کمال تبریزی نسبت به بی توجهی به محیط زیست و آینده‌ی آن توسط مردم جهان انتقاد کرد و گفت: این فیلم را برای کسانی ساخته‌ام که گوششان برای شنیدن آن بسته است.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست خبری «طعم شیرین خیال» با حضور «کمال تبریزی» کارگردان،‌ «محمد علی حسین نژاد» تهیه کننده،‌ «فرهاد یوسفی» جلوه‌های ویژه بصری، «نازنین بیاتی» بازیگر، «علیرضا علیان» صداگذار، «علی تبریزی فیلمبردار» و با اجرای منتقد سینما، شاهد امین، پس از نمایش فیلم، برگزار شد.
 
کمال تبریزی کارگردان فیلم «طعم شیرین خیال» بیان کرد: مسئله‌ی محیط زیست خیلی وقت است که در ذهن من برای ساخت فیلم مسئله شده است و با دوستان نزدیک در فکر تشکیل یک گروه داوطلبی نیز برای دفاع از محیط زیست بودیم.
 
وی با بیان اینکه پیشنهاد کارگردانی فیلم از طرف تهیه کننده و نویسنده بوده است، گفت: من از نظر اینکه بیان این موضوع ضرورت دارد، آن را پذیرفتم چون هم سلامت فیزیکی و هم روانی مطرح است.
 
محمدعلی حسین نژاد تهیه کننده فیلم بیان کرد:‌ نزدیک ده سال پیش من با یک خانواده آشنا شدم که ارتباط پدر و دختر آن خانواده مثل این فیلم بود. آن زمان با فرهاد توحیدی برای نوشتن آن صحبت کردیم. در جای دیگری که جشنواره تورنتو برگزار می‌شد، این موضوع مطرح شد که چرا سینما با نفوذ و تاثیری که دارد، به مسائل بحرانی جهانی اهمیت نمی‌دهد و من وقتی این موضوع را شنیدم، داستان زمینه‌ی قبلی در ذهنم جرقه زد و تصمیم گرفتم این دو موضوع را در کنار هم تلفیق کنم.
 
تبریزی در ادامه گفت: چیزی که در فیلم مورد تاکید است و ممکن است توجه شما را جلب نکرده باشد، این است که زیبایی‌های زندگی به رویا تبدیل شده و ما باید در خیالمان تصور کنیم که چیز‌های خوب وجود دارد.  من موافقم که شرایط خوبی در جامعه وجود ندارد اما اگر خیال و رویا را هم بگیریم، زندگی غیر قابل تحمل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه «طعم شیرین خیال» در واقع یک رویا است، گفت: این فیلم واقعیت نیست. من در چند سینمای مردمی و در کنار مردم فیلم را دیدم و نظر آن‌ها را دریافت کردم. این نظرها برایم امیدوار کننده بود.
 
«نازنین بیاتی» بازیگر فیلم بیان کرد: من دوست ندارم کلیشه شوم. دوست دارم در نقش‌های مختلف بازی کنم و خودم را محک بزنم.
 
وی در خصوص لهجه‌ی بازیگر نقش شیرین گفت: من برای گویش خود مشاور لهجه داشتم که آقای نادر فلاح بود، همان بازیگری که نقش پدر من را بازی می‌کرد.  ما در فیلم ارتباط پدر دختری هم داشتیم.
 
تبریزی در ادامه عنوان کرد: من فیلم را برای مردم ساختم و مخاطب من عام است، نه خاص، چون خیلی از کسانی که تخصص محیط زیست دارند یا در این زمینه مطالعه کرده‌اند، ملاحظاتی را در زندگی خود می‌کنند، اما مردم عادی شاید از خیلی از مسائل بی خطر باشند یا به آن اهمیت ندهند. مهم این بود که مردم احساس خطر کنند و نسبت به حس انرژی‌ها و طبیعت و محیط زیست، ملاحظه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در جنگل‌ها، دریا و مناظر دیگر شاهد صحنه‌های خوبی نیستیم، به خاطر دارم در یک سفر با پور احمد به ژاپن رفتیم و هرچه قدر زمین‌ها را نگاه می کردیم یک زباله هم نمی‌دیدیم؛ جالب اینجا بود که حتی سطل زباله در سطح شهر نبود و زباله‌ها از طریق منزل دفع می شد.

علی تبریزی فیلمبردار بیان کرد: تصاویر کمیک موشن خیلی به ساختار فیلم کمک کرد؛ اگر قرار بود این صحنه‌ها به صورت رئال فیلمبرداری شود کاری تمیز و جالب از آب در‌نمی‌آمد چون تجهیزات آن را در ایران نداشتیم.

کارگردان فیلم نیز با اشاره به بخش استفاده از کمیک موشن در فیلم گفت: این تصاویر توسط همکارمان گوهری به بهترین شکل ساخته شده است و تکنیک‌های خاص خودش را دارد.

فرهاد یوسفی جلوه‌های ویژه بصری بیان کرد: ما یک استودیو استاندارد نداشتیم و با استفاده از پرده‌ سبز و با همکاری گروه جلوه‌های ویژه‌ی بصری این تصاویر را ساختیم.

مسعود سخاوت دوست، آهنگ‌ساز فیلم بیان کرد: من از همان ابتدا انرژی پاک فیلم را دریافت کردم.

وی افزود: قسمت‌های مختلف فیلم انواع مختلف موسیقی را لازم داشت و ریتم موسیقی با شرایط مختلف عوض می‌شد.

تبریزی همچنین افزود: من در فیلم‌هایم سعی دارم با جوان‌ها ارتباط داشته باشم؛ استان کرمان بهترین نقطه برای دریافت انرژی‌های طبیعی است و اگر دولت می‌توانست در این استان سرمایه‌گذاری کند می‌توانست منبع انرژی‌های طبیعی را دریافت کند در همه جای دنیا این کار رایج است اما در کشور ما متأسفانه چون غافل هستیم این استفاده‌ها انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آثار تولیدی آهنگساز فیلم را قبلا شنیده است، گفت: ایشان به موسیقی محلی کرمان تسلط دارند و به نظرم در انتخاب آهنگساز خوب عمل کردیم.

تهیه کننده فیلم افزود: برای معماری این کار مشاور معماری داشتیم که با بافت معماری مناطق کویری آشنا بود، برگشتن به زندگی سالم لزوما نباید تشکیل زندگی سنتی قبل باشد، در عین مدرن بودن می‌توان زندگی پاک و سالمی از نظر محیط زیست داشت.

علیرضا علویان، صداگذار فیلم با تشکر از صدابردار پروژه گفت: صدا گرفتن در فضای کویر بسیار سخت است و من باید از صدابردار و تدوین‌گر تشکر کنم.

کارگردان فیلم اظهار داشت: اگر امکان داشت تمایل داشتم تمام بازیگران از مردم بومی کرمان باشند اما اینطور نشد، اما نادر فلاح برای لهجه‌ها به دادمان رسید و باید بگویم که شکل و شمایل بومی استان کرمان به خوبی نمایش داده شد.

وی اظهار داشت: موضوعی را مطرح کردیم که اغلب گوش‌ها برای شنیدنش بسته است، این شعار دادن در فیلم عمدی بود چون می‌خواستیم داد بزنیم تا گوش‌ها باز شود، تا اعلام کنیم که داریم زمین را نابود می‌کنیم.

تهیه کننده فیلم با بیان اینکه در زمینه محیط زیست و طبیعت پژوهش‌های زیادی انجام شده است، گفت: دوست نداشتیم با اطلاعات تخصصی و سنگین مخاطب را خسته کنیم تمایل داشتیم به شکلی آن را بیان کنیم که برای همه قابل فهم و درک باشد.

تبریزی در پایان با انتقاد از کم لطفی مسئولان جشنواره گفت:‌ امسال جشنواره آشفته‌ای داریم.

وی افزود:  فیلم‌ها برای آرای مردمی در سه روز اول نمایش گزینش می‌شوند اما فیلم من بدون اطلاع در سه روز اول نبود و روز چهارم به ما خبر دادند که فیلم را در سه روز اول نمایش قرار ندادند این کم لطفی از طرف خانه سینما بوده است که دوست من بودند ولی به من این موضوع را اطلاع ندادند اما دیگر گفتن آن در روز چهارم فایده‌ای نداشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار