بینایی تحت تأثیر عواملی که نقطه زرد در شبکیه را هدف قرار می‌دهند، کاهش پیدا می‌کند و در پاره‌ای موارد منجر به کوری می‌گردد.

هرمز شمش، متخصص چشم پزشکی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اصلی‌ترین علت بروز مشکل در شبکیه چشم، به علت تشکیل عروق جدید در شبکیه و گرفتاری مرکز قرنیه است و در پی تشکیل این عروق جدید، مشکلاتی چون خونریزی و عبور مایع در این ناحیه، موجب تورم و کاهش تدریجی دید می‌شود.

وی در ادامه گفت: نوع دیگر مشکلات شبکیه، نوع خشک آن است. بدین معنی که سلول شبکیه جشم از بین می‌رود که در حال حاضر به کمک سلولهای بنیادی برای رفع این نوع مشکلات ایجاد شده در شبکیه اقدامات موثری صورت می‌گیرد.
ضمن اینکه نوع اول که با تشکیل عروق اضافی و خونریزی در شبکیه همراه است، با کمک داروهای بسیار موثر که مانع تشکیل عروق غیر عادی می‌شود و نیز استفاده از لیزر فتودینامیک قابل کنترل است.

شمش افزود: در ایجاد مشکلات شبکیه دخیل است که در بعضی موارد، سن ابتلا به این مشکلات را به زیر 60 سالگی هم می‌برد. از جمله این فاکتور‌ها می توان به عوامل ژنتیک، فشار خون بالا، قرارگرفتن در معرض نور شدید و مستقیم خورشید بدون عوامل حفاظتی، سیگار و استعمال دخانیات و مبتلا بودن به بیماری دیابت اشاره کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار