رهبر ارکستر آلمان چند تابعیت دارد که یکی از آنها اسرائیل است و حق ورود به ایران را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هفتگی خود در خصوص عدم اجازه ورود ارکستر ملی آلمان به ایران گفت: ایران از حضور ارکستر ملی آلمان در ایران به دلیل وابستگی رهبر این ارکستر به رژیم صهیونیستی امتناع می‌کند چراکه در صورت اثبات شخص یا گروهی در تابعیت یا وابستگی به اسرائیل حق ورود به ایران را ندارد. رهبر ارکستر آلمان چند تابعیت دارد که یکی از آنها اسرائیل است.

وی در خصوص نظارت وزارت ارشاد بر پیامک‌های تبلیغاتی عنوان کرد: رئیس جمهور و 7 نفر از اعضا که یکی از آنها وزیر ارشاد است بر روی فضای مجازی نظارت دارند. کمیته بررسی تخلفات فضای مجازی، وظیفه نظارت و توجه به این حوزه را دارد و با تخلفات برخورد می‌کند و با پیگیری تخلفات بر محتوای آنها نظارت دارد و محتوای مجرمانه مورد پیگیری قرار می گیرد.

سخنگوی ارشاد در خصوص تفکیک جشنواره ملی و بین‌الملل فجر اظهار داشت: تفکیک جشنواره ملی و بین‌الملل فجر هیچ گاه به معنای دور شدن از ماهیت، ارزشها و اهداف انقلاب و دهه فجر نیست. فجر آنقدر شناخته شده است که هیچ‌کس نمی تواند نام ان را تغییر دهد.

وی با اشاره به حضور وزیر ارشاد در نمایشگاه مسکو افزود: علی جنتی مهمان ویژه نمایشگاه مسکو است و این اتفاق نشان‌دهنده اقتدار کشور ما است و فرصت مناسبی برای ایران خواهد بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جدا شدن بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: این جداسازی به هیچ عنوان به معنای جدایی از جشنواره فجر از آرمان‌ها، اهداف و قوانین آن نیست بلکه نام آن همچنان پا برجاست و فقط از نظر ملی و بین‌المللی تفکیک شده است به دلیل اینکه بخش بین‌الملل فیلم فجر تحت‌الشعاع بخش ملی قرار می‌گرفته و فضا برای رسیدگی و رقابت آثار خارجی وجود نداشته تفکیک این جشنواره با تصمیم مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور اتخاذ شده و در بخش بین‌الملل سینمای ایران با سایر کشورها و محصولات فرهنگی هنری آنها به رقابت می‌پردازد. 

وی درخصوص هزینه‌های جداسازی این دو بخش گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای حذف اعتبارات و هزینه‌ها نیست بلکه مدیریت آن است به فرموده رهبر انقلاب مسئله فرهنگ در صدر مسائل دیگر کشور قرار گرفته ولی به هر حال صرفه‌جویی در هزینه و برنامه ریزی اقتصادی مد نظر وزارت ارشاد است و هیچ هزینه‌اضافی را تحمیل نخواهد کرد. در دوران پسا تحریم فضایی مناسب برای انتقال پیام ایران و انقلاب و ارتباط با کشورهای دیگر دنیا ایجاد می‌شود و این ایجاد ارتباط تابوشکنی در این حوزه می‌شود. چون در فضای ارتباط بین‌الملل تبلیغ ارزش‌ها و باورهای ایرانی اسلامی میسر است. 

نوش‌آبادی در خصوص توجه وزارت ارشاد به هنرهای تجسمی گفت: به موازات سایر بخش‌های هنری کشور به این بخش نیز توجه می‌شود و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌های تجسمی از این موارد است که نشان دهنده توجه وزارت بهداشت است. واگذاری حضور مجوز‌های استانی در استان‌های مختلف برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی دنبال می‌شود و حمایت از آثار تجسمی و فاخر با الگوهای اسلامی و ملی مورد توجه است. 

وی در خصوص فیلم‌های مجوز داری که برای اکران دچار مشکل می‌شوند گفت: این شورا برای پروانه ساخت و اکران در وزارت ارشاد برگزار می‌شود که اگر فیلمنامه و محتوای آن با فرهنگ و هنر کشور منطبق باشد مجوز بر اساس آن صادر می‌شود. فیلم ساز باید بر اساس محتوای فیلم که مجوز گرفته فیلم را بسازد و اگر در صورت ساخت فیلم با مجوز قانونی به مشکل خوردند وزارت ارشاد این فیلم‌ها را حمایت می‌کند ولی شاید اکران آنها به تویق بیفتد اما هیچگاه اکران نشدن مطلق مطرح نیست و فیلم با اصلاح و تغییر در زمانی بعد اکران خواهد شد. نمونه این گون فیلم‌ها «رستاخیز» است که با اختلاف سلایق و نظرات و خطابه‌های مراجع اکران آن متوقف شد و با تقاضایی که از عوامل فیلم داشتیم اگر اصلاحات صورت بگیرد فیلم اکران می‌شود. تا به حال هیچ فیلمی که مجوز اکران و ساخت داشته توقیف نشده ممکن است تعلیق شده باشد. 

وی در خصوص بحث ممیزی کتاب گفت: در همه جای دنیا ممیزی کتاب وجود دارد و هر کشور و نظامی متناسب با سیاست‌های فرهنگی و قانون اساسی کشور خود ممیزی‌ها را اعمال می‌کند. کشور ایران نیز با اهداف فرهنگی روشن و مواضع قانونی فرآیند مجوزها را دنبال می‌کند اما در بعضی جاها به دلیل اختلاف نظر شخصی و سلیقه‌ای که در دوره‌های قبل وجود داشت برخی ممیزی‌ها را حذف کرده باشیم چون مردم و هنرمندان قانون را می‌پذیرند اما اعمال سلیقه و نظر شخصی را نه. در دوره‌های قبل کتاب به دلیل اعمال نظرات شخصی از چاپ محروم می‌شده است و موردی که وجود دارد این است که در دوره جدید زمان اصلاح و مجوز 10 تا 15 روز است. وزارت ارشاد دوره جدید سرعت عمل در پاسخ، شفاف سازی و پرهیز از سلیقه و نگاه شخصی را دارد و ممیزی آن منطبق با اصول قانونی دنبال می‌شود.

نوش‌آبادی افزود: پیشنهادی مطرح شده بود که مسئولیت ممیزی کتاب‌ها بر عهده ناشران باشد تا احساس تعهد بیشتری نسبت به محتوای کتاب‌ها داشته باشند. اما ناشران این پیشنهاد را نپذیرفتند و سیاست ممیزی با روش قبل دنبال می‌شود. 

وی در خصوص شرکت وزیر ارشاد در جشنواره کتاب مسکو گفت: حضور وزیر ارشاد در جشنواره مسکو به عنوان مهمان ویژه مطرح است و این موضوع باعث می‌شود که اعتبار و اقتدار و قدرت ایران و تعامل فرهنگی اعمال شود این یک فرصت ویژه برای کشور ایران است که در کشوری مثل روسیه و در میان مهمانان دیگر به عنوان مهمان ویژه دعوت شده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص معافیت مالیاتی مشاغل فرهنگی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و سازمان مالیاتی کشور امضا شد و طبق آن بیش از 100 حرفه و شغل به عنوان شغل‌های فرهنگی و مطبوعاتی شناخته می‌شوند که این موضوع گامی موثر برای رفع دغدغه‌های ناشی از کتاب و مشاغل مطبوعاتی است ضمن اینکه در حوزه کتاب برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی کتاب‌فروش‌ها باید پروانه فعالیت داشته باشند و یک دفتر برای ثبت وقایع کتاب‌فروشی خود تعیین کنند هیچ کدام از کتاب‌فروشی‌ها بدون مجوز لازم از معافیت بهره‌مند نمی‌شوند و مستلزم معافیت از مالیات ارائه اظهار نامه مالیاتی و کسب مجوز است.

وی در خصوص بیمه خبرنگاران بیان کرد: اگر سازمان تامین اجتماعی نام خبرنگاران را با اسامی و مشاغل دیگر غیر خبرنگار رد کرده است باید مورد پیگیری قرار بگیرد و حتما این پیگیری انجام خواهد شد. 

نوش‌آبادی در خصوص خریداری کتاب توسط وزارت ارشاد از کتاب‌فروشی‌ها گفت: حمایت از کتاب با خرید کتاب انجام می‌شود و برای اینکه ناشران استانی مورد حمایت قرار گیرند گفته‌ایم که در استان‌های مختلف از کتاب‌فروشی‌های همان استان خریداری شود.  

وی در خصوص قانون کپی‌رایت در ایران گفت: چون ایران عضو برخی از کنواسیون‌ها نیست باید در کشور خودمان تمرین کنیم و یاد بگیریم که از حقوق مولفین و مخترعین و پدید آورندگان آثار ادبی و هنری حمایت کنیم و به آنها احترام بگذاریم و حق کپی رایت را رعایت کنیم. ما جز کشورهایی هستیم که در زمینه کپی رایت قانون مدون و جامعی نداریم و ان‌شاء الله این قانون اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص رشد کتاب‌های خارجی در ایران گفت: ناشران غیررسمی و افراد غیر متعهد منابع و محصولات فرهنگی و هنری و ادبی کشورهای دیگر به صورت دیجیتالی و زیر قیمت عرضه می‌کنند که این نوع عرضه غیرقانونی است چون حق کپی رایت نقض شده و نظارت نیز وجود ندارد.

نوش‌آبادی با اشاره به فیلم ارزشمند و فاخر «محمد رسول الله» گفت: به دلیل اهمیت این موضوع از نظر ملی و دینی وظیفه همگانی مردم و مسئولان کشور است که این فیلم را حمایت کنند بیش از صد سالن سینما در تمام کشور را تجهیز شده که همه مردم بتوانند در شهرهای مختلف این فیلم را تماشا کنند قیمت این فیلم هم به دلیل این که دو سانس در برمی‌گیرد این گونه تنظیم شده است. 

وی در خصوص بستری شدن محمدرضا شجریان و بیماری وی و امتناع مسئولان فرهنگی از عیادت وی گفت: برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و آرزو داریم که نتایج پیگیری‌های درمانی وی مثبت باشد ما همیشه خواهان سلامتی و وضعیت مطلوب هنرمندان هستیم.

وی در خصوص نماینده ایران در اسکار گفت: موارد و فیلم‌ها بررسی می‌شوند ولی هنوز هیچ فیلمی برای ارسال به اسکار انتخاب نشده.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار