میزگردی با حضور وزیرخارجه آمریکا و وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شد.

کری: جهان امروز با چالش‌های بسیاری روبروست/حمایت ما از اروپا در زمینه‌های مختلف ادامه دارد
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ میزگردی با حضور وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شد.

 جان‌کری امروز (هشتم فوریه) حدود ساعت ده صبح به وقت مونیخ در این میزگرد شرکت کرد. در این میزگرد فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان و لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه نیز حضور دارند. 

ریاست این میزگرد را ولفگانگ ایشینبرگ رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ به عهده دارد. مدت این میزگرد حدود یک ساعت است.

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: جان کری، وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ گفت: جهان امروز با چالش‌های بسیاری روبروست که من امروز بر دو چالش اوکراین و تروریسم  متمرکز می‌شوم. 

کری افزود: حمایت ما از اروپا در زمینه‌های مختلف ادامه دارد.

وی اعلام کرد؛ افراط‌گرایی و داعش چالش خطرناکی است که باید برای نابود کردن آنها با یکدیگر همکاری کنیم. 

کری تاکید کرد: ما فقط با جنایت‌های داعش روبرو نیستیم، بلکه من در سفر به پاکستان از مدرسه‌ای که شاهد حمله خونبار بود بازدید کردم. 

وی خاطر نشان کرد: جایی برای حمایت هر ایدئولوژی یا سیاستی که قتل کودکان و آتش زدن غیرنظامیان را توجیه کند، وجود ندارد. اقدامات وحشیانه منطقی نیست و باید با قدرت با آن مقابله کرد. جهان نباید در برابر تروریسم، افراط گرایی و خشونت طلبی شکست بخورد. ما و شرکای اروپایی به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم. داعش امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند. بیش از شصت کشور عضو ائتلاف بین‌المللی هستند که هدف متحد همه آنها ریشه کردن و نابود کردن داعش است. ما راهبرد فراگیری را برای تضعیف داعش تدوین کردیم و بیش از دو هزار حمله هوایی به مواضع داعش داشتیم و هفت هزار کیلومتر را از این گروه که شامل میدان‌های نفتی و گازی بود، پس گرفتیم. 

کری افزود: ما خطوط پشتیبانی گروه داعش را هدف قرار دادیم. همکاری بین‌المللی برای نابود کردن داعش ضروری است. ما با حملات هوایی به نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها کمک می‌کنیم. شاید جنگ با داعش چند هفته یا چند ماه طول بکشد، اما ما در نهایت بر داعش پیروز خواهیم شدیم. پس از آنکه ما تلفات سنگینی به داعش وارد آوردیم، این گروه مجبور شد به شکست خود اذعان کند. 

جان کری گفت: کشورها باید قوانینی را برای مبارزه با تامین مالی و جذب نیروها برای گروه‌های تروریستی تصویب کنند.

وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد؛ اگر ما چاره‌ای جدی برای تروریسم پیدا نکنیم، بدون شک این چالش در آینده ادامه خواهد داشت. باید اصلاحات ریشه‌ای در جوامع برای مقابله با افراط گرایی انجام شود. 

جان کری گفت: نظام جهانی در حال فروپاشی نیست و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

وزیرخارجه فرانسه نیز گفت: مبارزه با تروریسم مسئله‌ای است که نیاز به هماهنگی در همه سطوح بین کشورهای ذیربط دارد و تهدیدات تروریستی مسئله‌ای است که همه از آن رنج می‌برند و ما به مقاومت ادامه خواهیم داد و از رویارویی دست نخواهیم کشید.

فابیوس خواستار مشارکت گسترده‌تر اروپایی‌ها در مبارزه با تروریسم در آفریقا شد و گفت فرانسه برای برقراری ثبات در مالی نیرو در این کشور مستقر می‌کند. 

وی خواستار تشکیل نیروی مشترک اتحادیه آفریقا و جامعه بین المللی برای مقابله با بوکوحرام و خطر آن شد.

همچنین فرانک والتر اشتاینمایر، وزیرخارجه آلمان در سخنرانی خود افزود: آلمان برای مشارکت گسترده‌تر در سیاست خارجی  برای تحقق صلح جهانی آمادگی دارد. باید از فرصت‌ها برای تحقق امنیت و صلح در جهان استفاد کنیم. 

اشتاینمایر افزود: باید دلایل واقعی آشوب و مشکلات کنونی را در مناطق مختلف جهان بررسی کنیم. جهانی سازی عامل همه بحران‌هایی است که امروز از آن رنج می‌بریم. 

وی خاطر نشان کرد: بحران اوکراین نمونه‌ای از کشمکش جهانی است و ادامه این بحران به نفع هیچ کس نیست. امنیت اروپا با روسیه محقق می‌شود و مسکو باید منافع مشترک خود را در برابر اروپا تعیین کند. روسیه باید انتقال سلاح به شرق اوکراین را متوقف کند. تشدید بحران اوکراین چالش‌هایی برای منطقه خواهد داشت. ما باید به دنبال راهکاری برای ادغام روسیه در نظام امنیت اروپا باشیم. 

وزیرخارجه آلمان گفت: ما باید به سازمان‌ملل برای دستیابی به اهدافش در تحقق صلح جهانی کمک کنیم. ما باید به مبارزه با داعش ادامه دهیم، زیرا دیپلماسی در تعامل با این سازمان سودی ندارد.





انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، چالش ، حمایت ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار