معاون رئیس جمهور گفت: قرار نیست سوختی از ایران خارج شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در جمع خبرنگاران در رابطه با احتمال انتقال ذخایر اورانیوم ایران برای تهیه سوخت به روسیه در چارچوب تأمین سوخت نیروگاه‌های اتمی آینده کشور، گفت: هیچ سوختی به هیچ کس نخواهیم داد و قرار نیست سوختی از ایران خارج کنیم.
 
وی افزود: طبق قرارداد از زمان امضای آن تا تحویل نیروگاه حدود 8 سال یا 104 ماه طول می‌کشد که نیروگاه ساخته شود.
 
صالحی درباره تأثیر قراردادهای ساخت دو نیروگاه جدید بر مذاکرات هسته‌ای و برخی اتهامات به ایران مبنی بر این‌ که ایران با امضای این قراردادها توافق ژنو را دور زده است، با رد این مطلب گفت: خیر، چنین چیزی نیست. ساخت نیروگاه و داشتن آن حق ایران است چرا که ما برای تولید برق از آن استفاده می‌کنیم و یک امر صلح‌آمیز است.
 
وی همچنین تأکید کرد: ما یادداشت تفاهمی با روس‌ها در خصوص ساخت سوخت مشترک امضا کرده‌ایم که مدنظرمان است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما امیدواریم اراده سیاسی طرف مقابل در مذاکرات بر این باشد که در بخش‌هایی که به یکدیگر به لحاظ فنی نزدیک شده‌ایم به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: اگر طرف مقابل این اراده را داشته باشد، احتمال رسیدن به توافق زیاد است. این اراده از طرف ما کاملا وجود دارد. از روز اول هم اعلام کرده ایم که نمی خواهیم به دنبال مذاکره برای مذاکره باشیم.

صالحی اظهار امیدواری کرد: باتوجه به تفاهم های زیاد در ابعاد فنی و حقوقی با اراده سیاسی بتوانیم موضوع را تمام کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای پیدایش انقلاب مقدس اسلامی غرب تلاش کرد که ایران هراسی و اسلام هراسی را در دنیا رواج دهد و به افکار عمومی دنیا القا کند که اسلام در جهت حفظ منافع اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری نیست و در این راستا سعی کرد الگوهای خودساخته ایجاد کند که القائات خود را در ذهن مردم جا اندازد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی برخلاف این رویه همواره پاسخگوی این القائات شیطانی بوده است و با استفاده از حکمت و عقلانیت سیاسی پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراط را مطرح کرد.
 
صالحی با اشاره به این که غرب داعش و طالبان را ایجاد کرد اظهار داشت: جمهوری اسلامی هم گفتگوی تمدن‌ها را مطرح کرد و این رفتار ما بود و آن رفتار آن‌ها!
 
وی خاطر نشان کرد: افکار عمومی دنیا به حقانیت جمهوری اسلامی پی برده که مسیر جمهوری اسلامی حمایت از مظلوم است و هر آن چه که از عقلانیت و حکمت سیاسی است به کار گرفته تا این موضوع را جا بیندازد.  
 
صالحی هم چنین درباره مسائل هسته ای تصریح کرد: براساس تعهداتی که در برنامه اقدام مشترک داشتیم عمل می کنیم و نسبت به آینده گفتگوها امیدواریم زیرا راهی جز به سرانجام نیکو رساندن گفتگوها نیست و اگر راهی دیگری برگزینند در جهت منافع آن‌ها و منافع جهان نيست و پرونده ساخته‌ای که سیاسی کرده‌اند در هر برهه‌ای با تدابیر حکمیانه رهبری، رئیس جمهور و تلاش‌های تیم مذاکره کننده ما توانسته جایگاه خوبی را کسب کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: علی رغم این که افکار عمومی دنیا فهمیده‌اند فعالیت جمهوری اسلامی صلح آمیز است علاقه‌مند به بسته شدن این پرونده که دنیا را با التهاب مواجه کرده هستند زیرا با بسته شدن این پرونده بسیاری مشکلات اقتصادی حل می‌شود.  
 
صالحی با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه فنی و حقوقی بتاکید کرد: ما در مسائل فنی و حقوقی به نقطه مشترک خوبی رسیده‌ایم ولی در بعد سیاسی اگر اراده سیاسی نباشد با وجود پیشرفت در بعد فنی و حقوقی راه به جایی نمی‌بریم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بنده برداشت شخصی‌ام این است که اوباما و کری علاقه‌مند به حل موضوع هستند ولی دیگران نمی‌خواهند مسائل حل شود و اگر حل شود برای اوباما امتیاز بزرگی است چرا که به او جایگاه مشروعی می‌دهد و یک پرونده بین‌المللی که غیرضروری است را حل می‌کند.  
 
صالحی در پایان با بیان این که 20 هزار سانتریفیوژ داریم و 9 هزار تای آن کار نمی‌کند اذعان داشت: در طول مدت مذاكرات برای نشان دادن حسن نیت‌مان قصد راه اندازی نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار