برپایی سفره‌های افطار ساده، تا حد زیادی در کاهش میزان تجمل‌گرایی در جامعه نقش دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران _ زهرا الفبایی : رمضان، ماهی است که در روایات اسلامی ماه خدا و مهمانی امت پیامبر اکرم (ص) نامیده شده است و خداوند متعال در این ماه از بندگان خود در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند.

این ماه بزرگ در نزد تمامی مسلمانان و به ویژه مردم ایران از اهمیت و احترام و جایگاه خاصی برخوردار است.

*روزه داری راهی برای درک نیازمندان

در این میان اطعام و افطاری دادن در بین دوست و فامیل، آشنایان نیز رواج دارد تا بتوانند از ثوابی که خداوند در صلحه رحم و افطاری دادن به دیگران قرار داده است بهره مند گردند.

حجت‌الاسلام والسلمین حمیدرضا رحمانی کارشناس مذهبی در این باره می‌گوید: ما در ماه رمضان روزه می‌گیریم تا از این طریق حال و روز نیازمندان و احساس گرسنگی و نیازمندی آن‌ها را درک کنیم.

*میزبانی بندگان مومن با سفره‌های رنگین افطاری!

عمدتا میهمانی و افطاری دادن‌ها از روز اول ماه مبارک رمضان شروع می‌شود و تا آخرین روز ادامه دارد. اغلب افراد فامیل به نوبت شروع به افطاری دادن می‌کنند و خود را از ثواب این فریضه الهی بی‌نصیب نمی‌گذارند .

هرکس به اندازه  توان خود افطاری تهیه می‌کند و از مهمانان خود به خوبی پذیرایی می‌نماید .
سفره‌های افطار که با نعمت‌های فراوان و بی دریغ پروردگار پر می‌شود، میزبان بندگان مومن خداوند در این ایام است.
برخی افراد برای افطاری دادن سعی می‌کنند از تمام امکانات خود استفاده کنند تا بهترین سفره افطار را در بین اقوام به نمایش بگذارند.

*سفره‌های پر زرق و برق افطار

متأسفانه با اینکه در خیلی از روایات به ساده بودن سفره‌های افطار اشاره و تأکید فراوان شده است و همچنین اصل روزه داری بر امتحان خود و صبر و شکیبایی بنا شده است اما دیده می‌شود که برخی سفره‌های افطاری این روزها با هزینه‌های بسیار بالا و سنگین برگزار می‌شوند.

افطاری دادن هم در برخی خانواده‌ها گرفتار چشم و هم چشمی شده است و متأسفانه هزینه‌های گزاف و اضافی برای برگزاری اینگونه سفره‌های افطاری، صرف می‌شود.
غافل از اینکه شاید با این هزینه‌ها و مبالغ که به دور ریخته و اسراف می‌شود بتوان گرهی را از کار یک گرفتار باز کرد و دردی از یک دردمند تسکین بخشید.

*سفره‌های خالی چشم انتظار

چه می‌دانیم شاید چند خانه آن طرف‌تر سفره‌هایی که از غذاهای رنگارنگ خالی است منتظر یک نیم نگاه کوچک من و تو برای یاری رساندن به آنها باشد.
افرادی که سفره‌های پر هزینه افطاری را برپا می‌کنند شاید ندانند که می‌توانند با کمترین هزینه و با برگزاری هرچه ساده‌تر مهمانی‌های خود درد یک نیازمند، یک بیمار و یا سفره خالی یک خانواده را پر کنند.

*برپایی سفره‌های ساده و دوری از تجمل‌گرایی
 
 البته می‌توان با فرهنگ‌سازی بیشتر و بهتر در این زمینه و برپایی سفره‌های افطاری عمومی و ساده در بین اقشار مختلف جامعه تا حدی از برخی تجمل‌گرایی‌های موجود کاسته و نیاز یک نیازمند و فقیر را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحمانی در این باره معتقد است : می‌توان با برپایی سفره‌های ساده و عمومی و با کاهش هزینه‌های درنظر گرفته شده برای اینگونه مراسم، بخش قابل توجهی از این مبالغ را برای نیازمندان صرف کرد.

البته نقش مساجد وهیأت‌های محلی و همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی دراین باره کم اهمیت نیست بلکه می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد و خود به ترویج راحت‌تر فرهنگ ساده زیستی کمک کند.
 
مساجد با برگزاری سفره‌های افطار ساده ، سالم و عمومی نه تنها باعث ایجاد دوستی و مشارکت اجتماعی بین مردم می‌شوند بلکه به آن‌ها می‌‌آموزند که با سفره‌های ساده نیز می‌توان افطار کرد.
 

انتهای پیام/

 

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار