گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌ی موسوم به «گورستان پارتی» تاق بستان کرمانشاه به کشف آثاری از دوره‌ی مفرغ میانی و جدید، عصر آهن سه و دوره‌ی اشکانی ختم شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه ؛ سرپرست "هیأت گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌ گورستان پارتی گفت: تعیین عرصه، تدوین ضوابطی برای حفاظت از محوطه و جلوگیری از تخریب بیشتر محوطه‌ی گورستان با "فعالیت‌های شهری، توسعه‌ی فضای سبز و فعالیت‌های شهرداری کرمانشاه" هدف اصلی این برنامه است.

سجاد علی بیگی افزود: شهرداری کرمانشاه در بخش غربی و جنوبی «گورستان پارتی» تاق بستان کرمانشاه دست به ساخت‌وساز و ایجاد فضای سبز و خاکبرداری‌ زده است.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه توضیح داد: بر اساس نتایج گمانه‌زنی محوطه 200 متر طول و 100 متر عرض و مساحتی به اندازه‌ی دو هکتار دارد و یافته‌های این گمانه‌زنی دربرگیرنده آثاری از دوره‌ی مفرغ میانی و جدید، عصر آهن سه و دوره‌ی اشکانی است.

وی افزود: اطلاعات جدید می‌تواند با استفاده از دانش جدید و مطالعات میان رشته‌ای پرتوی نو به دانش محدود ما در زمینه‌ی تدفین دوره‌ی اشکانی محوطه و غرب ایران باز کند.

سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطۀ موسوم به گورستان پارتی تاق بستان بیان کرد: با کاوش بسیار محدود در محوطه و بهره‌گیری از آزمایش‌ها و سن‌سنجی‌های دقیق اطلاعات فراوان و ارزشمندی با هدف تکمیل پرونده‌ی ثبت جهانی محوطه به دست آوریم، در ضمن دانش ما را از آداب تدفین دوره‌ی اشکانی منطقه تا حد زیادی افزایش دهیم.




انتهای پیام/ ا

برچسب ها: کرمانشاه ، آثار ، اشکانی ، دوره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.