فرد به وسیله‌ی تماس تلفنی و پیامک یا شبکه‌های اجتماعی ظاهرا با دیگران ارتباط برقرار می‌کند اما این ارتباط مجازی جای ارتباط واقعی را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از دستاوردهای بشر که زندگی مردم را در بسیاری از زمینه‌ها تحت تاثیر قرار داده گوشی‌های همراه است این موضوع از زمانی شروع شده که گوش‌های همراه برای برطرف کردن نیاز عاطفی و تعامل به ابزاری ضروری در زندگی مدرن تبدیل شده و به تدریج باعث نوعی اعتیاد در فرد شده است البته ناگفته نماند که این تکنولوژی مدرن آهسته آهسته پیامد ناخوشایندی را به همراه داشته که یکی از این پیامدها افسردگی است.

فربد فدایی متخصص روان‌شناسی در این‌باره می‌گوید: اگر کسی احساس کند که از جمع دور افتاده است یا او را نمی‌پذیرند، به تدریج احساس افسردگی به او دست می‌دهد این موضوع بیشتر در کودکانی که منزوی و یا متحول جدایی از افراد شاخص زندگی خود مانند مادر شده بیشتر است.

وی ادامه داد: ابزارهای نوین فناوری ضمن آن که وسیله‌‌ای برای برقراری ارتباط های فوری بین انسان‌ها را فراهم می‌کند در عین حال به صورت متناقضی سبب دور شدن انسان‌ها از یکدگیر می‌شود که از جمله به تلفن همراه می‌توان اشاره کرد. 

وی تصریح کرد: اگرچه فرد به وسیله تماس تلفنی و پیامک و یا شبکه‌های اجتماعی ظاهرا با دیگران ارتباط برقرار می‌کند اما این ارتباط مجازی جای ارتباط واقعی را گرفته است زیرا در ارتباط واقعی فرد قادر به دریافت هیجانات و عواطف و کلام بدنی فرد مقابل است و به همین دلیل انسان نه تنها فقط به وسیله واژه‌ها بلکه به وسیله‌ی لحن و صدا و حرکات بدن هم پیام خود را می‌رساند.

فدایی اظهار کرد: این موضوع جنبه عمیق زیست شناختی دارد و جایگاه ویژه‌ای نیز در مغز انسان برای ایجاد ارتباطات آفریده شده است.

این متخصص روان پزشک افزود: بنابراین کودکی که وقت خود را با تلفن همراه می‌گذراند‌.
از این ارتباط عمیق عاطفی محروم می‌باشد و تنهایی، احساس انزوا و دوری از دیگران به تدریج موجب برقراری افسردگی می‌شود به نحوی که نه فقط نشانه‌های بالینی افسردگی را، در کودکان معتاد به تلفن همراه می‌بینیم بلکه عدم توانایی تکلم و ارتباط با محیط را نیز به همراه دارد. 

فدایی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد والدین بین کودکان5 تا 6 سال برای برطرف کردن خلاء نیازهای عاطفی دست به دامان این تکنولوژی شده‌اند‌. 

وی به والدین توصیه کرد: با صرف زمان کمتر برای استفاده از این تکنولوژی و رابطه مناسب والدین در محیط‌ خانواده می‌توان از مرزهای پیش روی این تکنولوژی جلوگیری کرد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار