رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر ضرورت تدوین الگوی کلان مدیریت یکپارچه پسماند و راهکارهای استفاده از پسماند در تهران تأکید کرد.

ضرورت تدوین الگوی کلان مدیریت یکپارچه پسماند در پایتختبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه علیرغم تلاش‌ها و اقدامات گسترده انجام‌شده توسط شهرداری تهران، مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه مدیریت پسماند  تهران به دلیل روندهای ادامه‌دار گذشته و عوامل محیطی تأثیرگذار، بیانگر مجموعه متنوعی از چالش‌ها است، اظهار کرد: هزینه بالای فرآیند موجود، چرخه اقتصادی ضعیف، مشارکت ضعیف مردم، ضعف فرهنگی، بی‌توجهی به تبعات و آسیب‌های زیست‌محیطی در فرآیندها، عدم استفاده صحیح و بهره‌ور از تکنولوژی‌های در دسترس، عدم کفایت پشتوانه‌های قانونی و ضعف در ساختارهای نهادی و سازمانی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی هستند که در عرصه مدیریت پسماند در شهر تهران با آن‌ها روبرو است.

وی افزود: از سوی دیگر، تأمل بر تجارب پیشین در حوزه مدیریت پسماند  در کشور و همچنین مقایسه برنامه‌ها، فرآیند و سازوکارهای تکنولوژیکی، اقتصادی و مدیریتیِ به کار گرفته‌شده در کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه در منطقه، بیانگر ضعف تئوریک و عملیاتی در این حوزه در کشور است. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تأکید بر الگوپذیری دیگر شهرهای کشور از تجارب و رویکردهای مورد استفاده در شهرداری تهران عنوان کرد: انتقال دانش روز مدیریت پسامد در قالب یک طرح کارا و اثربخش، جایگاه ویژه‌ای را برای پیشتازی شهرداری تهران در نظام برنامه‌ریزی و توسعه کشور تصویر می‌کند. 

نگاهداری در ادامه به همکاری سازمان مدیریت پسماند و مرکز مطالعات در تدوین طرح جامع مدیریت پسماند  شهر تهران اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه می‌تواند به ارتقاء محیط زیست شهری، کاهش تولید و هزینه‌های مدیریت پسماند در شهر تهران، حرکت به سمت وضعیت مطلوب مدیریت پسماند و بهبود مستمر امور متناسب بادانش و فناوری‌های روز دنیا و از طریق ،ارائه و اجرای سند راهبردی مدیریت پسامد شهر تهران بینجامد. 

وی تصریح کرد: در این خصوص توجه به ابعاد نهادی، مالی و اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی، فنی و فناورانه، کالبدی و فضایی از مهم‌ترین چارچوب‌های طراحی و تدوین این طرح محسوب می شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار