وزیر دفاع اسبق آمریکا ضمن اذعان به اشتباه بودن تجاوز آمریکا به عراق در زمان صدام، از اشتباه بزرگتر غرب در حمله به لیبی صحبت کرد که به ناامن‌تر شدن منطقه منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از جروزالم پست، وزیر دفاع دولت جرج بوش تحمیل دموکراسی آمریکایی بر عراق را یک اشتباه بزرگ از طرف دولت وقت آمریکا دانست.

"دونالد رامسفلد"، وزیر دفاع اسبق آمریکا، در مصاحبه با روزنامۀ تایمز انگلیس از اشتباه بودن حمله به عراق در سال 2003 صحبت کرد و گفت: "من آن موقع هم درخصوص ادعاهای بوش درباره عراق دغدغه داشتم. تحمیل دموکراسی آمریکایی یک حرف غیرمنطقی و دور از واقعیت بود. الگوی دموکراسی آمریکایی، الگویی نیست که در هر جایی از جهان جواب بدهد."

رامسفلد همچنین در ادامه از ضعف دولت اوباما صحبت کرد و با اشاره به ناتوانی آن در نشان دادن رهبری جهانی آمریکا، دولت فعلی را در برابر قدرت روسیه دولتی منفعل توصیف کرد که به توسعه‌طلبی مسکو در منطقه کمک کرده است.

او اضافه کرد غرب با براندازی دیکتاتور لیبی اشتباه بزرگی مرتکب شد و به نا امن تر شدن خاورمیانه دامن زد. وزیر دفاع چهل‌ و سومین دولت آمریکا در خصوص گروه موسوم به ائتلاف ضد داعش گفت: "غرب فاقد ابزارهای لازم برای مبارزه است."

"نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر پدیدۀ [تکفیری] بتواند در پیشبرد خلافت و خلیفه‌گری به مقاصد خود در نابودی نظام مرسوم دولت-ملت [که دارای استقلال، حاکمیت ارضی، قلمرو مشخص، جمعیت و حکومت است] برسد، اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد. اما آیا شما تاکنون شنیده اید که کسی در سازمان ملل از این حقیقت در سیر وقایع کنونی دم بزند؟!"

رامسفلد در پایان با تأکید بر ناکارآمدی مقابله با پدیدۀ [تکفیری] داعش با زور اسلحه و حملات هوایی، از این جنگ به‌عنوان جنگ سردی یاد کرد که رقابت در آن بر سر ایدئولوژی است.

[وبسایت "اگزمینر" در سال 2014 از اسنادی صحبت کرد که نشان می دهد رونالد ریگان -- چهلمین رئیس جمهور آمریکا در فاصله سالهای 1989-1981 -- از طریق کمپانی دونالد رامسفلد مشاور خود که مدیر اجرایی کمپانی شیمیایی G. D. Searle & Company بود به صدام حسین سلاح شیمیایی می فروخته است.
در ادامه گزارش آمده است؛ در دسامبر 1983 در حالی که ایران دست بالا را در مقابله با تجاوز عراق داشت، دولت وقت آمریکا برای اینکه از قدرت ایران و پیروزی های بیشتر در میدان نبرد بکاهد، رامسفلد را به عراق اعزام کرد تا در یک جلسه 90 دقیقه ای مشترک با صدام از فروش سلاح‌های شیمیایی دولت ایالات متحده، شامل گاز عصبی سارین و گازهای شیمیایی anthrax و bubonic plague به عراق خبر دهد و یک خط اعتباری چند میلیارد دلاری را نیز برای این جنایت ایجاد کند.]

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار