معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش 30 درصدی واردات دارو به کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر رسول دیناروند که امروز به کرمانشاه سفر کرده بود، اظهار کرد: تولید دارو در کشور از نظر کمی در مرز 96 درصد است ولی از نظر ارزش بازار حدود 64 درصد را داروهای تولید داخل و 36 درصد دیگر را داروهای وارداتی تشکیل می دهند.

وی افزود: واردات دارو در کشور از نظر ارزبری دارای کاهش بوده است به طوری که در سال 91 میزان ارز اختصاصی برای واردات دارو به کشور 12 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده و در سال 92 این رقم به 13 میلیارد ریال رسیده است اما در سال جاری این رقم با کاهش 30 درصدی مواجه بوده است که دلیل عمده آن هم توانمندی تولید دارو و تامین نیازهای دارویی در داخل کشور بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو  با مهم ارزیابی کردن استان کرمانشاه به دلیل دسترسی این استان به بخش های عرب و کرد نشین کشورعراق، گفت: این استان می تواند هم در حوزه گردشگری سلامت و هم در زمینه صدور دارو و تجهیزات پزشکی به عراق نقش موثری داشته باشد.

 دکتر دیناروند گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال 94 برنامه صدور500 میلیون دلار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به کشور عراق را دارد که در صورت تحقق این رقم، افزون بر10 برابر رقم صادرات امسال خواهد بود.

وی افزود: دولت عراق نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی دارد و یکی از مبادی اصلی صدور دارو و تجهیزات پزشکی به کشور عراق، استان کرمانشاه می باشد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز امیدواری کرد که در این سفر تفاهمنامه ای سه جانبه میان معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری کرمانشاه برای تقویت حوزه های بهداشتی و غذا و داور امضا شود.

دکتر دیناورند در پاسخ به سوالی درخصوص داروهای قاچاق و موجود در عطاری های شهر، گفت: معضل قاچاق دارو در کشور جدیست اما در استان های مرزی جدی تر است و نوع قاچاق هم در مرزهای شرقی، جنوبی و غربی نیز با هم متفاوت می باشد.

وی افزود: عمده داروهای قاچاقی که وارد استان های غربی کشور می شود از کشورهایی است که سیستم نظارتی ندارند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای مقابله با قاچاق دارو، سه گزینه را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: تفکیک کالاها و داورهای اصیل از نوع تقلبی با ایجاد برچسب رهگیری و اصالت که با استفاده از نرم افزاری که قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه را دارد، نخستین راهکار وزارت بهداشت است .

وی افزود: شهروندان می توانند با وارد کردن کد هر کالا در نرم افزاری که روی تلفن همراه شان دارند، به اصالت یا تقلبی بودن داروها پی ببرند.

وی همچنین برخورد شدید با متخلفان را راهکار دیگر وزارتخانه اعلام کرد و افزود: خوشبختانه قانون جدید مبارزه با قاچاق و نیز آین نامه های این قانون بسیار محکم تر از قبل هستند و به ما ظرفیت برخورد شدید با قاچاقچیان را می دهد و امیدواریم دستگاه های دیگر هم در این راستا به کمک ما بیایند.

وی راهکار سوم را افزایش آگاهی های عمومی و آموزش به مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید بدانند که هر داروی قاچاق و بدون مجوز، تقلبی و برای سلامت آنان مضر است.

دکتر دیناروند گفت: در کشوری مانند ایران که ظرفیت تولید دارو و نیز واردات دارو از مبادی رسمی و قانونی وجود دارد، قاچاق دارو هرگز توجیه پذیر نیست.

 معاون غذا و داوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی در مورد وضع تولید داروهای گیاهی در کشور، گفت: متاسفانه اکنون داروهای گیاهی سهم قابل قبولی در سبد دارویی کشور ندارند به طوری که ظرفیت تولید این نوع داروها در کشور تنها پنج درصد می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به تنوع و گستردگی پوشش گیاهی و گیاهان دارویی در کشور و نیز حمایت های وزارتخانه از تولیدکنندگان، این سهم در سال آینده به 15 درصد افزایش یابد.

وی گفت: تاکنون حدود یک هزار فقره پروانه ساخت داروهای گیاهی از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر شده است.

گفتنی است در سفر معاون وزیر بهداشت به استان کرمانشاه دو آزمایشگاه بافت شناسی و نیز تعمیر تجهیزات و دستگاه های سرمایه ای پزشکی در محل معاونت غذا و داروی شهر کرمانشاه به بهره برداری رسید.

برای ساخت این دو واحد آزمایشگاهی که در غرب کشور برای نخستین بار است به بهره برداری می رسند، در مجموع سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار