بیماران ریوی به ویژه مبتلایان به التهاب ریه، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی‌ها و آسیب‌های کلیوی بوده و موارد ناتوانی و مرگ و میر نیز در این افراد بالاتر است.

حامد صفایی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در بین برخی از مبتلایان به بیماری‌های مزمن و غیر مزمن شایع تر است که این موضوع نشان می‌دهد که بیماری‌های کلیوی باید بیشتر جدی گرفته شوند.

وی، با اشاره به ارتباط بین اختلالات و نارسایی‌های کلیوی و ریوی، تاکید کرد: بیماران ریوی به ویژه مبتلایان به التهاب ریه، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی‌ها و آسیب‌های کلیوی بوده و موارد ناتوانی و مرگ و میر نیز در این افراد بالاتر است.

صفایی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که بین آسیب‌های حاد کلیوی و شاخص‌های زیستی التهابی ارتباط‌های معنی دار وجود داشته باشد که همین موضوع می‌تواند احتمال همزمانی آسیب کلیه و بیماری‌های التهابی نظیر التهاب ریه را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد عفونت و نارسایی کلیه در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی به ویژه مبتلایان به التهاب ریه یک موضوع بسیار مهم و امری نسبتاً شایع و حتی در مواردی بسیار شایع است که در این زمینه باید اقدامات تشخیصی، درمانی و کنترلی جدی‌تری صورت گیرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.