشت گردمان است. 

میرزا بابایی ادامه داد: اگر لحظه‌ای بتوان این نقطه را دید به معنای ارزیابی دیگران از مسئولیت‌های افراد است.

به گفته نماینده انجمن ناشران بین‌الملل موفق‌ترین مسئولان در ارتباط بخش خصوصی و دولتی وصفی بوده و او در اینباره گاه متهم به دفاع از بخش خصوصی و یا بخش دولتی می‌شد.

میرزا بابایی دلایل تعریف از یک نفر را دوستی، تملق و یا به اصطلاح به در گفتن و دیوار شنیدن دانست و گفت: ما در تعریف از وصفی، به در می‌گوییم تا دیوار بشنود.

وی ادامه داد: اگر تعریف از وصفی اثری دارد بهتر است از دل آن یک دستورالعمل غیر هوشمند برای سایر مدیران کشور چه در حوزه فرهنگ و چه در حوزه‌های دیگر دربیاورند.

در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه مدیر کل دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ساکت از داوران جایزه بین‌المللی سال کتاب جمهوری اسلامی ایران با خوانش این قطعه شعر :

که در وصف تو وصفی همه گفتند سخن را 

گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگر به خرد ورزی دینی نیازمندیم.

وی ادامه داد: جنبش‌های گزندمندی که امروز به نام اسلام شکل‌گرفته‌اند از مغول دهشتناک‌تر و خطرناک‌تر هستند ، بنابراین وظیفه ما بسیار سنگین است.

داور جایزه بین‌المللی سال کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دید جهانی می‌خواهد که جهانی را با دین آشنا کنیم افزود: این دید بدست نمی‌آید مگر آنکه مسئولان کمر همت ببندند .

وی تصریح کرد: هر که جایزه جهانی را پایه‌گذاری کرده باید بر وی درود فرستاد زیرا پایه‌گذاری این جایزه انگیزه‌ای برای تقویت اتحاد میان ملت های اسلامی است.
 
وی همچنین با اشاره به نحوه سنجش و داوری میان کتاب‌های شرکت‌داده شده در جایزه بین‌المللی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در یازده دوره فعالیت وصفی در این سمت کمتر غرض‌ورزی در ارزیابی کتاب‌ها دیده شده است.

وی ادامه داد: چرا باید داوران درستکار خود را عوض کنیم ؟

ساکت اظهار داشت: جایزه جهانی کتاب گامی برای صلح و اندیشه‌ آشتی جویانه جهانی است.

این داور جایزه بین المللی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید در داوری ها توجه بیشتری شود.

سید علی کاشفی خوانساری از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در بخش دیگری از این مراسم با ابراز خوشحالی از تقدیر و تشکر نویسندگان،‌هنرمندان و ناشران از وصفی  گفت: واقعیت آن است که دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در طول کار خود فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده اما در حوزه مرتبط با کودک و نوجوان ما شاهد یک درک منطقی بودیم، به هر حال وزارت ارشاد در دوره‌های پیش از حضور وصفی تعامل های کمتری با تصویرگران ، نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان داشته است.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سالهای اخیر با برگزاری دوره‌های مختلف، گام های مثبتی در جهت تعامل با نویسندگان و ناشران ادبیات کودک و نوجوان برداشته است.

کاشفی خوانساری اظهار داشت: حضور ناشران کودک و نوجوان در نمایشگاه‌های بین المللی و شکل‌گیری انجمن‌ها و آژانس‌های ادبی رنگ و بوی بین‌المللی به ادبیات کودک و نوجوان ایران داده و این از نقاط مثبت کار وصفی به حساب می‌آید.

این فعال ادبی خاطر نشان کرد: وصفی در حوزه بالندگی کتاب کودک نیز برنامه های زیادی همچون تبدیل این حوزه به یک نهاد ، راه‌اندازی نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب کودک و افزودن این حوزه ادبی به جایزه جهانی کتاب سال را نیز در ذهن می‌پروراند البته هیچ کدام از این برنامه‌ها تا به امروز محقق نشده است.

همچنین محمود آموزگار دبیر انجمن ناشران و کتاب‌فروشان کشور در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با اشاره به اینکه وصفی اطلاعات زیادی در باب ادیان داشت افزود: واقعیت آن است که وزارت ارشاد در حوزه کتاب‌های خارجی کار بی‌نظیری را انجام داده و پس از سالهای عدم دسترسی به منابع خارجی بخصوص در حوزه دانشگاهی و علمی امکان دسترسی به این کتاب‌ها را فراهم کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل شکل‌گیری انجمن ناشران بین الملل حضور آقای وصفی بود.

آموزگار اظهار داشت: ما پس از آمدن وصفی شاهد رویکرد جدیدی بودیم و به آن معنا که گام‌های مثبتی در جهت کار نرم‌افزاری هوشمند همراه با تفکر و انتقال تجربه فعالان نشر بین‌الملل به نشر داخل برداشته شد.

محمدرضا وصفی مدیر عامل اسبق دفتر مجامع تشکل‌ها وفعالیت های فرهنگی  نیز در ادامه این مراسم گفت: من کار زیادی نکرده‌ام و فکر می‌کنم کارهای انجام شده وظیفه کوچکی بود که باید انجام می‌شد.

وی ادامه داد: سعی کردم در مدیریت بیشتر شبیه مدیریت پروژه کارم را دنبال کنم و از پرداختن به جزئیات دوری کنم.

وصفی اظهار داشت: در حوزه اخلاق هم کار ویژه‌ای نکرده‌ام. به نظر من اتفاقات بهتری می‌توانست رخ بدهد که گاه با کم‌کاری خودم انجام نشد.

وی ادامه داد:  آنچه در این مدت اتفاق افتاد شاگردی من در محضر همکاران و مراجعان بود،‌ زیرا معتقدم که همه چیز را همگان دارند.
 
علی فریدونی مدیر عامل آینده دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت های فرهنگی در پایان مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل این دفتر گفت: با توجه به شرح وظایف و گستره فعالیت‌های تعریف شده برای دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، توجه به چارت سازمانی، گویای تاکید وزارت ارشاد بر اهمیت فعالیت عنصر فرهنگی در سطح بین‌الملل است.

وی ادامه داد: تاکید من در سمت مدیر عاملی این دفتر تکیه بر مولفه‌های مشترک و اصول تدوین شده در قانون اساسی برای ادیان است.

فریدونی خاطر نشان کرد: اداره دفتر مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باید آماده به کارگیری توان خود برای تقویت المان‌های مشترک فرهنگی میان ادیان باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار