رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کاهش انرژی دریافتی از مواد قندی و نشاسته بر روی بیماری‌های ریوی تاثیر می گذارد، گفت: این مسئله می‌تواند بار تنفسی فرد را کاهش دهد و عملکرد ریه را بهبود ببخشد.

محمد باقر لاریجانی، رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تاثیر کاهش انرژی دریافتی از مواد قندی بر بیماری‌های ریوی اظهار کرد: کاهش انرژی دریافتی از مواد قندی و نشاسته نیز در بیماری‌های ریوی به خصوص بیماری‌های انسدادی ریوی می‌تواند بار تنفسی فرد را کاهش دهد و عملکرد ریه را بهبود ببخشد.
 
وی افزود: به دلیل آنکه اغلب مقدار مصرف مواد غذایی شامل قند، شکر و نشاسته در ماه رمضان افزایش می‌یابد افراد مبتلا به انسداد مجاری هوایی باید تا حد امکان میزان مصرف اینگونه مواد غذایی را در ماه رمضان افزایش ندهند. 

رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر نوع چربی مصرفی در انواع مختلف بیماری‌های ریوی اظهار داشت: برخی انواع چربی سبب افزایش التهاب در بدن می‌شوند که این امر می‌تواند شدت بیماری‌های التهابی ریه را افزایش دهد به عنوان مثال چربی‌های حیوانی می‌تواند اثرات سویی بر بیماری‌های التهابی ریه داشته باشد به همین دلیل در اختلالات تنفسی آموزش رژیم غذایی نیز در کنار تغییرات دارویی اعمال شده توسط پزشک اهمیت بالایی دارد. 

وی تصریح کرد: بیماری آسم نیز جزء مشکلات تنفسی است. 70 درصد مبتلایان به این بیماری می‌توانند در طول ماه رمضان روزه بگیرند و روزه داری اثرات سویی بر بیماری آسم نخواهد داشت.
 
رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روزه داری افراد مبتلا به آسم در صورت استفاده از داروهای استنشاقی، جذب سریع و شیاف‌های دارویی بیان کرد: به دلیل آنکه مصرف نامنظم داروهای آسم منجر به ایجاد علایم این بیماری و افزایش خطر حملات بیماری می‌شود آموزش بیماران مبتلا به آسم منجر به کاهش حملات بیماران خواهد شد. 

لاریجانی ادامه داد: کاهش آب بدن و خشکی مخاط مجاری تنفسی ممکن است تنگی مجاری هوایی را به بیماران آسمی تشدید کند به همین دلیل این بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی مایعات مصرف کنند تا از خشکی مجاری هوایی پیشگیری شود. علاوه بر آن مصرف میوه و سبزی می‌تواند به وسیله کاهش التهاب، خطر بروز علایم آسم را کاهش دهد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.