رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر ما با همین سرعت رشد اقتصادی سال 93 را به پایان برسانیم باز هم به عدد شاخص در سال 90 نمی رسیم بنابراین نباید انتظار داشته باشیم رشد و رونق اقتصادی اعلام شده از طرف دولت در زندگی مردم ملموس باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی پیرامون معنای دقیق رشد اقتصادی گفت: موضوع رشد اقتصادی بعد از گزارش رئیس جمهور و گزارش اخیر بانک مرکزی به یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشور تبدیل شده است.  
 
وی ادامه داد: یک تفاوت فاحش میان اطلاعات آماری مسئولین و برداشت مردم نسبت به شاخص های آماری وجود دارد که این امر منجر به بروز اختلافات و تعارضات آماری می شود.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نحوه محاسبه پایه آماری در اقتصاد کشور اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی کشور به یک عددی ختم می شود که آن عدد به عنوان پایه آماری لحاظ می شود و در حال حاضر پایه آماری ما سال 83 است؛ یعنی بانک مرکزی براساس قیمت های سال 83 عمل می کند.
 
وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی کشور در این شش ماهه نسبت به مدت مشابه در شش ماهه سال گذشته بنا بر آمار بانک مرکزی رشد مثبت داشته است.
 
تاج گردون با بیان این که باید اجزای رشد مثبت اقتصادی را در نظر گرفت تصریح کرد: ما در محاسبه رشد اقتصادی باید به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات که در زندگی و معیشت مردم نقش های مهمی و تاثیرگذاری دارند توجه کنیم  
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به انواع مختلف آمارها گفت: یک سری از آمارها مخصوص کار کارشناسی است و یک سری دیگر از آمارها هم مدیریتی هستند اما سری سوم آمارها آن دسته هستند که باید به جامعه منتقل شوند مانند آمار سنواتی و در زمان ارائه این نوع آمار باید به نتایج و پیامدهای آن در زندگی مردم توجه شود.
 
تاج گردون با بیان این که در پایان سال 91 کشور رشد منفی 5.8 را تجربه کرد بیان داشت: رشد منفی 5.8 در سال 91 به معنای آن است که ما نسبت به سال پایه 83با یک آمار کاهش مواجه بودیم و وقتی صحبت از رشد مثبت 4 درصدی می شود به معنای آن است که جلوی سقوط گرفته شده است.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که نباید مردم انتظار لمس کردن رشد اقتصادی را در زندگی خود در حال حاضر داشته باشند اظهار داشت: اگر ما با همین سرعت رشد اقتصادی سال 93 را به پایان برسانیم باز هم به عدد شاخص در سال 90 نمی رسیم بنابراین نباید انتظار داشته باشیم رشد و رونق اقتصادی اعلام شده از طرف دولت در زندگی مردم ملموس باشد.  
 
تاج گردون با اشاره به مهم بودن ترکیب رشد مثبت اقتصادی بیان داشت: بخش کشاورزی در نیمه اول سال 92 رشد مثبت 6.9 را تجربه کرد و این رشد در سال جاری به 3.2 تقلیل یافته است و این امر به معنای نزول رشد در بخش کشاورزی نیست بلکه بیانگر کاهش بازده تولید در این بخش است.
 
وی ادامه داد: در بخش نفت در نیمه اول سال 92 ما شاهد رشد منفی 13.5 بودیم و این در حالی است که در شش ماهه اول سال جاری بخش نفت رشد مثبت 9.2 مواجه شده است.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این که باید در ارایه آمار به ابعاد موضوع توجه شود تصریح کرد: اقدام دولت یازدهم در جلوگیری از روند رکود کار ارزشمندی است اما برای این که مردم رونق و رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند باید صبر کرد.
 
تاج گردون اظهار داشت: آن چیزی که مردم را از لحاظ اقتصادی آزار می دهد نوسانات نرخ اقتصادی است و اگر ما بتوانیم پایداری رشد اقتصادی را فراهم کنیم مردم احساس آرامش می کنند.
 
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در رابطه با این که چرا رونق اقتصادی که از آن سخن می گویند  در زندگی مردم ملموس نیست، گفت: رشد اقتصادی در تولید، مصرف، اشتغال، سرمایه گذاری، تورم، واردات و صادرات اثرگذار است و شاخص اقتصادی محسوب می شود اما باید ابعاد مختلف این رشد را تبیین کرد.
 
ثروتی مرجع رسمی ارایه آمار را مرکز آمار ایران دانست و بیان داشت: از لحاظ برنامه پنجم توسعه مسئول ارایه آمار مرکز آمار ایران است و آماری که اخیرا در رابطه با رشد اقتصادی اعلام شده است از جانب بانک مرکزی بوده است.
 
ثروتی با اشاره به ضرورت نقش آفرینی بخش خصوصی در تهیه و ارایه آمار اقتصادی اظهار داشت: علاوه بر دستگاه های دولتی ما باید یک سری دستگاه های مردمی نیز داشته باشیم تا در تهیه و ارائه آمار مشارکت کنند.
 
وی ادامه داد: ما در مجلس های هشتم و نهم یک فوریت طرح نظام آماری را تهیه کردیم اما این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسقوط ماند.
 
ثروتی با بیان این که یکی از مشکلات کشور در خصوص ارائه آمار عدم اطمینان مردم به مرجع ارائه کننده آمار است تصریح کرد: اگر در کشور یک نظام آماری استقرار یابد و بخش خصوصی هم در تهیه و ارائه آمار نقش آفرینی کند عدم اطمینان عمومی نسبت به آمارهای ارائه شده از طرف دولت هم از بین می رود.
 
وی با اشاره به جلسه اخیر خود با انجمن آمار ایران در خصوص تشکیل نظام آماری در کشور اظهار داشت: من اخیرا یک جلسه ای با انجمن آمار ایران داشتم و در آن جلسه اعضای انجمن آمار بر توجیه و اطلاع رسانی اعضای کمیسیون تحقیقات مجلس در خصوص ضرورت تهیه اساسنامه و تاسیس نظام آماری کشور تاکید داشتند. 

*افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان تا پایان سال 93 برمبنای افزایش تورم است 

ثروتی اضافه کرد: آمارهای سال های 90 تا 93 در هشت شاخص کلان اقتصادی از طریق مرکز آمار ایران ارائه شده است به عنوان مثال شاخص تورم در سال 90، 21.5 درصد بوده و در سال 91، 30 و نیم درصد و در 92، 36 درصد و بالاخره در سال 93، 24 درصد هدفگذاری شده است و اکنون اعلام می کنند به صورت نقطه نقطه به 18 درصد رسیده است و حقوق کارمندان براساس آن تا پایان سال 93 و طبق ماده 125 که افزایش حقوق را حداقل به اندازه نرخ تورم می دانند 14 درصد افزایش می یابد اما در عوض نرخ بیکاری در سال 90، 12.3،  91، 12.2، 92، 12.6 درصد و در سال 93، 12.5 درصد است اما برابر آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری افزایش دارد.
 
*کاهش صادرات غیرنفتی در بازه زمانی 90 تا 93 

وی اظهار داشت: در بحث رشد اقتصادی باید سرمایه گذاری تولید افزایش یابد هم چنین باید در بخش اشتغال و صادرات این افزایش دیده شود اما این ها با هم تناسب ندارند بنابراین بهتر بود در کنار رشد بیکاری و صادرات مقایسه بین سنوات قبل انجام شود در رشد صادرات غیرنفتی ما به اندازه نصف سال 90 رسیده ایم به عنوان مثال در سال 90، 17 و 9 دهم درصد در 91، 12 و 3 دهم درصد و در نهایت در سال 93 بین 10 تا 12 درصد پیش بینی شده است صادرات غیرنفتی قبلا 54 میلیارد دلار بوده اما اکنون به 30 میلیارد دلار رسیده و اظهار امیدواری کرده اند که تا 40 میلیارد دلار برسد.  
 
*مسکن مهر یکی از زمینه های اشتغالزایی است 

ثروتی در رابطه با بحث واردات این چنین عنوان داشت: در شاخص واردات در سال 90، کم بود اما در سال 93، افزایش یافت و این را باید مردم و مسئولین قضاوت کنند که صادرات و واردات چه سازگاری دارند در بحث مربوط به سرمایه در سال 90 یک درصد اما در 91 رشد منفی در 92 منفی 1.7 دهم درصد و در 93 رشد مثبتی داشتیم اما باید مشخص کنیم سرمایه گذاری در چه بخشی صورت گرفته که اشتغالزایی ایجاد نکرده به عنوان مثال مسکن مهر یکی از کارهای اشتغالزایی است که متاسفانه متوقف شده و در نتیجه بیکاری افزایش یافته است.
 
*ما به شاخص های اقتصادی در سال 90 نزدیک می شویم

ثروتی بیان کرد: دولتی تورم را قبول دارد و در کنار آن اشتغال ایجاد می کند اما دولت دیگر اشتغال را کم و در کنارش تورم را نیز کاهش می دهد تقریبا می توان گفت در شاخص ها ما به سال 90 نزدیک می شویم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث بحران اقتصادی و تامین ارز و تحریم را داشتیم بعد از انتخابات آرامش نسبی در بازار حاکم شد که این آرامش یک انتظارات تورمی در جامعه ایجاد کرد که حتی بانک خصوصی دنبال خرید سکه و دلار بود و این چنین به بحران دامن زده شد و باعث ایجاد ناملایمات اقتصادی در کشور شد اما بعد از انتخابات یک ثبات نسبی به وجود آمد که امیدواریم عملکرد مثبت دولت آن را تقویت کند.  
 
*عامل تفاوت در رشد مثبت و منفی بخش های مختلف اقتصادی هدفگذاری های متفاوت هر دولت است 

وی تصریح کرد: هدفگذاری که صورت می گیرد امیدواریم در همه بخش های مختلف این هدفگذاری به صورت موفقیت آمیز انجام شود اما چون هدفگذاری ها متفاوت است در نتیجه در بخش هایی از اقتصاد رشد مثبت و در برخی دیگر رشد منفی است به عنوان مثال در صادرات و رشد مصرف رشد منفی داشته ایم باید گفت دولت ها در هدفگذاری متفاوت عمل می کنند و این تفاوت به گونه ای است که در جامعه مردم از بیکاری به شدت ناراحت هستند و امیدواریم دولت در کنار کنترل تورم اشتغال را ایجاد کند و مسکن مهر را رونق داده و صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.  
 
تاج گردون در پاسخ به این سوال که با این آمار و شاخص های اعلام شده که منفی است چگونه ما خروجی مثبت 4 درصد را داشته ایم گفت: ثروتی آمار روند را ارائه کردند و بحث فنی را نمی شود به صورت رسانه ای و اجتماعی بدان پرداخت سه مفهوم اقتصادی را مطرح می کنم مصرف خصوصی، مصرف دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص اما آن چیزی که مردم آن را لمس می کنند مصرف خصوصی است تا جایی که مردم بتوانند پول خود را بهتر خرج کنند که در سال 93 ما در این شاخص رشد منفی داشتیم اما در شش ماهه اول مثبت 3.7 دهم درصد رسیده است.
 
*تخصیص عمرانی در سال 92 و 93 افزایش یافته است/ رشد بخش دولتی در صنعت و ساختمان در مقابل بخش خصوصی با روی کار آمدن دولت جدید

وی در ادامه اضافه کرد: اما چرا مردم این افزایش مثبت را لمس نمی کنند باید گفت در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشد ما 5.8 دهم درصد است و ما باید ماهیتا مباحث فنی را فنی نگاه کنیم یکی از اقلام سرمایه ناخالص بحث ساختمان و صنعت است در مسکن مهر ما در سال های 89، 90 و 91 رونق داشته ایم و صنعت ساختمان جزو بخش خصوصی است اما در نقطه مقابل آن در سال 91 کل اعتبارات عمرانی که دولت تخصیص داد 11 هزار و 900 میلیارد تومان است که در سال های 92 و 93 افزایش یافت بنابراین آن چیزی که مردم لمس می کنند صنعت ساختمان بخش خصوصی است و این در حالی است که دولت جدید در بخش دولتی صنعت ساختمان رشد داشته است.

تاج گردون با اشاره به این که اعتبارات عمرانی رشد پیدا کرده است ولی رونق آن را در جامعه لمس نمی کنیم افزود: مصرف دولتی 3.2 رشد پیدا کرده است.
 
این نماینده مجلس  با اشاره به این که باید آمارها را در کنار هم قرار دهیم ادامه داد: تمام ذخایرمان را مصرف کرده ایم به طوری که امکان انتقال منابع به داخل کشور وجود ندارد.
 
وی با اشاره به این که امکان ورود کالاهای مناسب به کشور وجود ندارد افزود: متاسفانه امکان انتقال ارز به منظور واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و گرفتن پول وجود ندارد خاطر نشان کرد: مرکز آمار و بانک مرکزی اقدام به انتشار آماری کرده اند که آمارهای این دو نهاد با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد.
 
این نماینده مجلس با بیان این که باید به آنالیز روند موجود بپردازیم بیان کرد: از سال 86 تا 87 شاهد رشد خوبی در کشور بودیم.
 
* بروز تلاطم شدید اقتصادی در جامعه 

وی با بیان این که خوشبختانه در کشور در یک مدت هفت هشت ساله با رشد خوبی مواجه بودیم گفت: تلاطم شدید اقتصادی در جامعه خود را نشان داده است.
 
تاج گردون با بیان این که از سال 87 رشد اقتصادی پایین آمده است ادامه داد: در یک دوره هفت هشت ساله شاهد رشد اقتصادی بودیم به طوری که صادرات افزایش یافته بود.
 
این نماینده مجلس با اشاره به این که رشد اقتصادی حادث شده است و مردم آن را حس می کنند افزود: متاسفانه از سال 87 به این سو رشد اقتصادی منفی شده است.  
 
*متاسفانه واقعیت را به مردم نمی گوییم

وی با اشاره به این که در پایان سال 94 می توانیم شاخص ها را همانند سال 90 کنیم گفت: یکی از عیوب کشورمان این است که واقعیت را به مردم نمی گوییم.  
 
تاج گردون با اشاره به این که اگر با این سرعت کار و از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم اوضاع بهتر می شود ادامه داد: ما شاهد رشد اقتصادی 4 درصدی در کشور هستیم این در حالی است که نرخ بیکاری منفی است و این مسئله برای مردم جای سوال دارد.  
 
وی افزود: باید به مردم بگوییم کارخانه ای با 30 درصد ظرفیت که در گذشته کار می کرد اکنون با 50 درصد ظرفیت به ادامه فعالیت می پردازد و باید اذعان داشت که اتفاق خاصی رخ نداده است.
 
*در پایان سال 94 به شاخص های 90 می توانیم دست پیدا کنیم

نماینده مجلس با تاکید براینکه باید به مردم بگوییم که اگر تا پایان 94 این رشد را داشته باشیم تازه به شاخص های سال 90 دست پیدا می کنیم خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهرستان ها در رده جوانان با 40 الی 50 درصد بیکاری مواجه هستیم.  
 
* اقتصاد مجموعه ظروف به هم پیوسته است

تاج گردون در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای واقعی کردن آمار چه باید کرد افزود: اقتصاد مجموعه ظروف به هم پیوسته محسوب می شود به طوری که باید به اقتصاد با واقعیت نگاه کرد.

* اقتصاد از انحراف نجات پیدا کرده است

وی با بیان این که امید دادن به مردم کار خوبی محسوب می شود افزود: مردم باید امیدوار باشند و این مسئله را بدانند که ما چشم مردم هستیم و اقتصاد از انحراف نجات پیدا کرده است.
 
*مردم باید کل واقعیت ها را بدانند

نماینده مجلس با بیان این که مردم باید کل واقعیت های جامعه را بدانند خاطر نشان کرد: روسیه با افت شدید درآمد نفتی مواجه شده است به طوری که به راحتی این مسئله را با مردم در میان می گذارد.  
 
تاج گردون با بیان این که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد باید در بیان آمار واقعیت ها را به گونه ای مطرح کنند که برای مردم قابل لمس باشد اظهار داشت: باید سعی کرد در بیان آمار همه مسائل را بازگو کرد.
 
وی با اشاره به این که خوشبختانه در مسیر خوبی قرار گرفته ایم گفت: مسئولین باید گزارشات را ملموس تر به جامعه ارائه دهند تا مردم آن را لمس کنند.  
 
ثروتی در ادامه برنامه با اشاره به این که مسئولین باید به جامعه امید دهند گفت: این مسئله سبب ایجاد انبساط خاطر در جامعه می شود.
 
*ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی 

وی با اشاره به این که مردم باید به زندگی امیدوار باشند افزود: باید به اقتصاد مقاومتی به طور جدی توجه کنیم.
 
نماینده مجلس با اشاره به رشد 4 درصدی اعلام شده از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای سال 2014 ادامه داد: علی رغم همه این مباحث باید در جامعه بهره وری افزایش یابد.
 
ثروتی با اشاره به ضرورت توجه به اشتغال در جامعه خاطر نشان کرد: در مناطق مختلف یکی از مشکلات بحث اشتغال به حساب می آید به طوری که باید در بسته سیاستی به آن توجه کنیم.  
 
* بودجه ارائه شده معجزه کننده نیست

وی با اشاره به گزارش های ارسال شده از سوی مرکز پژوهش ها پیرامون مباحث مختلف گفت: بودجه ارائه شده معجزه کننده نیست.
 
نماینده مجلس با اشاره به این که بودجه عمرانی در سال 92، 45 هزار میلیارد تومان بود گفت: این در حالی است که 22 هزار میلیارد تومان آن صرف مباحث مرتبط با عمران در کشور شده است.

ثروتی با بیان این که برای سال جاری بودجه عمرانی 42 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است بیان کرد: در ده ماهه سال جاری تنها 20 هزار میلیارد کار عمرانی صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به این که رئیس جمهور اظهار امیدواری کرده اند که این رقم به 30 هزار میلیارد تومان برسد گفت: هزینه های دولت معمولا افزایش می یابد به طوری که از 143 هزار میلیارد تومان به 166 هزار میلیارد تومان شاهد افزایش هستیم.
 
*رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه چهارم محقق نشد

نماینده مجلس با اشاره به این که رشد واقعی اقتصاد در برنامه 8 درصد لحاظ شده بود افزود: متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است به طوری که در برنامه چهارم قرار بود 83 میلیارد دلار هزینه صورت گیرد تا به اهداف رشد 8 درصدی دست یابیم.
 
ثروتی با اشاره به این که عملا 253 میلیارد دلار در برنامه چهارم هزینه صورت گرفته است ادامه داد: تنها 33 درصد اهداف محقق شده است.
 
وی با اشاره به این که 50 درصد آیین نامه را دولت ننوشه است گفت: ده هزار میلیارد قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یابد این در حالی است که شاهد کاهش 50 درصدی هستیم.
 
* کاهش تولید در هدفمندی ضد رشد محسوب می شود

نماینده مجلس با تاکید براینکه کاهش تولید در هدفمندی ضد رشد محسوب می شود ادامه داد: مسئولین و رئیس جمهور می خواهند به دولت امید دهند تا میان مردم انگیزه بیشتری برای زندگی به وجود آید.
 
ثروتی با تاکید براینکه امیدواریم با کمک مجلس و دولت مشکلات در بحث بیکاری و مسکن حل شود بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در بحث مسکن افزایش قیمت کالاها به حساب می آید به طوری که گفته شده 8 تا 10 میلیون تومان مردم باید به مسکن مهر بدهند که این مسئله سبب اعتراض آن ها شده است.
 
وی با اشاره به این که قرار است وام های 25 میلیونی به 30 میلیون برسد ادامه داد: این مسئله هم جوابگو نخواهد بود.
 
نماینده مجلس با اشاره به این که قرار نیست در زندگی مصرفی مردم تحولی اساسی رخ دهد گفت: باید واقعیت را با مردم در میان گذاشت تا مردم از آمادگی لازم برخوردار باشند.
 
*ضرورت توجه جدی به اقتصاد مقاومتی

ثروتی با اشاره به ضرورت افزایش بهره وری در جامعه خاطر نشان کرد: باید به اقتصاد مقاومتی توجه جدی کنیم.  
 
*با مذاکرات هسته ای همه مشکلات حل نخواهد شد 

وی اظهار داشت: یکی از تصورات اشتباه جامعه و مسئولین در این است که تصور می کنند با مذاکرات هسته ای همه مشکلات حل می شود به طوری که فکر می کنند که در وضعیت زندگی مردم تغییر اساسی ایجاد می شود.  
 
نماینده مجلس با تاکید براینکه مسئولین نباید به مذاکرات خوش بین باشند گفت: البته ما آرزو می کنیم مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.
 
*رجوع دولت به صندوق ملی خلاف قانون و سیاست ها است

ثروتی با اشاره به این که دولت ناگزیر شده تا به صندوق ملی رجوع پیدا کند ادامه داد: این مسئله خلاف قانون، برنامه و سیاست ها است.
 
وی با بیان این که در بخش های اقتصادی باید نکات منفی و مثبت را در کنار هم مورد توجه قرار دهیم افزود: ترکیه 350 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد این در حالی است که ما هنوز تلاش می کنیم تا بتوانیم به صادرات 40 میلیارد دلاری برسیم.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام /


برچسب ها: کمیسیون ، برنامه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار