هفته گذشته علاوه بر وعده وزیر ارشاد برای برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب، از کتاب بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» به عنوان سند هویت ملی، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مهمترین اتفاقات حوزه ادبیات را در آخرین هفته بهار 94 با خبر تجلیل از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب آغاز و نهایتاً با اختتامیه جایزه ادبی پروین به پایان می‌بریم. 
 
تجلیل از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب
در ابتدای هفته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب خبر داد. وی گفت:  با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به این جمع بندی رسیدیم که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود ولی در صدد این هستیم که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... را در مقاطع مختلفی از سال برپا کنیم. 

پلمپ چاپخانه‌ها
همچنین در این روز چاپخانه‌های «ایماژ» و «کمالی» به بهانه تداخل با اتحادیه صنف لیتوگراف و انجام لیتوگرافی خودکار درمجموعه خود پلمپ شدند. البته دو روز بعد رئیس اتاق اصناف تهران از اتحادیه صنف لیتوگراف خواست تا فک پلمپ این دو واحد صنفی صورت گیرد تا نهایتاً این موضوع در جلسه‌ای حل و فصل شود. 

نشست تشریح برنامه‌های کانون 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های خود در تابستان امسال پرداخت و مدیرعامل کانون بر محوریت کتاب و کتاب‌خوانی در تمامی برنامه‌های کانون تاکید کرد. 

همایش تکریم اقبال لاهوری
همچنین در این روز بزرگداشت اقبال لاهوری در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و پروفسور افتخار حسین شریف رئیس موسسه فرهنگی اکو حضور داشتند، پیام وزیر امور خارجه ایران، ریاست جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان قرائت شد. در پایان مراسم هم از دو کتاب ترجمه «بال جبرئیل» و «اقبال چه بود و که بود» آثار محمد بقایی ماکان رونمایی شد. 

رونمایی کتاب «سعدآباد تا لوزان» و فردوسی‌پور
در این هفته از کتاب «از سعدآباد تا لوزان» رونمایی شد. این کتاب که به همت محمدسعید احدیان نوشته شده است، تحلیلی بر گذشته، حال و آینده پرونده هسته‌ای ایران است. 
 
همچنین در این روز از تازه‌ترین ترجمه عادل فردوسی‌پور رونمایی شد. فردوسی‌پور کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» را به همراه بهزاد توکلی و علی شهروز ترجمه کرده است. این کتاب نوشته رولف دویلی است. 

رونمایی کتاب «تاریخ جامع ایران»

پس از 14 سال تلاش متخصصان و اساتید، از کتاب بیست‌جلدی «تاریخ جامع ایران» رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر رئیس تشخیص مصلحت نظام و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی دیگر از چهره های فرهنگی، سیاسی و هنری هم حضور داشتند. از این کتاب بارها به عنوان سندی برای هویت ملی ایران یاد شده است. 

اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی

همچنین در این روز آیین اختتامیه جایزه ادبی پروین برگزار شد. در این مراسم که ششمین دوره برگزاری خود را می‌گذراند، از برگزیدگان در بخش‌های ادبیات کودک و نوجوان، پژوهش‌های ادبی، ترجمه ادبی، ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی و شعر تقدیر به عمل آمد که این مراسم بی حاشیه هم نبود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار