برای نخستین بار در کشور استان فارس مبتکر سامانه کارت هوشمند شیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ سامانه کارت شیر، یکی از مهمترین فعالیت‏های بخش دامپروری، پرورش گاو و تولید شیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه ،شير يكي از با ارزش‏ترين مواد غذايي است كه تقريباً تمام مواد لازم رشد و ادامه زندگي انسان را دارا است.

وی افزود:در سال‏های گذشته بهره‏ برداران این بخش با مشکلات عدیده‏ای روبرو بوده‏اند که اجرای برنامه هدفمندی یارانه‏ ها ،فشار شدیدی را به این بخش وارد کرده است.

دکترمحمد مهدی قاسمی برضرورت وجود آمار و اطلاعات جهت برنامه‏ ریزی و اجرای طرح‏های مختلف تاکید کرد و گفت: از نواقص و مشکلات موجود دربخش‏های دولتی وخصوصی ذی ربط می‏ توان به عدم وجود آمار صحیح و قابل استناد در زمینه دام سبک و سنگین و همچنین میزان تولیدات این بخش‏ها نظیر شیر و گوشت تولیدی اشاره کرد.

این مقام مسئول به اهداف سامانه کارت هوشمند شیر اشاره کرد و گفت : تخصیص بهتر و عادلانه‏ تر یارانه به گاوداران، اعم از یارانه شیر و یارانه موجود بر روی برخی نهاده‏ها، تخصیص و تقسیم بهتر نهاده‏ هایی نظیر سبوس و ... بین گاوداران ، مکانیزه شدن شیوه پرداخت‏ها و جلوگیری از بروکراسی اداری و صرفه جویی در زمان و نیروی کار و مکانیزه نمودن تمام اموری که گاوداران برای انجام آن نیاز به مراجعه به مدیریت و یا سازمان جهاد کشاورزی دارند، نظیر دریافت سهیه سوخت، برق، آب، صدور مجوزها و پروانه و ... از مزای این طرح است.

وی دستیابی به اطلاعات دقیق و به روز تولید شیر و آمار دام (چیزی که تا کنون وجود نداشته) و برنامه ‏ریزی بهتر در جهت سامان‏دهی محصولات و در صورت لزوم برنامه‏ ریزی در جهت صادرات محصولات و یا واردات نهاده‏های مورد نیاز را از دیگر اهداف کارت شیر برشمرد و افزود: برنامه‏ ریزی در جهت توسعه کمی و کیفی این بخش با توجه به دستیابی به اطلاعات دقیق ، شناسایی دامداران اعم از سنتی و صنعتی و همچنین دستیابی به اطلاعات مکانی واحدها، که با کمک این اطلاعات می‏ توان فعالیت‏های مختلف نظیر صدور پروانه‏ ها، بیمه دام، انجام امور مربوط به دامپزشکی و ... را بهتر برنامه‏ ریزی کرد.

این مسئول به اجرای بهتر برنامه‏ های اجرایی وزارت متبوع در زمینه دام، نظیر برنامه‏ های اصلاح نژادی، تغذیه‏ای، جایگاه‏ دام، بهسازی و نوسازی جایگاه دام ، اشاره کرد و افزود : جلوگیری از تخلفات احتمالی در پرداخت یارانه‏ ها توسط کارخانجات یا دامداران ، شناسایی دقیق مناطق واقعی تولید شیر در استان‏ها و کشور و برنامه‏ ریزی جهت حفظ و توسعه و تسهیل امور مربوط به تولید شیر در این مناطق ، جلوگیری از به هدر رفتن وقت، سرمایه و انرژی در جابجایی و انتقال شیر به مناطق دور دست و بالطبع جلوگیری از افزایش هزینه تولید را از اهداف دیگر سامانه کار ت هوشمند شیر برشمرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اقدامات انجام شده در راستای تهیه سامانه کارت هوشمند شیر خبر داد و گفت : مشخص کردن کاربران سامانه تولید کنندگان شیر که شامل دامداران سنتی و صنعتی ، همانند جمع کنندگان شیر ، مراکز جمع آوری شیر، کارخانجات لبنی ، اتحادیه ها و تعاونی های دامداری و سازمان جهادکشاورزی از اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی "تصریح کرد: بهره مندی دامداران و تولید کنندگان شیر ، جمع کنندگان شیر و مراکز جمع آوری شیر در سطح استان فارس از کارت هوشمند به منظور کنترل میزان شیر تولیدی هر دامدار است.

قاسمی" از برگزاری جلسات کارشناسی با تولید کنندگان و دست اندر کاران صنعت شیر خبر داد و افزود : هماهنگی با اتحادیه های دامداری استان ، برگزاری جلسات کارشناسی با کارشناسان بخش تخصصی ، برگزاری مناقصه به منظور انتخاب شرکت مناسب جهت تهیه سامانه ، انتخاب شرکت تهیه کننده نرم افزار، آماده سازی زیر ساخت سخت افزاری مورد نیاز از اقدامات اجرائی در این طرح است .

عالی ترین مقام کشاورزی استان فارس به اقدامات اجرای طراحی کارت هوشمند شیر و همچنین انتخاب شرکت جهت صدور کارت خبر داد و افزود: تهیه فیلد های اطلاعاتی و گزارش های مورد نیاز، طراحی صفحه اولیه ثبت نام و طراحی پنل مدیریتی ، از فعالیت های اجرائی این طرح بوده است .

وی گفت : با توجه به برنامه زمانبندی انجام شده در چند روز آینده بعد از فراخوان از تولید کنندگان و دست اندر کاران صنعت شیر نسبت به ثبت نام اقدام خواهد شد و بعد از آن کار صدور کارت ها آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/گ




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.