صبح امروز دكتر عليرضا سمیع آذر، رييس حراج تهران در گفتگويى از همه كسانى كه زمينه اوج گيرى پرشتاب اين رويداد فرهنگى اقتصادى را پديد آوردند تقدیر و تشكر نمود.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ چهارمين حراج تهران با فروش ٢١ ميليارد و ٤٠ ميليون تومانى به كار خود پايان داد؛ رويدادى كه به روال همه ساله عصر سه شنبه پنجم خرداد ١٣٩٤ با برپايى نمايشگاه كار خود را آغاز كرد و چهره هاى شاخص بسيارى تا شامگاه پنجشنبه هفتم خرداد از آن ديدن كردند.  



- قدردانى رييس حراج تهران

صبح امروز دكتر عليرضا سمیع آذر، رييس حراج تهران در گفتگويى از همه كسانى كه زمينه اوج گيرى پرشتاب اين رويداد فرهنگى اقتصادى را پديد آوردند  تقدیر و تشكر نمود كه در صدر فهرستگان او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، معاونت هنرى و مركز تجسمى وزارت ارشاد بود؛ او از استراتژى صحیح دولت در حمایت راستین از بخش خصوصى تقدیر كرد و این تلاش و پشتیبانى معنوى را دلگرم كننده و امید بخش خواند؛ سمیع آذر از رسانه ها نیز قدردانى بسیار كرد و حضور پررنگ شان را زمینه ساز دیده شدن این حراج دانست.او از همكاران دبیرخانه حراج تهران و نیز همه كسانى كه در خلق این رویداد كمك نمودند سپاس خود را اعلام كرد.

- از وزير ارشاد تا على دائي كه دو بار آمد

عصرگاه سه شنبه پنجم خرداد، بخش نمايشگاهى سه روزه چهارمين حراج تهران در سالن زرين هتل پارسيان آزادى آغاز به كار كرد؛ در همان ساعات اوليه افتتاح اين رويداد على جنتى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى به همراه مرادخانى معاون هنرى اش ، كاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر و ملانوروزى مديركل تجسمى ارشاد از آن ديدارى دو ساعته داشت؛ گفتگوهاى وزير ارشاد با هنرمندان به خصوص سيد محمد احصايى،على اكبر صادقى، على شيرازى، جليل رسولى... از لحظات جذاب اين ديدار بود؛ روبوسى و خوش و بش صميمانه وزير ارشاد و على دائى، كاپيتان و سرمربى اسبق تيم ملى نيز از ديگر اتفاقات جالب توجه اين روز بود؛ على دائى غير از افتتاحيه در روز برپايى حراج هم در اين اتفاق فرهنگى اقتصادى حاضر بود. 

شهرام ناظرى، حجه الاسلام شاهمرادى ( دبير شوراى فرهنگ عمومى كشور)، سید محمد بهشتی،  پرى صابرى، فرشيد مثقالى، تاها بهبهانى، كوروش شيشه گران، فرشته طائرپور، شمار بسيارى از مديران گالرى ها ... از ديگر حاضران در افتتاحيه پنجم خرداد بودند.

عباس كيارستمى، بهنام كامرانى ... نيز در روزهاى بعد از بخش نمايشگاهى حراج ديدن كردند.

- على مرادخانى

معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در حاشيه حراج تهران اعلام كرد:" از هر رويدادى كه بخش خصوصى با مجوزهاى رسمى مراجع ذيصلاح برگزار كند، حمايت خواهيم كرد" او تاكيد كرد:" توسعه هنر و ورود آن به متن زندگى مردم يكى از اهداف جدى ماست و روشن است كه دولت براى تحقق چنين منظرى روى كمك بخش خصوصى حساب باز كرده است؛ از اين رو ما مشتاقانه هر رويداد هنرى كه با مجوزهاى لازم برگزار شود را حمايت مى كنيم و در عين حال ، نظارت را به عنوان ديگر مسئوليت خويش به خوبى انجام مى دهيم." 

مراد خانی افزود:" حراج تهران طبق مقررات و بر اساس مجوزهاى  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتار كرده است؛ این مجوزها اصالت آثار راه یافته به حراج  و صحت شيوه برپایی حراج را در بر مى گيرد و ما با حضور كارشناسان بر روند آن نظارت داريم.»

او ارائه آثار اساتيد كلاسيك هنر ايران را جذاب ترين بخش چهارمين حراج تهران اعلام كرد و ابراز اميدوارى كرد با ورود اين گونه آثار به ماركت هنر، جامعه ايرانى با دقت افزون ترى با قدمان و بزرگان هنر اين سرزمين آشنا شوند.
 

- سيد محمد احصايى

سيد محمد احصايى، هنرمند پيشكسوت و صاحب نام در روز افتتاحيه از حراج تهران ديدن كرد؛ او در اين باره گفت:" اين حراج سبب مي شود افراد جامعه به هنر توجه کنند. عده اي که در فراغت مالي زندگي مي کنند و توجه به هنر و زيبايي هم دارند و هنر در زندگي عادي شان دخالت مي کند، به واسطه حراج مي توانند به آثار هنري دسترسي داشته باشند. افراد پس از مدتي با عرضه آثار هنري يا با دادوستد آنها، متوجه لزوم زيبايي در زندگي مي شوند. اگرچه من گمان مي کنم در رويدادهايي مثل حراج تهران، نياز فرهنگي اندکي بر بُعد دادوستد سايه انداخته است. در هرحال اين حراج، پيشامد مبارکي است،" 

- پرويز تناولى

پرويز تناولى،مجسمه ساز صاحب سبك  كه همچنان ركورددار فروش در خاورميانه است در روز چهارشنبه از حراج تهران ديدن كرد؛ او در اين باره گفت:" در همه جاي دنيا، برگزاري حراج هاي هنري مرسوم است و ما در ايران سال ها چنين چيزي را کم داشتيم و براي فروش آثار ايراني، صرفا به حراج هاي هنري خارج از کشور که دور از دسترس هنرمندان بود، اتکا مي کرديم. به طورکلي حراج ها علاوه بر تعيين قيمت آثار، اقتصاد هنر را نيز قرص و محکم مي کند."

- مجید ملانوروزی

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامى و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران كه هم در آيين افتتاحيه و هم در روز برپايى حراج از نزديك از اين رويداد ديدن كرد در گفتگويى با اشاره به  حرفه ای عمل کردن حراج تهران در زمینه فروش آثار تجسمی گفت: "من از هر فرصتی که به معرفی و فروش آثار تجسمی کمک کند  و هر رویدادی که بتواند به هنرهای تجسمی که یکی از مهم ترین بخش های هنری کشور است  یاری برساند است بسیار خوشحال می شوم. حراج تهران یکی از رویدادهایی است که توانسته در این چهار دوره بسیار خوب عمل کند. در واقع این حراج علاوه بر این که جنبه های فروش آثار تجسمی را در نظر گرفته توانسته بسیاری از علاقمندان آثار تجسمی را متوجه خود کند و نشان دهد  هنرهای تجسمی می تواند به عنوان یک اثر فاخر فرهنگی و به لحاظ اقتصادی به عنوان یک سرمایه اقتصادی در جامعه مطرح باشد. "

او رونق بازار هنر و توسعه اقتصاد هنر را يكى از ضرورى ترين پايه هاى توسعه هنر خواند و گفت:" امروزه شاهد فارغ التحصيل شدن جمعيت بسيارى از دانشجويان هنر هستيم ، آنها حق دارند از راه هنر زندگى خود را بگذرانند لذا بايد با ساز و كارهايى مانند حراج تهران و خلق فرصت هاى مشابه، مقوله فروش آثار هنرى گسترش يابد تا جمعيت چند برابر شده هنرمندان امروز ايران امكان امرار معاش از راه هنر را پيدا كنند."

- رشد ١٩٠ درصدى نسبت به مجموع برآورد قيمت كمينه

گفتنى است؛ چهارمين حراج تهران با ارائه ١٢٦ اثر و فروش ١٢٥ اثر به كار خود پايان داد كه با در نظر داشتن فروش ١٠٠ درصدى سه دوره گذشته، واقعا از منظر تعداد فروش نيز حائز يك ركورد كم نظير است؛ ديگر شاخصه شايان توجه اين دوره رشد ١٩٠ درصدى فروش نسبت به مجموع برآورد كمينه آثار است:" مجموع قيمت هاى پايه اين دوره ١١ ميليارد تومان بود كه با توجه به فروش ٢١ ميليارد و ٤٠ ميليون تومانى اين درصد بسيار خيره كننده حاصل آمده است."

اين فاكتور مهم ترين مولفه براى موفقيت يك حراج آثار هنرى در سراسر دنيا محسوب مى شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار