رئیس اداره پزشک خانواده استان فارس گفت: از مشکلات ما در اجرای طرح پزشک خانواده اعتبارات لازم است که به موقع به استان تعلق نمی گیرد و همین امر سبب نارضایتی ارائه دهندگان خدمات سلامت شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس اداره پزشک خانواده استان فارس گفت: طرح پزشک خانواده در استان فارس از تیرماه 91 آغاز شد.

توانی با بیان این که استان فارس نخستین استان اجرا کننده طرح پزشک خانواده در کشور است افزود: در این طرح 1هزار و 100 پزشک در همه درمانگاه های خصوصی و دولتی استان مشغول به خدمت رسانی به مردم در قالب طرح پزشک خانواده هستند.

وی گفت: این طرح از سال 84 در روستاهای زیر 20 هزار نفر جمعیت آغاز به کار کرد.

این مقام مسئول در خصوص موفقیت طرح پزشک خانواده بیان کرد: پزشک خانواده در استان فارس به دلیل گذشت سالهای کم از اجرای آن با موفقیت نسبی روبرو بوده است.

توانی ادامه داد: از جمله موفقیت های این طرح می توان به بیماری یابی در جامعه، دسترسی به خدمات سلامت سطح 1و 2(پزشک عمومی و متخصص)، عدالت در سلامت، کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم اشاره کرد.

وی گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده در بخش کاهش دارو های مضر از جمله: عدم استفاده از کروتون و استروئید و کاهش مصرف تزریقی و آنتی بیوتیک به موفقیت هایی دست یافتیم.

رئیس اداره پزشک خانواده با اشاره به این که اجرای طرح پزشک خانواده باعث کاهش ابتلای افراد جامعه به بیماری های مزمن شده است گفت: هر پزشک موظف به غربالگری بیماران تحت نظر خود است که در این صورت افراد از بیماری خود اطلاع پیدا کرده و در همان اوایل بیماری به سیر درمان پرداخته و از پیشرفت بیماری آنان جلوگیری می شود.

توانی ادامه داد: فارس و مازندران استان های پیشگام در اجرای طرح پزشک خانواده هستند و طبیعی است که در ابتدای راه با موانع و مشکلاتی روبرو باشند اما با گذشت زمان این مشکلات حل می شود.

وی گفت: از سال 94 پزشک خانواده در شهرستان های زیر 50 هزار نفر کشور اجرا می شود.

رئیس اداره پزشک خانواده استان فارس بیان کرد: از مشکلات ما در اجرای این طرح اعتبارات لازم است که به موقع به استان تعلق نمی گیرد و همین امر سبب نارضایتی ارائه دهندگان خدمات سلامت شده و ممکن است به عدم ارائه صحیح خدمات منتهی شود.

توانی افزود: برای کاهش نارضایتی مردم در خصوص پزشک خانواده نیاز به فرهنگ سازی در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: بیماران با صلاح دید پزشک خانواده به سایر پزشکان ارجاع داده می شوند و در صورت ارجاع ندادن نارضایتی برخی از بیماران را در پی دارد.

این مقام مسئول گفت: تاکنون 60 تا 70 درصد راه را طی کردیم و در آینده و با گذشت زمان بسیاری از مشکلاتمان نیز حل می شود.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
زنده باد طرح پزشک خانواده