مجموعه ارزشمندی از عکس‌های قدیمی اماکن تاریخی ، محلات قدیمی شهر مشهد و خراسان قدیم متعلق به دوره پهلوی اول، جذب امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، کارشناس مسوول سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این مجموعه اسناد تصویری شامل تعداد 510 قطعه عکس، در قالب فایل دیجیتال و آنالوگ، در رابطه با تاریخ اجتماعی و سیاسی دوره پهلوی اول است که توسط یکی از عکاسان توانمند و حرفه‌ای مربوط به این دوره، به نام حسن پیما تهیه شده و از نفاست و ارزش بسیار بالایی در مجموع اسناد تصویری مخزن اسناد برخوردار می‌باشد.

مهدي حسامي افزود: در این مجموعه عکس‌هایی مربوط به اماکن و محلات قدیمی شهر مشهد وجود دارد که با توجه به تغییرگسترده در بافت تاریخی و قدیمی شهر مشهد و مخصوصا اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) نظیر عکس‌های بست بالا خیابان قبل از تخریب و بهسازی نهر خیابان، فضای داخلی حرم مطهر امام رضا(ع)، مسجد جامع گوهر شاد که دارای اهمیت فراوان و در نوع خود از نفایس اسناد تصویری مخزن اسناد به شمار می آیند.

وی ادامه داد: برخی عکس‌های این مجموعه نیز مربوط ب مشاغل قدیمی از بین رفته و یا تغییر ماهیت داده است، از جمله عکس‌های مربوط به مشاغل قدیمی مانند عکس‌های مرد چای دارچین فروش، مرد هیزم‌ فروش، کشت وکارو کشاورزی به شیوه سنتی، شخم زدن، خرمن کوبیدن با ابزارآلات اولیه و سنتی .

حسامی در ادامه از عکس های قدیمی مربوط به برگزاری جشن‌ها و آذین‌بندی‌های معابر وسر در اماکن دولتی به مناسبت‌های مختلف در شهر مشهد مانند جشن 4 اردیبهشت ، جشن 28 مرداد ، جشن کشف حجاب نام برده و افزود: عکس های مربوط به خراسان قدیم نظیر بافت تاریخی و قدیمی شهرهای کلات، نیشابور، سبزوار، بسطام و سمنان و نیز ابنیه تاریخی و قدیمی شهرهای عراق و ییلاقات و تفرج گاههای اطراف شهر مشهد از جمله اخلمد ، ازغد، شاندیز با طبیعت بکر و چشم اندازهای طبیعی ازعکس‌های قدیمی و جذاب این مجموعه می‌باشد.

وی اضافه کرد: عکس‌های مربوط به اتفاقات تاریخی و سیاسی شهر مشهد در دوره پهلوی اول و دوم از جمله آتش سوزی ساختمان شیر و خورشید، کشف حجاب در شهر مشهد ، افتتاح کارخانه قند آبکوه بخش دیگری از اسناد تصویری مربوطه به شمار می رود.

مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز اسنادی با در اختیار داشتن بیش از یکصد هزار قطعه عکس در زمینه های مختلف، نقش مهمی در گردآوری و سازماندهی مجموعه های اسناد تصویری دارد.



انتهای پیام/ش/ن


برچسب ها: مشهد ، عکس ، قدیمی ، تاریخی ، اسناد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.