بررسی‌ها نشان می‌دهند که با وجود پیشرفت‌های بهداشتی و کنترل نسبی بسیاری از عوامل میکروبی، اما میزان شیوع تب مالت در مناطق مختلف جهان تغییر خاصی نکرده است.

حمیدالله سلطانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران افزود: در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها صورت گرفته است، موارد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی کاهش یافته و در حال حاضر شاهد هستیم که تعدادی از این بیماری‌ها ریشه‌کن و یا در مرحله حذف قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این که تب مالت یکی از بیماری‌های مهمی است که از طریق خوردن مواد آلوده به وجود می‌آید، تصریح کرد: در بسیاری از مناطق جهان این بیماری شایع است و در ایران نیز تب مالت شیوع قابل ملاحظه‌ای دارد.

سلطانی با اشاره به برخی از آمارها در خصوص میزان شیوع و بروز تب مالت، تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که با وجود پیشرفت‌های بهداشتی و کنترل نسبی بسیاری از بیماری‌ها و عوامل میکروبی، اما میزان شیوع تب مالت در مناطق مختلف جهان تغییر خاصی نکرده است.

وی اظهار داشت: تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و میکروب این بیماری می‌تواند در گوسفند، بز، گاو و در حیوانات دیگری مانند سگ و خوک نیز ایجاد بیماری کند.

سلطانی یادآور شد: در صورت مصرف فرآورده‌های دامی و یا تماس با این فرآورده‌ها و حتی تماس با خود دام، بیماری به راحتی به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع انسان به طور اتفاقی در تماس با حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز، خوک و سگ و با مصرف مواد آلوده و در اغلب موارد موادی نظیر شیر آلوده و نجوشیده، به میکروب عامل بیماری تب مالت آلوده می‌شود.

سلطانی با بیان این که در کشورمان تب مالت شیوع نسبتاً بالایی دارد، اظهار داشت: در اغلب مناطق کشور هم در شهرها و هم در روستاها، بیماری تب مالت دیده می‌شود و البته طبق بررسی‌های صورت گرفته، اخیراً در میزان شیوع و بروز این بیماری در کشور همانند بسیاری دیگر از کشورها، تغییری صورت نگرفته است.

وی گفت: البته در برخی از مناطق با کنترل‌های خوبی که صورت گرفته است، شاهد کاهش انتقال تب مالت به ویژه از طریق لبنیات آلوده بوده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار