عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی گفت: شخم با گاو‌آهن برگردان‌دار نقش زیادی در کاهش ماده آلی خاک، میزان فرسایش و جرم مخصوص ظاهری خاک افزایش، نفوذ‌پذیری و تهویه آن کاهش یابد.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در خاک ورزی حفاظتی به دلیل استفاده کمتر از ادوات زراعی، فشردگی خاک به حداقل ممکن می‌رسد و همین مورد باعث استفاده کمتر از سوخت و صرفه جویی در آن می‌شود.

وی ضمن بازگو نمودن تعریفی از خاک ورزی تشریح کرد: خاک ورزی حفاظتی از نظر مفهومی عبارت است از روشی از کشاورزی که برای کمينه کردن عمليات خاک ورزی، حداقل به هم خوردگی، حفظ بقايای گياهی حداقل در 30 درصد از سطح خاک بعد از عمليات خاک ورزی و کاشت و در نتيجه کاهش انرژی مورد نياز طراحی شده است.

بایبوردی ادامه داد: عملیات خاک ورزی حفاظتی، به خاطر افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریبا همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است قابلیت افزایش عملکرد محصول را نیز داراست.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی یادآور شد: خاک ورزي در سيستم مرسوم با وجود بقايا، مشکلاتی در انجام شخم با گاوآهن برگرداندار و کاشت ماشينی ايجاد کرده و همچنين مخلوط کردن بقايا با خاک نيز عوارض ظاهری زود اثری چون کمبود ازت را به دنبال داشته است.

وی از بهینه تَر شدن تغذیه گیاه با خاک ورزی حفاظتی گفت و افزود: کارشناسان تغذيه بهينه و افزایش توليد را با این شیوه از خاک ورزی امکانپذیر می دانند.

بایبوردی حفظ بقایای گیاهی را در افزایش ذخیره رطوبت در خاک تاثیرگذار دانست و  تاکید کرد: حفظ بقاياي گياهي در سطح يا نزديک سطح خاک با عمليات بي خاک ورزي يا كم خاک ورزي مي تواند در فراهم آوردن محيطی مناسب براي نفوذ آب در خاک، كاهش ميزان تبخير از سطح خاک و افزايش ذخيره رطوبت در خاک در مناطق خشک بسيار موثر باشد.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.