رئیس مجمع کارآفرینان گفت: اگر محدودیت‌های ارزی را که منجر به تورم می‌شود مدیریت نکنیم، ناگزیر مجبور به تصمیمات افزایشی نرخ ارز جهشی خواهیم شد و در این راستا دولت باید با یک دستورالعمل جدی مصرف ارز را ارائه کند.

واردات باید در  کشور ساماندهی شود/ لزوم ارائه دستورالعمل مصرف ارز از سوی دولت/به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد دیانی رئیس مجمع کارآفرینان در نشست خبری با اشاره به لزوم خرید کالای ایرانی گفت: تولیدکنندگان باید با همت جدی در جهت ارتقای کیفیت و تنوع اقدام به پاسخ‌دهی به نیاز بازار کشور نمایند و در این راستا در جهت تولید باید گام عملی جدی برداشته شود.

وی افزود: در این زمینه بخش‌های دیگر نیز تأثیرگذار هستند و رسانه‌ها نیز در شناسایی کالای ایرانی به مصرف‌کنندگان بسیار اثرگذار هستند.

دیانی تصریح کرد: علت اینکه باید کالای ایرانی و تولید داخل خریداری شود این نیست که چون در شرایط تحریم هستیم باید کالای ایرانی بخریم بلکه در کشورهای دیگر نیز مانند کانادا مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید کالای تولید داخل می‌کنند چرا که موجب افزایش اشتغال در کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای خارجی که در کشور هستند کیفیت مناسبی ندارند گفت: بخش اعظمی از این کالاها از طریق قاچاقچیان و بخشی دیگر از طریق تجار به کشور وارد می‌شود که متأسفانه هم کیفیت مناسبی ندارد و هم خدمات پس ار فروش ندارد.

رئیس مجمع کارآفرینان ادامه داد: سیاست دولت نیز با توجه به شرایط ارزی حمایت از تولیدات داخلی است و در این راستا انتظار می‌رود که یک همت جدی در بخش‌های دولت ایجاد شود و باعث شود که مدیریت واردات صورت گیرد.

به گفته دیانی به جای افزایش درآمد دولت از مالیات باید درآمد دولت از گمرکات و واردات رسمی بیشتر شود چرا که افزایش مالیات به تولید فشار مضاعف وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: اقدام مؤثری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد تشکیل کارگروهی برای مدیریت واردات بود چرا که با توجه به اینکه میزان واردات کشور افزایش یافته اما درآمد دولت از واردات به همان میزان رشد نکرده است.

دیانی ادامه داد: وقتی تعرفه‌ها را در واردات یک  کالا پایین می‌آوریم این به نفع مردم نیست چرا که با پایین آمدن تعرفه‌ها قیمت‌ها پایین نمی‌آید بلکه فقط سود بیشتری نصیب واردکنندگان می شود.

وی گفت: اگر محدودیت‌های ارزی را که منجر به تورم می‌شود مدیریت نکنیم ناگزیر مجبور به تصمیمات افزایشی نرخ ارز جهشی خواهیم شد و در این راستا دولت باید با یک دستورالعمل جدی مصرف ارز را مدیریت کند و بررسی کند که در کجا می‌توان مصرف ارز را کاهش داد.

رئیس مجمع کارآفرینان با اشاره به کاهش وابستگی اقتصاد به نفت گفت: در بخش صنعت و کارآفرینی نیز باید سیاست مناسب داشته باشیم چرا که مجموعه صنایعی که وابسته به نفت هستند از مزیت ارزان بودن معادن استفاده می‌کنند اما باید بدانیم برای صنایعی که ارزش افزوده بالا دارند چه سیاست تشویقی برای صنایعی  که وابسته به نفت و گاز نیستند داریم.
 
واردکنندگانی که تحت پشش کمیته امداد بودند

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات اتاق بازرگانی گفت: ما به عنوان مجمع کارآفرینان علاقمندیم که نقش کارآفرینان در اتاق بازرگانی پررنگ‌تر شود و کارآفرینان بیشتری بتوانند وارد اتاق شوند چرا که برای اقتصادی پایدار و مقاومتی باید اشخاصی در بخش خصوصی فعالیت کنند که کارآفرین و صنعت‌گر هستند.

دیانی افزود: ساختار امروز اتاق بازرگانی همه بخش‌های خصوصی را در بر نمی‌گیرد چرا که امروز در کشور 5 میلیون واحد کشاورزی فعال، 380 هزار بنگاه صنعتی، 180 هزار بنگاه تعاونی، 3 میلیون واحد صنفی، 7 هزار و 800 واحد معدنی وجود دارد در حالی که کل اعضای اتاق بازرگانی تنها 50 هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: ساختار اتاق بازرگانی باید به گونه‌ای تنظیم شود که نماینده‌ای از همه بخش‌های اقتصادی کشور در آن وجود داشته باشد چرا که امروز شرایط به گونه‌ای است که نیازمند بخش خصوصی توانمند و قوی هستیم.

دیانی با انتقاد از سو‌ء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی گفت: امروز در جامعه شاهد این هستیم که از کارت‌های بازرگانی سوء‌استفاده می‌شود به عنوان مثال به نام یک خانم روستایی هزار و 800 خودرو به کشور وارد شده است و همچنین در برخی موارد پس از بررسی مشخص شد که واردکنندگانی که کارت بازرگانی داشتند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودند.

رئیس مجمع کارآفرینان با اشاره به اینکه امروز تعریف درستی از قاچاق در کشور نیست گفت: وقتی گفته می‌شود بیش از 19 میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می‌شود به این معنی نیست که این کالاها از مرزهای زمینی و کوه‌ها به کشور وارد می‌شود بلکه یکی از دلایل آن جابجایی تعرفه‌ها است.

وی ادامه داد: در کنار جابجایی تعرفه‌ها کم‌اظهاری نیز از دیگر دلایل است چرا که بسیاری از کالاهایی که به کشور وارد می‌شود تحت عنوان مواد اولیه و نیم‌ساخته به کشور وارد می‌شود به عنون مثال روغن زیتون که تعرفه بالاتری دارد به عنوان روغن خام اظهار می‌شود.

دیانی با تأکید بر لزوم شفافیت و مدیریت واردات گفت: بسیاری از کالاهایی که به کشور وارد می شود زیر نظر یک شبکه توزیع در کشور پخش می‌شود و در این راستا اگر واردات مدیریت شود و مشخص شود که هر واردکننده چقدر کالا وارد کرده چقدر در بازار آن کالا را به فروش رسانده و چقدر مالیات پرداخته می‌توان جلوی قاچاق را گرفت.

وی ادامه داد: باید هر برندی که بخواهد در ایران فعالیت کند نمایندگی رسمی در ایران داشته باشد چرا که امروز 470 برند لوازم خانگی در ایران است که خدمات پس از فروش ندارد و نابسامانی واردات موجب این مشکلات شده است.

دیانی در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات تولیدکنندگان با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: هنوز اختلافات ارزی بین بانک‌ها و بخش صنعت باقی است و بدهی‌ها و بخشنامه‌ها بین بانک‌ها و صنایع هنوز ادامه دارد و بسیاری از صنایع ما به خاطر این معضل زمین‌گیر هستند همچنین برای مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی نیز هنوز راه حلی ارائه نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: واردات ، دولت ، ساماندهی ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار