مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده نیازی به حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران تا قبل از رسیدن به ضرب الاجل تیر ماه نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اینترفکس، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که نیازی به پاسخگویی به مسئله ادعایی آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی، موسوم به PMD، تا ضرب الاجل 30 ژوئن( 10 تیر ماه) نیست.

خبرگزاری اینترفکس روسیه با اعلام این خبر، از زبان "یوکیا آمانو" تصریح کرده که آژانس، ارائه تضمین در خصوص ادعای ابعاد نظامی احتمالی را تا زمان ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای لازم نمی‌داند و ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

وزير خارجه آمريكا نیز در ويدئوكنفرانس خبري 26 خرداد گفته بود: "ما روی این موضوع متمرکز نشده‌ایم که ایران درباره آن چه در یک مقطع زمانی یا هر زمان دیگری انجام داده توضیح دهد." 

این قبیل عقب‌نشینی‌های صریح از جانب آژانس و برخی از طرف‌های مذاکره در خصوص مواضع مشکوک گذشتۀ‌شان نشان از تلاش آنها برای به راه انداختن بازی‌های سیاسی، پرونده‌سازی، جعل حقیقت و ایجاد بحران ساختگی در طول این سالها دارد.

"گرت پورتر"، مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا و نویسنده "کتاب بحران ساختگی" که در آن به افشای پشت پرده ادعاهای کاخ سفید علیه برنامه هسته‌ای ایران می پردازد، در 7 مهرماه 1393 می گوید: "توطئه ای در سال های 2006 و 2007 علیه فعالیت های هسته ای ایران کلید خورد. هر چه در دولت بوش انجام شده، کوشش عمدی بوده تا یک پرونده غلط اطلاعاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و نشان دهد که ایران، برنامه مخفیانه‌ای در برنامه هسته‌ای خود دارد."

زمانی که دولت بوش، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد و در خصوص آن، گزارشی به دبیرکل آژانس ارائه کرد، محمد البرادعی این اتهامات را قبول نکرد و عنوان کرد که این اسناد جعلی هستند. لذا در سال 2005 تا 2008 ، سیاست آژانس این بوده که فاصله خود را با این اسناد ساختگی و غیرحقوقی حفظ کند، اما در سال 2008 شاهد تغییر سیاست آژانس بودیم. آژانس انرژی اتمی از سال 2008 سیاست خود را به آمریکا نزدیک کرده و به طور مداوم ایران را متهم کرده که فعالیت‌های هسته‌ای شفافی ندارد.

پورتر با بیان اینکه این سیاست یک سیاست کلاه بردارانه و سفسطه آمیز بوده است، اظهار می دارد: "من مطمئنم که در این رابطه، همکاری‌هایی میان آژانس و آمریکا صورت گرفته است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار