کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان آغاز شده نشاندهنده تغییرات مهم ساختاری در بازار است و در راستای این تغییرات مقدار عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان آغاز شده نشان دهنده تغییرات مهم ساختاری در بازار است. در راستای این تغییرات مقدار عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده، تمام فعالان بازار و کارشناسان معتقدند دوران تازه‌ای در بازار نفت شروع شده است.

از یک‌سو برخی کشورهای نفتی مانند ونزوئلا اقدام به کاهش بودجه خود به دلیل سقوط بهای نفت کرده‌اند و از سوی دیگر کشورهایی مانند روسیه مطمئن هستند که تا اوایل سال آینده میلادی سیر نزولی بهای نفت متوقف می‌شود و حتی شاید شاهد افزایش قیمت آن نیز باشیم.

پيامدهای تصميم اوپک در خودداری از کاهش توليد نفت در کشورهایی مانند ونزوئلا و الجزاير که همگی از اعضای اوپک هستند و درآمدهای آنها به بهای نفت بستگی دارد بيش از پيش احساس خواهد شد.

الجزاير و ونزوئلا، اوپک را برای کاهش توليد نفت خود به ميزان دو ميليون بشکه در روز تحت فشار قرار داده‌اند. در همين حال احتمال می‌رود کاهش بهای نفت، اقتصاد روسيه را نيز که از اعضای اوپک نيست تحت الشعاع قرار دهد.

با توجه به اينکه تحريم‌های غرب عليه روسيه پيامدهای قابل توجهی بر اقتصاد اين کشور داشته است، روسيه برای ايجاد توازن در بودجه اين کشور نياز دارد که بهای نفت به 80 تا 100 دلار در هر بشکه برسد.

واکنش عربستان سعودی به کاهش بهای نفت با اقدامات اين کشور در مواجهه با بحران اقتصادی جهان در سال 2008 مغايرت دارد.

در آن سال نيز بهای نفت در سراشيبی سقوط قرار گرفته بود اما عربستان سعودی در کاهش توليد نفت پيشتاز شد و در نتيجه اين اقدام، بهای نفت به 100 دلار در هر بشکه رسيد.

اما در اوضاع این روزهای بازار نفت، به اعتقاد بسياری از کارشناسان، سعودی‌ها بدان علت تصميم گرفتند توليد نفت را کاهش ندهند که گمان می‌کنند بالا رفتن بهای نفت تنها افزايش توليد را از جانب آمريکا به دنبال خواهد داشت و اين مسئله سبب خواهد شد اوپک بيشتر سهم خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

در واقع می‌توان گفت اين تصميم احتمالا با هدف کاهش هر چه بيشتر بهای نفت و نيز لطمه زدن به صنعت انرژی آمريکا گرفته شده است.

اين در حالی است که علی صالح العمر وزير نفت کويت نيز اعلام کرده است اوپک بايد هرگونه بهای نفت را که بازار تحميل می‌کند بپذيرد حتی اگر قرار باشد بهای نفت به 60 دلار در هر بشکه برسد.

اوليور جاکوب از مرکز مشاوره پتروماکس اعلام کرد از اين مسئله متوجه می‌شويم عربستان سعودی می‌خواهد اين ايده را ترويج دهد که بهای نفت در کوتاه مدت بايد به کمتر از 60 دلار در هر بشکه برسد تا در سال‌های آينده در سطح 80 دلار به بالا از ثبات بيشتری برخوردار شود.

آیا کاهش 40 دلاری قیمت نفت محقق می‌شود؟ این سوالی است که کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده و فعالان بازار جهانی نفت این روزها در پی پاسخ آن هستند.

اکنون به علت کندی رشد اقتصادی جهان تقاضای نفت کاهش یافته، عامل دیگر تاثیرگذار برای کاهش قیمت نفت کاهش تقاضای نفت چین بوده است. چین در سال‌های اخیر با توجه به رشد اقتصادی بالا، تقاضای روزافزونی برای نفت داشته است اما رشد اقتصادی این کشور امسال روند کندی داشت که طبیعتا تقاضای نفت این کشور را کاهش داده است.

با توجه به عوامل اساسی و پایه‌ای کاهش قیمت از جمله افزایش بیش از حد عرضه، کاهش تقاضا و افزایش ارزش دلار نسبت به دیگر ارزهای معتبر جهان از یک سو و عملکرد اقتصادی نه چندان خوب برخی از اقتصادهای مطرح جهان که زمینه ساز کاهش تقاضای نفت این کشورها شده است.

تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند بحران عراق و اوکراین نیز به سقوط بهای نفت دامن زده است تا جایی که مدیرعامل روسنفت از احتمال سقوط قیمت نفت به پایین تر از ٦٠ دلار برای هر بشکه در سال آینده میلادی خبر داده اما این کاهش قیمت را محدود به نیمه اول سال و یا در پایان نیمه نخست سال آینده دانسته است.

به دلایل ذکر شده در بالا قیمت نفت همچنان در بازارهای جهانی در حال کاهش است و گمانه‌زنی ها حاکی از این امر است که امکان سقوط نفت تا 40 دلار در هر بشکه وجود دارد.

بر این اساس، تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت در روز پنج شنبه به حفظ سطح تولید نفت باعث سقوط بیش از پیش این طلای سیاه در بازارهای جهانی شد.

تونی راث، مدیر سرمایه گذاری در ویلمینگتون تراست به رویترز گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر و در شرایط کنونی بهای نفت خام حتی می‌تواند به بشکه‌ای کمتر از 60 دلار نیز کاهش پیدا کند.

اد مورس، رییس جهانی پژوهش کالاها در سیتی گروپ، در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال اظهار داشت: قیمت‌های پایین تر نفت نیز در پیش است؛ همانطور که هر روز تقریبا شاهد کاهش قیمت در معاملات هستیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، جهانی ، کاهش ، تقاضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار