ابوالحسن داوودی، مرتضی فرشباف، و کاوه سجادی حسینی، از راه‌یابی‌شان به جشنواره سی و سوم گفتند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران،  در جشنواره امسال فیلم فجر 24 فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند، به همین جهت با برخی از سازندگان فیلم‌های راه یافته به گفتگو پرداختیم تا نظرات خود را در مورد جشنواره امسال و شانس فیلم خود بیان کنند.

ابوالحسن داودی، کارگردان فیلم "رخ دیوانه" در خصوص راه یابی این اثر به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر گفت: به نظر من امسال وضعیت مناسبتر از سال‌های قبل بوده و صداقت بیشتری در بخش‌های معرفی و تحلیل فیلم‌ها‌ی امسال وجود داشت و زمانی می‌شود در مورد جشنواره و فیلمها نظر قطعی داد که نتیجه کارها به طور کامل دیده شود.



وی افزود: مهم نیست که فیلمسازی فیلم خوب، متوسط یا بدی ساخته باشد مهم این است که رفتارها و برخوردهای مناسبی با آنها صورت بگیرد.

این کارگردان بیان کرد: سال گذشته در سالن میلاد برخوردهای بی انصافانه و ضد اخلاقی با برخی سینما‌گران و پیش‌کسوت‌ها شد که امید است امسال این اتفاق‌ها صورت نگیرد و احتمال می رود با روندی که تا الآن مشاهده شده این اتفاقات کمتر بیفتد.

داوودی، خاطر نشان کرد: امیدوارم جشنواره خوبی برگزار شود تا سینما به رونق بیشتر برسد.

مرتضی فرشباف، کارگردان فیلم "بهمن" که امسال با این اثر به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر راه پیدا کرده  در خصوص جشنواره گفت: خوشحالم برای اسمها و کارگردانهای جوانی که امسال جدی‌تر گرفته شده‌اند چون موج جوانی که در حال راه افتادن است کم‌کم بازتاب خود را نشان می دهد.

وی در خصوص عملکرد هیات داوران بیان کرد: داوران با اکثر کارگردانها و عوامل دیگر فیلم آشنا و دوست هستند ولی آنها بدون در نظر گرفتن این موضوع 22 فیلم را از بین تعداد زیادی فیلم انتخاب کردند که این کار طاقت‌فرسا و پر فشار، قابل تحسین و ستایش است.



فرشباف، در خصوص عملکرد دبیر جشنواره (رضا داد) اظهار داشت: خبر حسن نیت و عملکرد به حق رضا داد، از طریق نوروز‌بیگی، و معتمد‌آریا به من رسیده بود و عملکرد وی قابل تمجید است.

این کارگردان در خصوص گرفتن سیمرغ بلورین گفت: ما سینماگران در جشنواره جای همدیگر را تنگ نمی کنیم، بلکه رقابت فیلم‌ها در کنار هم به جشنواره رنگ و بوی خاصی داده و هر فیلمی که از لحاظ ساختار، قوی‌تر باشد به طور قطع سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف به آن فیلم تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: حسرت اکران فیلم فجر را در ایران داشتم و بیشترین جایزه برای من استقبال کردن مردم از این فیلم است و از معتمد‌آریا، میرکیانی و بقیه عوامل که باعث دلخوشی من شدند تشکر می کنم.
این کارگردان افزود: امیدوارم عوامل فیلم در بخش‌های مختلف مسابقه به حق واقعی خود برسند و من ایستاده برای آنها کف بزنم.

فرشباف، در پایان ناراحتی خود را از نبود فیلم "استراحت مطلق" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، و "مادر قلب اتمی" به کارگردانی علی احمدزاده، در بخش سودای سیمرغ ابراز کرد و گفت: جای این دو فیلم در بخش سودای سیمرغ خالی است.

کاوه سجادی حسینی، کارگردان فیلم "بوفالو" که امسال با این فیلم به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر راه پیدا کرده در خصوص جشنواره فیلم فجر گفت" جشنواره فجر مهمترین و جدی‌ترین اتفاق هم برای سینمای ایران و هم برای فیلمسازان از جوانترین تا کهنه‌ کارترین است.

وی ادامه داد: جشنواره فجر بستری فراهم می کند تا فیلمسازان برای پیشرفت و دیده شدن و کسب تجربه بالاتر به خصوص برای نسلهای جدید‌تر، دقت عمل بیشتری به خرج دهند زیرا منتقدان و صاحبنظران بخش انتخاب فوکوس و دقت بیشتری روی فیلمها دارند.

این کارگردان افزود: خود من سعی می کنم با نگاه منتقدان و اهل فن فیلم بسازم و برای پیشرفت در فیلمسازی و  یک پله صعود نسبت به کار قبلی به این موضوع اهمیت بیشتری می دهم.



کاوه سجادی‌حسینی، در خصوص عملکرد دبیر جشنواره(رضا‌داد) بیان کرد: قبل از شروع و روند انتخاب فیلمها راجع‌به آقای رضا‌داد، نظر مثبت داشتم چون اگر وی عملکرد خوبی نداشت مدیریتش 2 سال طول نمی کشید.

وی ادامه داد: رضا‌داد، با روحیه‌ای که دارد از مدیرهای فرهنگی دلسوز است و در انجام کارها تک رو نبوده و مشورت کردن را مد نظر قرار می دهد.

این کارگردان در مورد چگونگی انتخاب فیلم‌ها اظهار داشت: این که چرا فیلم‌ها به این نحو انتخاب شدند به سلیقه دبیر و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های وی ربط دارد.

سجادی‌حسینی، افزود: فکر می کنم در هر صورت هنر سلیقه است نه به این معنی که کیفیت آثار نادیده گرفته شود؛ فیلم خوب و استاندارد از دید هیچکس پنهان نمی ماند.

وی ادامه داد: هیات انتخاب، افرادی سینمایی، با تجربه و با سواد بودند و از چند نسل سینما در آنها حضور داشتند، و این نگاه‌های متفاوت ایجاد می‌کند که فیلمها را از هر جهت مورد بررسی و نقد مثبت قرار دهند.

کارگردان فیلم "بوفالو" بیان کرد: پیش بینی می شود به دور از حواشی، جشنواره خوبی پیش رو داریم و اگر فیلم و سینما را مهمتر از مطرح شدن بدانیم به آرامش و برگزاری هر چه بهتر جشنواره کمک می کنیم.

سجادی‌حسینی، اظهار داشت: نمی گویم که فیلم من بد یا خوب است و به طور قطع نواقصی در آن دیده می شود ولی در بخش فیلمبرداری و طراحی صحنه حرف زیادی برای گفتن دارد؛ حتی با وجود اینکه این فیلم بازی محور نیست و فضامحور است ولی بازی خوب بازیگران اصلی پرویز‌پرستویی، هومن‌سیدی، سهیلا‌گلستانی و پانته‌آ پناهی‌ها، تأثیر زیادی در بالا بردن کیفیت فیلم گذاشته است و احتمالا کاندیدا شدن و دریافت سیمرغ برای آنها زیاد است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.