براساس ادعاهای مقام‌های آمریکایی، ايران احتمالا يکی از دلايل تاخير در انتشار گزارش حقوق‌بشر وزارت خارجه آمريکا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، گزارش های آمریکا درباره وضع حقوق بشر در کشورها امسال تاکنون با تاخیر 115 روزه همراه بوده است.


 براساس قانون اساسی آمریکا وزارت امور خارجه ملزم است ماه فوریه هر سال گزارش هایی را درباره وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر کند. حجم زیاد این گزارش ها باعث می شود انتشار چنین گزارش هایی اغلب چند روز یا چند هفته به تاخیر بیفتد. در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا این گزارش ها با تاخیر چند روزه یا چند هفته ای روبرو بود.

سناتور تد کروز جریمه وزارت امور خارجه آمریکا را به علت تاخیر بیش از حد در انتشار این گزارش ها ازجمله کاستن از بودجه این وزارتخانه پیشنهاد کرده است تا مجبور شود اقدام کند. 

چرا چنین تاخیری اتفاق افتاده است؟ وزارت امور خارجه آمریکا می گوید جان کری، وزیر امور خارجه مسئول انتشار این گزارش هاست. اما وزیر خارجه طی سه ماه گذشته مجبور بوده است برای پرداختن به نگرانی ها در زمینه سیاست خارجی سفرهای متعددی را به خارج انجام دهد. 

اما چنین چیزی منطقی نیست. یعنی کری از 25 فوریه تا به امروز حتی 15 دقیقه برای انجام دادن چنین کاری فرصت نداشته است.

افرادی که با تردید بیشتر به این مسئله نگاه می کنند توضیحی متفاوت را ارائه می کنند و آن «ایران» است یعنی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نمی خواهد پیش از دستیابی به موافقتنامه هسته ای با ایران، گزارشی صریح را درباره حقوق بشر در ایران منتشر کند. زمان انتشار چنین گزارش هایی هرچه بیشتر به تاخیر افتد، چنین استدلالی قانع کننده‌تر می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار