نبویان در میزگرد هسته‌ای "تجربه تلخ اعتماد":

چرا آقایان اصرار دارند که محتویات مذاکرات هسته‌ای منتشر نشود؟

یک عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر مذاکرات با موفقیت انجام شود، جای افتخار دارد، گفت: چرا آقایان اصرار دارند،‌ محتویات مذاکرات منتشر نشود و کسی از آن مطلع نباشد؟

تیم مذاکره کننده فعلی در توافق بروکسل ضربه سنگینی به کشور زدبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران "سیدمحمود نبویان" عصر امروز در میزگرد هسته‌ای "تجربه تلخ اعتماد"، که به بهانه یازده سال پس از توافقنامه بروکسل به همت بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه کنار آمدن با آمریکا جز ذلت و عقب‌ماندگی چیزی نصیب کشور نمی‌کند، گفت: در سال‌های 82 و 83 همین افرادی که امروز دم از ارتباط با غرب می‌زنند، دو سال کشور و منافعش را عقب انداختند و هرچه در 8 سال قبل جلو آمده بودیم آن را در صحنه باختند. 
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس تصریح کرد: اختلاف نظر درباره توافق ژنو دو رویکرد دارد، اول این که ما می‌توانیم روی پای خود ایستاده و بی‌نیاز از غرب باشیم و جوانان ما در هر صورت در مقابل آمریکا خواهند ایستاد، و رویکرد بعدی این است که در هر صورت برای مذاکره با آمریکا به جلو برویم و همه تعهدات آنان را پذیرفته تا زندگی مطلوب ما شکل بگیرد.  
 
وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده فعلی کشورمان تجربه تلخ مذاکرات را در کارنامه خود دارند، اظهار داشت: این افراد در سال‌های قبل عزت ملت ایران را به غرب واگذار کرده و در توافق بروکسل ضربه سنگینی را به کشور وارد کردند و مجدد در این روزها در تلاشند که بار دیگر از غرب ضربه بخورند.  
 
یک عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر مذاکرات با موفقیت انجام شود، جای افتخار دارد، گفت: چرا آقایان اصرار دارند،‌ محتویات مذاکرات منتشر نشود و کسی از آن مطلع نباشد؟
 
نبویان ادامه داد: در جلسه مشترک با وزیر امورخارجه کشورمان وی به بنده گفت، حتی اگر مرا استیضاح کنید هم کنید، من از محتویات توافقنامه یک کلمه هم به شما نمی‌گویم  و  حال این سوال پیش می‌آید که اگر این توافقنامه قابل افتخار و دفاع از آن است چرا از آشکار شدن آن وحشت دارید.  
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس بیان داشت: متأسفانه همیشه براساس تئوری برخی از مسئولین ملت ایران بدهکار آمریکا می‌شوند و دلیل این امر را هنوز نمی‌دانیم.

وی در پایان با بیان اینکه باید بدانیم جنگ و تحریم علیه کشورمان را چه کسانی بر ما تحمیل کرده‌اند تأکید کرد: همان افرادی که سال‌هاست تحریم و جنگ و فشار را بر ملتمان تحمیل کرده‌اند امروز برخی از مسئولین ما با آنان قدم زده و هنوز چشم امیدشان به دست دشمنان غربی است و آیا این امر عاقلانه است؟





وی با انتقاد از اینکه کسانی که با چاقو گلوی ملت ایران را می‌برند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌مان بار دیگر به آنها چشم امید دارند تصریح کرد: اتفاقا این مسئله برای ما جای تعجب ندارد چرا که آنها در این زمینه سابقه دارند.  
 
حجت‌الاسلام نبویان ضمن برشمردن 5 بخش توافقنامه ژنو 28 تعهدی که ایران در این توافق‌نامه داده است اظهار داشت: طبق این توافقنامه کل مواد هسته‌ای 20 درصد می‌بایست نابود و هیچ پیشرفتی در تأسیسات نطنز انجام نشود و هیچ سانتریفیوژ جدیدی در تأسیسات هسته‌ای کشورمان بوجود نیاید و البته این گونه تعهدات تنها تا سوم آذر بوده و متأسفانه در حال حاضر دوباره تعهدهای جدیدی به غرب داده‌ایم.
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طبق این توافق نامه که تا سوم آذر اعضای تیم هسته‌ای کشورمان متعهد شدند که سه چهارم نیروگاه فردو تعطیل شود اظهار داشـت: تیم ایرانی خودش می ‌گوید که ما اصلا غنی‌سازی صنعتی فردو را نمی‌ خواهیم و البته این سخنان در جلسات غیرعلنی که ظریف با کمیسیون ما داشت مطرح شده است.  
 
وی با بیان اینکه ایران به آمریکا متعهد شد تمام اطلاعات هسته‌ای کشورمان را ظرف 3 ماه در کف دست آنها بگذارد عنوان کرد: امروز غرب انتظار دارد که دانشمندان هسته‌ای‌مان را نیز به آنها بدهیم برخی از افراد تصور می‌کنند که نمایندگان مجلس مراجع و مردم کم سوادند و نیاز به داشتن این همه اطلاعات ندارند.  
 
حجت‌الاسلام نبویان افزود: ما قبل از این توافقات خیلی راحت سانتریفیوژ تولید می‌کردیم و حتی در سه ماهه سال 92، 18 هزار سانتریفیوژ تولید کرده و طبق اطلاعات آژانس ایران تاکنون تنها 4 سانتریفیوژ آن هم به منظور جایگزینی تولید کرده‌ایم.
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برای این توافق هسته‌ای چیزی عاید کشور نشد تأکید کرد: به تأسیسات نطنز تقریبا نصف آن واگذار و خاموش تأسیسات فردو سه چهارم آن تعطیل شده و تأسیسات اراک نیز در حال از بین رفتن است و از همه مهمتر حق تولید سانتریفیوژ نیز از کشورمان گرفته شده است این‌ها تنها گوشه‌ای از کارهای غرب در مقابل تعهدات ما در توافقنامه ژنو است.
 
وی با بیان اینکه من ساعت‌ها با تیم هسته‌ای کشورمان بحث و تبادل نظر کردم ولی متأسفانه به جایی نرسیدیم اظهار داشت: در نامه‌ای که روحانی خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت مبنی بر اینکه غرب حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است این در صورتی بود که دولت صداقت نداشته و تمام مسائل هسته‌ای کشورمان را به غرب واگذار کرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام نبویان با بیان اینکه ایران با آمریکا متعهد شد که غرب باید رضایت دهد که آیا ایران نیازی به غنی ‌سازی دارد یا خیر گفت: آمریکا هنوز حقوق هسته‌ای ما 5 درصد یا 20 درصد حقوق هسته‌ای ما را نپذیرفته و این در صورتی است که تیم هسته‌ای ما با دستان خودش توافقنامه‌ای را امضا کردند که هرگز آمریکا در مسائل هسته‌ای‌مان راضی نخواهد شد که این امری طبیعی می‌باشد.  
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ادامه داد: حال فرض کنید آمریکا قبول کرده که ما به تأسیسات هسته‌ای دست پیدا کنیم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مان متعهد شدند که حتی زمان و مکان دیگر تأسیسات هسته‌ای را هم آمریکا مشخص کند و حال تا اینجا سوالی مطرح می‌شود که عزت و اقتدار کشورمان حفظ شده است.  
 
وی با بیان اینکه روحانی در سخنرانی‌هایش گفته قدرت‌های جهان در مقابل ایران به زانو درآمده‌اند عنوان کرد: در این توافق چه چیزی را بدست آورده‌ایم هسته‌ای کشورمان را که برایش شهدای بسیار زیادی را تقدیم کرده‌ایم را از دست دادیم در مقابل تعهدات ما آمریکا متعهد شد که سقف فروش نفت ما را که یک میلیون بشکه است باید سعی کند ثابت نگه دارد، 100 میلیارد دلار پول بلوکه شدن کشورمان را به بانک‌ها برگردانند و این درصورتی است که حق فروش نفت و پول‌های قصد شده کشورمان باید در هر صورت به عهده خودمان گذاشته شود.  
حجت‌الاسلام نبویان با بیان اینکه روحانی در سخنرانی‌هایش گفته که تحریم‌ها ترک بزرگی خورده‌اند گفت: تحریم بانک تحریم‌های موشکی، تحریم‌های نفتی علاوه بر اینکه کم نشده زیاد هم شده است و آمریکا طی آخرین اظهاراتش گفته که تنها تحریم‌ها را بعد از گذشت 15 سال و تنها یک چهارم آن و از آن یک چهارم تنها تحریم‌های هسته‌ای و از همین تحریم هم تنها یک پنجم آن را برمی‌داریم و در اینجا این سوال پیش می‌آید که در مذاکرات اخیر عقب‌نشینی‌های مکرر چه چیزی را نشان می‌دهد.  
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ادامه داد: در برخی از دنشگاه‌ها گفته می‌شود که حرف‌های "نبویان" منافع ملی را به خطر می‌اندازد تعهدهای پشت سرهم تیم هسته‌ای کشورمان نشان از شکستن عزت و اقتدار کشورمان ندارد و صحبت‌های من تنها منافع فتنه‌گران سال 88 را به خطر می‌اندازد.  
 
وی با بیان اینکه برخی بر این باورند که تنها با این توافقات تمام مشکلات ما حل خواهد شد اظهار داشت: تحریم‌های نفتی، بانکی آیا بعد از سوم آذر 93 کم شده است این در صورتی است که اخیرا کشتیرانی کشورمان را مجدد تحریم کرده‌اند مردم ما و نماینده‌های مجلس هوشیارند و برخی از مسئولین درصدد این هستند که به ما افرادی که نسبت به مسائل هسته‌ای هوشیاریم انگ بیسوادی بزنند.  
 
حجت‌الاسلام نبویان با طرح این سوال که این توافقنامه را چه کسی نگاشته است گفت: براساس این توافقنامه همه چیزمان را داده‌ایم و چیزی عاید کشورمان نشد و باید بگوییم تیم مذاکره‌کننده کشورمان در این راه ظریف کار کرد.  
 
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عملکرد تیم مذاکره کننده مبنی بر اینکه پرداختن به مسئله موشکی کاری ابلحانه است اظهار داشت:‌ یک ماه بعد از بیانات رهبری بعد از مذاکرات خبرنگاری از شرمن حرف‌های رهبر ایران را می‌پرسد که صحبت‌ کردن آمریکا در مورد مسائل موشکی ایران کاری ابلحانه است وی جواب داد:‌تیم هسته‌ای ایران تعهد کرده است که باید درباره مباحث موشکی صحبت شود و متأسفانه در این راستا باید بگوییم که سخنان غرب دروغ است.  
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای مان گفت: شما که امروز رابطه‌تان با غرب خوب شده است و با سواد هستیم چرا نفت کشورمان ارزان شده و سوالی مطرح می‌شود که به چه دلیل در دولت‌هایی که اصلاح طلبان برسر کار بودند قیمت نفت افول کرده و سر و راز آن را نمی‌دانیم.
 
وی افزود: زمانی که اوج تحریم بودیم بورس ما نزول نکرد مگر تحریم نبوده‌ایم، مگر با آنها قدم زده‌ایم امروز که شما توانسته‌اید با آنها رابطه برقرار کنید چرا تحریم‌ها بیشتر شده مگر مدعی نبودید که تیم قبلی مذاکره کردن با غرب را بلد نبوده‌‌اند حال که شما به این امر مسلط هستید چرا روز به روز عزت ملت زیر سوال می‌رود.  
 
حجت‌الاسلام نبویان با بیان اینکه با باور به قرآن قطعا راه را گم نخواهید کرد اظهارداشت: کفار مایه عزت نیستند این حرف قرآن می‌باشد نباید امروز چشم امیدمان را به غرب بسپاریم.  
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تنها در این مسیر رهبر معظم انقلاب است می‌گوید اجازه نمی‌دهیم که برداشتن تحریم‌ها بازم طول بکشد تصریح کرد: این گونه سخن گفتن حفظ منافع ملی است یا اینکه به ایشان فشار بیاوریم که اجازه دهد غرب بعد از 15 سال تحریم‌ها را از میان بردارد.  
 
وی در پایان با بیان اینکه توافق خوب توافقی است که منافع ملی در آن از بین رفته است خاطر نشان کرد: تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود و تنها این توافق‌های خوب محسوب می‌شود در غیراینصورت محصولی نخواهد داشت. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، کری ، بروکسل ، نقویان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار