یزد؛

یزد جزء 10شهر مطرح در طرح پایتخت کتاب قرار گرفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، از قرار گرفتن شهر فرهنگی و تاریخی یزد در بین 10شهر مطرح برای پایتخت کتاب ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛علی غیاثی ندوشن گفت: یزد نخستین شهر خشتی خام جهان و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا است.

وی، با بیان اینکه شهر تاریخی یزد در آستانه ثبت جهانی قرار دارد، افزود: از شش جایز فرهنگی یونسکو چهار جایزه آن متعلق به یزد بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه با بیان اینکه این استان رتبه اول کشوری از لحاظ سرانه کتابخانه ای را در اختیار دارد،گفت: به ازای هر 9366نفر در یزد یک کتابخانه وجود دارد در حالی که میانگین کشوری برای هر 35هزار نفر یک کتابخانه است.

غیاثی ندوشن اضافه کرد: از 112 کتابخانه عمومی 48کتابخانه خیرساز بوده و 40درصد مساجد استان یزد نیز دارای کانون فرهنگی و کتابخانه است.

وی همچنین به برخی مشاهیر و مفاخر یزد اشاره کرد و افزود: وحشی بافقی، فرخی یزدی، ریاضی یزدی، اخوان ثالث، آذریزدی، ایرج افشار و حاج شیخ عبدالکریم حائری همگی از برندبرتر فرهنگی یزد به شمار می رود.

به گفته این مسوول، پدران 10 علم از یزد به پاخواسته اند که نشان می دهد یزدی ها برای علم و به خصوص حوزه کتاب اهمیت زیادی قائل هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این خصوص گفت: دکتر سیاسی پدر روانشناسی، دکتر کاردان پدر علم مشاوره، ایرج افشار پدر علم کتابشناسی، استاد پیرنیا پدر معماری، استاد آذریزدی پدر ادبیات نوین کودک، استاد قلم سیاه پدر علم فیزیک هسته ای، حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم، دکتر بهزاد پدر گرافیک و استاد فیاض پدر علم قنات ایران هستند.

غیاثی ندوشن برنامه های شاخص این استان برای پایتخت کتاب را حفظ فرهنگ بومی یزد و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها ، ایجاد اشتیاق و میل به خواندن و نوشتن در بین کودکان، استفاده از کتاب در راستای حل مشکلات اجتماعی،بازآرایی شهری و نمایش به صورت ویترین کتاب، تبلیغات شهری، ساخت و نمایش آثار حجمی و ایستگاههای کوچک مطالعه و بالاخره نشاط آفرینی پیرامون موضوع کتاب اعلام کرد.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: علم ، معماری ، فیزیک ، گرافیک ، ادبیات ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.