برخلاف انتظارات کاهش اندک نرخ سود بانکی نتوانست سپرده‌ها را از بانک‌ها خارج کند تا برخی بازارها از خواب بیدار شوند و متاسفانه همجنان رکود بر این بازارها حاکم است.

////////////////////کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر بازار غیر رسمی نداشتبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از ارکان اصلی اقتصاد کلان بازار پولی و بانکی و تاثیر آن بر بازار آزاد است به همین دلیل با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی همه منتظر تغییر و تکانی اساسی در این بازار راکد و خسته کننده بودند و امید بسته بودند تا باکاهش نرخ سود سپرده ها سیستم بانکی جانی دوباره به کسب و کار در سایر بازارها ببخشد، اما همه تیرها به سنگ خورد.

هنگامی که مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی مهمان یک‌هزار و یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار بودند تا به حاشیه های کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و شاید خیال خام برخی سفته بازان و دلالان پایان دهند، نرخ سود بانکی کاهش یافت، اما تنها 2 درصد، به گونه ای که سود سپرده‌ها از 22 درصد به 20 درصد رسید و وعده کاهش بیشتر نرخ سود بانکی به سه ماه بعد موکول شد.

برخلاف انتظارات این کاهش اندک نرخ سود بانکی نتوانست سپرده‌ها را از بانک‌ها خارج کند تا برخی بازارها از خواب بیدار شوند اما متاسفانه همجنان رکود بر این بازارها حاکم است.

باشگاه خبرنگاران سری به بازارهای آزاد زد تا از حال و هوای آن‌ها بعد از کاهش نرخ یود بانکی باخبر شود. 

به سراغ طلافروش‌ها که می رویم به گونه ای صحبت می کنند که انگار رکود بر خود آن‌ها چیره شده تا کسب و کار آن‌ها،  به گفته یکی از فروشندگان کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ها نتوانست به بازار طلا کمک جدی کند و کسب و کار آن ها به مانند گذشته روند آرامی را طی می کند.

بحث صرافان کمی متفاوت است، آن‌ها پس از سال جدید و توافقات بین المللی منتظر تغییر اساسی در بازار بودند اما هیچگونه تغییری صورت نگرفت، که به اعتقاد برخی کارشناسان کنترل شده بود و به اعتقاد برخی، انتظار کاهش پس از توافقات، انتظاری نابلدانه و غیر کارشناسی بود.

اما مقاومت بازار ارز بسیار قوی تر از سایر بازارها است به گونه‌ای که در مقابل توفقات بین‌المللی که نوسان خاصی را تجربه نکرد هیچ، با کاهش نرخ سود بانکی هم تغییری نکرد و آرامش چند روزه خود را حفظ کرد.

" کاهش نرخ سود بانکی بر خرید و فروش تاثیر خاصی نداشت، اما بحث اجاره متفاوت است و با کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ها کمی اجاره‌ها افزایش یافت " این صحبت‌های یکی از مشاوران املاک است، به اعتقاد وی با توجه به جو بازار شاید خرید و فروش انجام نشود اما قیمت زمین افزایش یافته و نرخ اجاره بها هم روند افزایشی داشته است.

فعالان بازار سرمایه نیز که تا قبل از اعلام نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار امید زیادی به این بازار دوخته بودند، پس از اعلام این نرخ از سوی بانک مرکزی ناامید شدند و هنگامی که با فعال و کارشناس بازار سرمایه در این خصوص صحبت می کنیم، معتقداند این کاهش نرخ سود نمایشی بیش نیست و نه تنها بازار سرمایه به این نرخ واکنش جدی نشان نداده بلکه روند نزولی را نیز طی می کند.

حال با تمام این تفاسیر، کاهش ناچیز نرخ سود بانکی که اغلب آن را نمایشی بیش نمی دانند، نتوانست به مانند گذشته جنب و جوش و رقابتی هرچند ظاهری در بازارهای آزاد ایجاد کند و متاسفانه فعالین این عرصه دل خوشی از کسب و کار خود ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار