سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری بین ملت‌ها در سال 2015 از میانسالی عبور و به سن 70 سالگی رسید.

این سازمان در جهان چه می‌کند؟به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سال 2015 همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس یونسکو است در همین راستا بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در تهران برگزار شد البته جشن اصلی سالگرد تأسیس یونسکو در پاریس و با حضور دبیر‎کل سازمان و "بان‌کی‌مون" رییس سازمان ملل متحد برگزار شد.

* یونسکو و دلیل نام‌گذاری این سازمان

یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری در بین مردم است.

* یونسکو و هدف از تأسیس این سازمان

پس از پایان جنگ جهانی دوم در اول نوامبر سال 1945 میلادی کنفرانس بزرگی در لندن پایتخت انگلستان تشکیل شد و نمایندگان چهل کشور در آن شرکت کردند.

فرانسه و انگلستان به عنوان دو کشوری که بیشترین صدمه‌ها را از جنگ متحمل شده‌ بودند، پیشنهاد کردند سازمانی تأسیس شود که با توجه به این مسئله 37 نفر از نمایندگان کشورها در 19 نوامبر سال 1945 اساسنامه‌ی یونسکو را امضا کردند و به این ترتیب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در جهان از طریق همکاری بین ملت‌ها تأسیس شد.

* فعالیت‌های سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد

سازمان یونسکو در زمینه‌های گوناگونی از جمله علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، آموزش، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات، موضوعات خاص (افغانستان، آفریقا، گفت‌وگوی میان تمدن‌ها، آموزش همگانی کشورهای عقب‌افتاده و...) و کمیسیون‌های ملی به صورت بین‌المللی فعالیت دارد.

* کمیسیون ملی یونسکو در ایران

شورای عالی، شورای اجرایی، دبیرخانه سه رکن کمیسیون ملی یونسکو در ایران هستند که به طور مثال تعیین سیاست‌ها و تصویب برنامه‌های اصولی کمیسیون در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های عمومی یونسکو، اظهار نظر و توصیه پیرامون تأمین بودجه سالانه کمیسیون، تأیید اعضای هیئت‌های اعزامی به کنفرانس عمومی از جمله وظایف رکن اول این سازمان یعنی شورای عالی است همچنین تصویب شرح وظایف کمیته‌های تخصصی، مراقبت در اجرای تصمیمات و توصیه‌های شورای عالی کمیسیون، کسب نظر از دولت در خصوص مشارکت در برنامه‌ریزی برخی از وظایف شورای اجرایی هستند و در پایان تدوین گزارش سالانه فعالیت‌های کمیسیون، برقراری رابطه بین کمیسیون و سایر مراکز، تسهیل و توسعه ارتباط با کمیسیون و سایر مراکز و مؤسسات، تعدادی از وظایف رکن سوم "دبیرخانه" کمیسیون ملی یونسکو در ایران هستند.

* یونسکو هفتاد ساله شد

سال 2015 همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس یونسکو است در همین راستا در سی‌وسومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز برنامه‌ای مختص به این مناسبت برگزار می‌شود.

گزارش از مریم کرمی

انتهای پیام/
برچسب ها: یونسکو ، هدف ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار