ردپای دلالان درقراردادهای نفتی، مکاتبه برای جلوگیری از واردات 110 قلم کالای تولید داخل، اتصال خط لوله اتان تولیدی ٤ فاز پارس جنوبی به پتروشیمی‌ها و پیشنهاد بسته 30 میلیاد دلاری برای تهاتر کالا با ترکمنستان از جمله مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در حوزه صنعت نفت بود.

کارت سوخت وارداتی است / میادینی که در بی‌مهری مسئولان می‌سوزند
به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یکی از شاهرگ‌های کلیدی اقتصاد کشور است که بی‌توجهی به می‌تواند مسیر توسعه و پویایی کشور را تغییر دهد.
براساس این گزارش بایستی برای پیشرفت و رونق اقتصادی تمام گزینه‌های کلیدی از جمله مذاکرات با کشورهای همسایه و انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذاری گامهایی را برداریم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: به دلیل نبود نظارت و اجرا نکردن قوانین شاهد فرهنگ ورود چمدانی کالاها به کشور هستیم بدون اینکه کنترلی در این راستا صورت گیرد.

قائم مقام وزیر نفت با اشاره به تدوین سند راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با تدوین این سند، شرایط مناسبی برای بهره مندی حوزه نفت و گاز کشور از توانمندی‌های این مرکز ایجاد می‌شود.

رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوری‌های انرژی با اشاره به این که هم‌اکنون یکی از برنامه‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت جایگزینی بخاری‌های گازسوز با رده انرژی A,B است گفت: به همین منظور نخستین آزمایشگاه کنترل کیفیت تجهیزات نفت سوز در کشور راه‌اندازی می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تهیه آیین‌نامه رگولاتوری صنعت پتروشیمی با هدف تسهیل در سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت خبر داد و گفت: این آیین نامه در حال تهیه بوده است و بزودی برای تصویب به مجاری قانونی همچون وزارت نفت ارسال می‌شود.

مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی گفت: یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار برای گازرسانی به صنایع کشور در نظر گرفته شده است.

طبق سند چشم انداز ١٤٠٤ کشور، صنعت گاز ایران با افزایش تولیدات خود به دنبال نزدیک شدن به عنوان دومین تولیدکننده گاز دنیا است.

نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره با اشاره به فعالیت گسترده دلالان و واسطه ها به منظور دور زدن قانون حمایت از تولید و ساخت داخلی، گفت: هم اکنون دلالان و واسطه ها با همکاری برخی از مسئولان نفتی انواع کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وارد کشور می‌شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: مکاتباتی با وزارت نفت و صنعت، معدن و تجارت انجام شده و توافق کردیم که از بعد کمی و کیفی بتوانیم از واردات 110 قلم کالا که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، جلوگیری شود.

بهای نفت روز سه شنبه در بازار آسیا تحت تأثیر پیش بینی کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا و نبود چشم‌انداز روشن درخصوص افزایش تقاضا در بازار بین المللی، افزایش یافت.

با توجه به جلسات اوپک و ظاهرسازی اعضا بر اجرای کامل تعهدات اعمال شده در خصوص سقف تولید نفت، اما بازهم شاهد کارشکنی‌هایی از سوی برخی از اعضا هستیم و این نشان از کهولت سن ساختار سازمان کشورهای تولیدکننده نفت است.

مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از تکمیل عملیات حفاری سه حلقه چاه باقیمانده این فاز تا دو ماه خبر داد.

واحد جدید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد، این واحد پس از تست نهایی در تیر ماه امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

رئیس پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه سیستم پایش خوردگی در پالایشگاه بندرعباس، قشم انجام می‌شود گفت: پیش بینی ‌می‌شود در آینده نزدیک با تهیه اطلس کامل، مدیریت خوردگی در کل منطقه پارس عملیاتی شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین واردات بنزین را در سه ماه نخست امسال بیش از پنج میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: بشترین واردات در خردادماه صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه با اشاره به اینکه هم اکنون تولید بیش از ۳۳ دستگاه توربین در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: نخستین توربین گازی سولار سنتار ساخت داخل ظرف 10 روز آینده در مناطق نفتخیز جنوب نصب و راه‌اندازی می‌شود.

شرکت ملی گاز ایران با هدف افزایش تحویل گاز و تامین سوخت نیروگاه‌ها در فصل تابستان حجم تحویل گاز به این بخش از مصرف را افزایش داده است.

عملیات اتصال خط لوله انتقال گاز اتان تولیدی فازهای ١٥ تا ١٨ به سه مجتمع پتروشیمی در عسلویه با موفقیت انجام شد.

میانگین مصرف بنزین کشور در هفته منتهی به 22 خرداد امسال، به مرز 70 میلیون لیتر رسید.

مشاور وزیر نفت از معرفی و پیشنهاد بسته‌ای ٣٠ میلیارد دلاری برای تهاتر کالا و خدمات فنی و مهندسی با گاز میان ایران و ترکمنستان در یک دوره ١٠ ساله خبر داد و گفت: ٧٠ شرکت فعال در این عرصه شناسایی شده‌اند و از طریق مناقصه پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به اینکه هم اکنون در مجموع 19.6 میلیون کارت سوخت صادر شده است که 18.6 میلیون کارت مربوط به خودروهای بنزینی و 800 هزار کارت هم مربوط به خودروهای دیزلی است گفت: از این رقم حدود هشت میلیون کارت سوخت نسل جدید در دست مردم است و مابقی کارت‌ها نسل قدیم است.

واحد بنزین ساز (RFCC) پالایشگاه امام خمینی (ه) بعد از تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده به مدار تولید برگشت.

میادین مشترک نفتی شاهرگ اصلی اقتصاد صنعت نفت است اما متاسفانه این موضوع در کشور ما بنا به دلایلی مورد بی‌مهری مسولان قرار گرفته به طوریکه اکثر کشورهای همسایه در برداشت از میادین نفتی از ایران گوی سبقت را ربوده‌اند.

نماینده هئیت عامل ایران در اوپک با ابلاغ نامه‌ای در نشست ١٦٧ اوپک، پیشنهاد ازسرگیری نظام سهمیه‌بندی و رسیدن به یک قیمت رقابتی و منصفانه در اوپک را برای حداکثر شدن درآمد اعضای این سازمان ارائه کرد.

حسینی با اشاره به اینکه سبد سوخت در دستور کار نهادهای سیاست‌گذار قرار گرفته است گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، زنجیره‌ چاه‌ تا محصول صنعت نفت برنامه تولید و پروژه‌های توسعه خودروی کشور به سرمایه‌گذاری و چالش‌های آن و نهایتا محدودیت‌ها و الزامات زیست محیطی و آلایندگی تلاشی در تدوین سبد سوختی انجام داده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در سه ماهه گذشته نزدیک 70 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده پیش بینی می شود که امسال 400 هزار خودروی دیگر از رده خارج شود.

رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور گفت: هم اکنون با توجه به اینکه کشورمان توان ساخت مخازن خودروها را دارد اما با واردات خوردهای چینی و صنعتگران این کشور پولدار شدند و خودروسازان داخلی با شکست مواجه شدند.

رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور با اشاره به اینکه تولید خودروی برقی و هیبریدی جایگزین خودروهای بنزین سوز خواهد شد، گفت: این خودرو با الگوبرداری و با استفاده از فناوری‌های نوین و با توان داخلی برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

متخصصان ایرانی بار دیگر با دستیابی به دانش و فناوری انحصار آمریکاییها را شکسته و توانست فناوری طراحی و ساخت مدول‌های صنعتی شیرین‌سازی آب با اندازه 4040 را با فرایند اسمز معکوس ، را برای نخستین بار در کشور و منطقه بومی ‌سازی کند.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به اینکه وزارت نفت معتقد است هم اکنون پروژه‌های در دست اجرا کمتر شده است گفت: پس چرا فعالیت شرکت‌های توانمند را تعطیل کرده و به سراغ شرکت‌های خارجی رفته است.

مدیر عامل پروژه سیراف همچنین در مورد اعلام آمادگی شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در طرح سیراف گفت: نرخ بالای بازگشت سرمایه در پروژه سیراف برای شرکتهای خارجی بسیار جذاب است. البته حضور سرمایه گذاران خارجی بی تردید نیازمند بهبود فضای کسب و کار در داخل و همچنین بهبود فضای جهانی نسبت به سرمایه گذاری در ایران است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار